• Anonym (Korkad?)

Är det normalt att spädbarn har "stånd" ibland?

Känner mig så dum som frågar men jag vet ingenting om sånt här, vågar inte fråga någon heller. Jag har googlat men blir inte klokare. Vi har en son på 5 veckor och han har ibland väldigt spänd snopp som pekar åt nåt håll på egen hand så att säga, som om han har "stånd". Både när han ska kissa eller har kissat (eller ingetdera). Ibland skriker han innan han kissar och jag funderade på om det kan vara så att kisset stannat under förhuden och att det är därför den ser ut som den gör. Alla mina vänner har döttrar och ingen kan svara på frågan. Har bara bekanta med söner och dem vill jag inte fråga, eftersom jag "borde" veta sånt här som faktiskt ändå är mamma.

Jag har utgått ifrån att den står ibland bara reflexmässigt och att det kan ha med bajsets placering i tarmen att göra, har inte tänkt mer på det. Men nu när han fortfarande skriker ibland innan han kissar och jag googlat på det verkar det som att snoppen kan "svullna upp" om de har förhudskatarr eller annan åkomma. Vi tvättar ju inte snoppen på honom, han får bada då och då och har kissat i badvattnet, man ser att det finns plats för kisset att komma ut o.s.v. så det borde inte kunna "stanna" kvar där under.

Så snälla pojkmammor; hjälp mig! Är det normalt att den varierar i storlek på det här viset? Känner mig jättekorkad som inte vet mer om min bebis och hur han ska fungera. Skäll inte på mig för att jag inte tagit reda på det här förrän nu. Jag sa en gång till vår BVC-sköterska att han skriker ibland innan han kissar men hon sa att "så kan det vara". Jag blir ändå orolig. Om nu spädbarn verkligen inte kan få reflexmässigt stånd får jag såklart söka för det här!

• Svar på tråden Är det normalt att spädbarn har "stånd" ibland?
  • trolletMy

Äntligen någon mer. Jag har liksom du inte vågat mig på att fråga. Men ibland har min påg, han är nu 13 månader, hård snopp. Och jag har undrat om det var stånd och om så små kan ha det. För något kisse stånd är det ju inte talan om.  Kan tyvärr inte ge något svar på din fråga, kan bara säga att det är samma här.

• Birgitta2

Japp, visst får de stånd. Och ibland kissar killarna en rakt i ansiktet när man byter blöja. Inget konstigt och det händer varenda baby-kille. Ganska ofta t o m.

• Nati

Kan bara svara med sunt förnuft, vissta har jag hört att de kan ha stånd men här är ju lite varningssignaler när det är i samband med kisseriet och han skriker. Jag skulle fråga BVC utan att känna mig det minst dum....

• Kya

japp, pojkarnas apparat fungerar ända från början. det är egentligen bara kontroller i kroppen, att det funkar som det ska.
    TS, om det bara är det allra yttersta på snoppen som svullnar i storlek så kan det tyda på trång förhud eller någon slags infektion. men har hela snoppen rest sig och svällt så är det bara vanligt hederligt stånd. det kommer ofta när de är kissnödiga också.

F och L, mina stjärnor :)
  • Anonym (Korkad?)
    Nati skrev 2011-01-27 11:42:46 följande:
    Kan bara svara med sunt förnuft, vissta har jag hört att de kan ha stånd men här är ju lite varningssignaler när det är i samband med kisseriet och han skriker. Jag skulle fråga BVC utan att känna mig det minst dum....
    Han har problem med magen rent allmänt så han brukar skrika på skötbordet oavsett. Men ibland skriker han sådär hjärtskärande som att han har ont i magen och ska till att bajsa, men så kissar han istället, fast han fortsätter att skrika efteråt också så att han kissat kanske inte har med skriket att göra. Jag kommer att ta upp det nästa BVC-träff (på måndag) men nu behöver jag i alla fall inte oroa mig för att det är onormalt att den står ibland. Då var det som jag trodde, känns bra. Tack så hemskt mycket för hjälpen! Om någon annan har någon synpunkt eller vill bekräfta att det är normalt får ni gärna hojta till!
  • Anonym (Pojkmamman)

JAAAA! Det är helt normalt! Alltid redo! Flört 

De kan få stånd redan från första dan (kanske i magen också till och med?)!

Du får ju komma ihåg bara att det inte är något sexuellt, utan att det handlar om en reflex bara.

Du behöver inte oroa dig. 

• Anonym (Korkad?)
    Anonym (Pojkmamman) skrev 2011-01-27 11:49:57 följande:
    JAAAA! Det är helt normalt! Alltid redo! Flört 

De kan få stånd redan från första dan (kanske i magen också till och med?)!

Du får ju komma ihåg bara att det inte är något sexuellt, utan att det handlar om en reflex bara.

Du behöver inte oroa dig. 
    TACK! Känns tryggt att veta att han är normal!

Nej, något sexuellt är det ju knappast. Jag tänkte att det kunde vara så att bajset trycker på någonstans i tarmen, prostatan eller dyl. och att det är därför. Men saksamma vad det beror på, huvudsaken är att det är normalt. Tack, allihop!
Svar på tråden Är det normalt att spädbarn har "stånd" ibland?