Är det normalt att spädbarn har "stånd" ibland?
Känner mig så dum som frågar men jag vet ingenting om sånt här, vågar inte fråga någon heller. Jag har googlat men blir inte klokare. Vi har en son på 5 veckor och han har ibland väldigt spänd snopp som pekar åt nåt håll på egen hand så att säga, som om han har "stånd". Både när han ska kissa eller har kissat (eller ingetdera). Ibland skriker han innan han kissar och jag funderade på om det kan vara så att kisset stannat under förhuden och att det är därför den ser ut som den gör. Alla mina vänner har döttrar och ingen kan svara på frågan. Har bara bekanta med söner och dem vill jag inte fråga, eftersom jag "borde" veta sånt här som faktiskt ändå är mamma.
Jag har utgått ifrån att den står ibland bara reflexmässigt och att det kan ha med bajsets placering i tarmen att göra, har inte tänkt mer på det. Men nu när han fortfarande skriker ibland innan han kissar och jag googlat på det verkar det som att snoppen kan "svullna upp" om de har förhudskatarr eller annan åkomma. Vi tvättar ju inte snoppen på honom, han får bada då och då och har kissat i badvattnet, man ser att det finns plats för kisset att komma ut o.s.v. så det borde inte kunna "stanna" kvar där under.
Så snälla pojkmammor; hjälp mig! Är det normalt att den varierar i storlek på det här viset? Känner mig jättekorkad som inte vet mer om min bebis och hur han ska fungera. Skäll inte på mig för att jag inte tagit reda på det här förrän nu. Jag sa en gång till vår BVC-sköterska att han skriker ibland innan han kissar men hon sa att "så kan det vara". Jag blir ändå orolig. Om nu spädbarn verkligen inte kan få reflexmässigt stånd får jag såklart söka för det här!