• Gunnell

Varning för Nutramigen! Höga halter av Mangan!

På Nyheterna i morse så varnar dom för höga halter av ett ämne som heter mangan i modersmjölksersättning! I Nutramigen är halten 41mg /100 ml ersättning, jättehögt! Jag har bytt till Althea som har 5 mg/100 ml ersättning.  Livsmedelsverket:  Kan man fortsätta att ge sina barn modersmjölksersättningen?

I IMM:s undersökning var det produkter som är riktade till barn med speciella behov, framför allt barn med mjölkproteinallergi eller sojaproteinallergi, som var berikade med höga halter mangan. Det finns även motsvarande modersmjölksersättningar som innehåller låga halter mangan. Vi råder därför föräldrar till barn som behöver sådan ersättning att vända sig till sin dietist eller läkare för att få råd om vad de ska välja.

Välj modersmjölksersättningar som innehåller högst:

Barnets vikt Manganhalt per 100 ml blandning 3,4 kg 26 mikrogram mangan/100 ml blandning 5 kg 38 mikrogram mangan/100 ml blandning 7 kg 54 mikrogram mangan/100 ml blandning 9 kg 69 mikrogram mangan/100 ml blandning

Wikipedia:
    "Hos små barn har man sett effekter så som försämrat minne, inlärningssvårigheter och hyperaktivitet. Detta pga. neurotoxiska skador under spädbarnstiden.
     Anledningen till att barn drabbas är att spädbarn ej har en färdigutvecklad regleringsmekanism i tarmen och mangan absorberas därför lätt hos dessa individer. Rekommendationen är att exklusivt amma barnet minst sex månader eftersom mangan ej utsöndras i bröstmjölken (mindre än 10 mikrogram/liter). Dessutom finns mangan tillsatt i modersmjölkersättningen i väldigt höga doser (~400 mikrogram), vilket inte har gjorts toxikologiska bedömningar på. Studie av Hafman et al, 2007 har visat att Mn i dricksvatten ger ökad risk för spädbarnsdöd."

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-27 10:54
    Av någon anledning blev inlägget mer svårläst när jag postade det... hade helt andra styckeindelningar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-27 12:57
    www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Mat-for-spadbarn/Fragor-och-svar-om-mangan-arsenik-och-kadmium-i-barnmat/

www.slv.se/sv/grupp3/Nyheter-och-press/Nyheter1/Svensk-studie-visar-problem-med-mangan-och-arsenik-i-barnmat/
  • Svar på tråden Varning för Nutramigen! Höga halter av Mangan!
  • Dolce Vita
    Gunnell skrev 2011-01-27 10:52:52 följande:
    På Nyheterna i morse så varnar dom för höga halter av ett ämne som heter mangan i modersmjölksersättning! I Nutramigen är halten 41mg /100 ml ersättning, jättehögt! Jag har bytt till Althea som har 5 mg/100 ml ersättning.  Livsmedelsverket:  Kan man fortsätta att ge sina barn modersmjölksersättningen?

I IMM:s undersökning var det produkter som är riktade till barn med speciella behov, framför allt barn med mjölkproteinallergi eller sojaproteinallergi, som var berikade med höga halter mangan. Det finns även motsvarande modersmjölksersättningar som innehåller låga halter mangan. Vi råder därför föräldrar till barn som behöver sådan ersättning att vända sig till sin dietist eller läkare för att få råd om vad de ska välja.

Välj modersmjölksersättningar som innehåller högst:

Barnets vikt Manganhalt per 100 ml blandning 3,4 kg 26 mikrogram mangan/100 ml blandning 5 kg 38 mikrogram mangan/100 ml blandning 7 kg 54 mikrogram mangan/100 ml blandning 9 kg 69 mikrogram mangan/100 ml blandning

Wikipedia:
    "Hos små barn har man sett effekter så som försämrat minne, inlärningssvårigheter och hyperaktivitet. Detta pga. neurotoxiska skador under spädbarnstiden. Anledningen till att barn drabbas är att spädbarn ej har en färdigutvecklad regleringsmekanism i tarmen och mangan absorberas därför lätt hos dessa individer. Rekommendationen är att exklusivt amma barnet minst sex månader eftersom mangan ej utsöndras i bröstmjölken (mindre än 10 mikrogram/liter). Dessutom finns mangan tillsatt i modersmjölkersättningen i väldigt höga doser (~400 mikrogram), vilket inte har gjorts toxikologiska bedömningar på. Studie av Hafman et al, 2007 har visat att Mn i dricksvatten ger ökad risk för spädbarnsdöd."

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-27 10:54
    Av någon anledning blev inlägget mer svårläst när jag postade det... hade helt andra styckeindelningar.
    Jag är jätteorolig för detta, min son får Nutramigen (han är 10 mån) o har fått det han var ngr månader.
    Läste precis detta i tidningen o självklart får jag inte tag på hans läkare. Kan man köpa Althea receptfritt?
    Ang. tabellen med vad man ska välja för ersättning, ska man välja en med 69 mikrogram mangan/100 ml blandning för en 9 månaders bebis? Vad hittade du denna tabell?
    Hur gammal är ditt barn?

Tacksam för svar!

• versan

skit! & våran tjej dricker det fortfarande 5år är hon nu.
    hon älskar sin nutra & dricker ca 3dl varje dag som måltidsdryck.
    Suck....suck... Hoppas verkligen att barnen inte blir sjuka av detta.

• Gunnell

Hittade tabellen på livsmedelsverkets hemsida: 

www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Mat-for-spadbarn/Fragor-och-svar-om-mangan-arsenik-och-kadmium-i-barnmat/

Min son är bara 3 månader och jag kommer att byta NU. Som tur är så fick jag tag i läkaren på en gång och fick det på recept. Fanns inte på apoteket så jag fick ringa och beställa, får det i morgon. Hade en burk hemma för jag hade tänkt att testa det.  

Får så fruktansvärt dåligt samvete över att ha gett mitt lilla barn den där skiten!! Men å andra sidan finns det 100 andra grejer som är skadliga. Avgaser, flamskyddsmedel osv. Man kan inte skydda barnen mot allt.  

• Dolce Vita
    SladdispåG skrev 2011-01-27 11:29:33 följande:
    Man kan köpa Althea receptfritt men det är lika dyrt som Nutramigen utan recept.
    Då får vi gå till apoteket o köpa det, får be hans läkare skriva ut recept så fort jag lyckas få tag på henne.
    versan skrev 2011-01-27 11:30:37 följande:
    skit! & våran tjej dricker det fortfarande 5år är hon nu.
    hon älskar sin nutra & dricker ca 3dl varje dag som måltidsdryck.
    Suck....suck... Hoppas verkligen att barnen inte blir sjuka av detta.
     Ja, vi får verkligen hoppas att dem inte tagit ngn skada. Min dotter drack nutramigen också, i ca två år och sonen dricker ju det nu.

• Gunnell
    Dolce Vita skrev 2011-01-27 11:27:24 följande:
    Jag är jätteorolig för detta, min son får Nutramigen (han är 10 mån) o har fått det han var ngr månader.
    Läste precis detta i tidningen o självklart får jag inte tag på hans läkare. Kan man köpa Althea receptfritt?
    Ang. tabellen med vad man ska välja för ersättning, ska man välja en med 69 mikrogram mangan/100 ml blandning för en 9 månaders bebis? Vad hittade du denna tabell?
    Hur gammal är ditt barn?

Tacksam för svar!

Det är ingen fara om bebisen vägde runt 5-6 kilo när han/hon började få det. Men min lille skrutt vägde bara 2,5 kilo. Nu väger han 5 kilo men jag byter ändå. Vill inte stödja det där skitföretaget. Även om Nestle som gör Althera inte heller är några höjdare direkt. 
  • Dolce Vita
    Gunnell skrev 2011-01-27 11:40:30 följande:
    Det är ingen fara om bebisen vägde runt 5-6 kilo när han/hon började få det. Men min lille skrutt vägde bara 2,5 kilo. Nu väger han 5 kilo men jag byter ändå. Vill inte stödja det där skitföretaget. Även om Nestle som gör Althera inte heller är några höjdare direkt. 
    Tänker byta jag med. Jag också jätteångest att jag gett honom den där skiten (har ju varit helt ovetandes).
    Han vägde 4 kg när han började få det =/ Idag vägen han 11, 5 så det borde ju vara "lugnt" nu men tänker ändå byta. han har ju redan fått i sig för höga doser när man var mindre =(
    Har din son fått nutramigen sen födseln?

• SladdispåG

Min har fått sedan 2,5 mån, 5,2 kg. Hur länge ska de ha mjölkersättning, vi ska ju börja lite med mjölkfri välling... Ska ändå ha nytt recept så provar althea, men han ville inte äta den när han var mindre.

• onoff

Men haaaallå??? Vad är det här för nåt????????  =( Min plutt äter det nu...

ÖKAD RISK FÖR SPÄDBARNSDÖD!!! Nämen fyfan... Fy fan vad lessen jag blir!!!!

• Gunnell
    Dolce Vita skrev 2011-01-27 11:52:14 följande:
    Tänker byta jag med. Jag också jätteångest att jag gett honom den där skiten (har ju varit helt ovetandes).
    Han vägde 4 kg när han började få det =/ Idag vägen han 11, 5 så det borde ju vara "lugnt" nu men tänker ändå byta. han har ju redan fått i sig för höga doser när man var mindre =(
    Har din son fått nutramigen sen födseln?

Sedan hans mjölkallergi upptäcktes, 2-3 veckor gammal. 

MEN det är inget att göra åt nu! Man får försöka undvika alla de andra en miljon sakerna som är farliga! Färgämnen, rengöringsmedel, flamskyddsmedel osv...... 
  • SandraP81

Men fy faan säger jag bara. Jag som har gett det själv i flera månader till dottern och har rekommenderat det till andra som har barn med mjölköverkänslighet/allergi. Rynkar på näsan

• versan

Kan ingen länka till Nyhetsklippet webbTv jag hittar det inte.

• onoff
    versan skrev 2011-01-27 12:10:20 följande:
    Kan ingen länka till Nyhetsklippet webbTv jag hittar det inte.
    Jaaaaa, jag måste också få se. Har skitont i magen nu =(
  • onoff

Snart dags för mat.... Vad fan ska man ge för mat nu då? Får inte tag i BVC.

Jag har NAN1 hemma, men det är ju mjölk i den... Har inte provat att lägga till mjölk ännu, tänkte att jag skulle göra det snart för att se om han fortfarande får ont i magen av det. MEN, det kanske är att chocka magen ordentligt om man ger en portion med NAN??? Finns det något annat som är "snällt" mot magen, förutom Althera???

• Gunnell
    onoff skrev 2011-01-27 12:44:35 följande:
    Snart dags för mat.... Vad fan ska man ge för mat nu då? Får inte tag i BVC.

Jag har NAN1 hemma, men det är ju mjölk i den... Har inte provat att lägga till mjölk ännu, tänkte att jag skulle göra det snart för att se om han fortfarande får ont i magen av det. MEN, det kanske är att chocka magen ordentligt om man ger en portion med NAN??? Finns det något annat som är "snällt" mot magen, förutom Althera???
    Nämen, ge Nutramigen! Det spelar ingen roll nu! Jag kommer också att få ge min bebis lite nutra innan jag kan hämta ut min beställning på Althera. 

Nyhetsklippet säger mindre än livsmedelsverket. Eller det är en förkortad version av livsmedelsverkets sida om detta.  
  • Idha

www.sciencedirect.com/science&_udi=B6T6R-521M6H5-4&_user=10&_coverDate=01%2F25%2F2011&_alid=1622853204&_rdoc=1&_fmt=high&_orig=search&_origin=search&_zone=rslt_list_item&_cdi=5037&_st=13&_docanchor=&_ct=2&_acct=C000050221&_version=1&_urlVersion=0&_userid=10&md5=4971621f6b041c2e1ba1695d315da7dd&searchtype=a

Studien finns här, men så länge man är privatperson måste man betala för att ta hem pdf:en. Troligen går den att få hem gratis om man sitter på sitt universitets nätverk. Om någon får hem den - meddela gärna resultatet. Ursäkta om jag spammar :)

• clarom

Hej,
    Vi har nog bytt matsort 4-6 gånger nu och har sannolikt lyckats med Enfamil. Nu spyr vår son knappt alls längre efter att tidigare har spytt (kaskader) 8 av 10 matningar. Vi har 2 kartonger (12 burkar) med Althera om någon är intresserad.

• BabyA20
    clarom skrev 2011-02-20 22:14:35 följande:
    Hej,
    Vi har nog bytt matsort 4-6 gånger nu och har sannolikt lyckats med Enfamil. Nu spyr vår son knappt alls längre efter att tidigare har spytt (kaskader) 8 av 10 matningar. Vi har 2 kartonger (12 burkar) med Althera om någon är intresserad.
    Jag är intresserad! Vart bor du? Jag bor i södra sthlm.
Svar på tråden Varning för Nutramigen! Höga halter av Mangan!