• knäckis

KUB_test någon som vet vad som räknas..

Hej alla
    jag funderar på KUB test,  har förstått att dom räknar in kvinnans ålder och vikt
    plus ett blodprov och UL.
    Har man större risk att föda ett barn med kromosom fel om man e överviktig?
    Och hur vanligt är det att man får bra på testet när man är 34?
    min vän som e 38 fick 1 på 82 i risk och fick göra fostervattenprov, (vilket var helt ok) 
    Så jag oroar mig och stålsätter mig inför att få dåligt värde.
    Någon som gjort testet i min ålder och kan berätta hur det var?

• Svar på tråden KUB_test någon som vet vad som räknas..
  • Diablo

Vikten har jag aldig behövt uppge vid kub test! Vi har fått bra på alla våra tre. Det sista var dock inte alls så bra som de andra. Men sköterskan lugnade oss och tyckte det var bra. Man får väl lita på det.

Har man tur behöver man inget vett!
  • Torparen10

Vi fick låg sannolikhet, 1:2530. Jag är 35 år och ligger väl på övre viktkurvan..

Lycka till! 

• knäckis

Skönt att höra att man KAN få låga test svar.... hoppas att vi oxå får det..
    Har inte testat på mina tidigare barn men denna gången e jag så orolig.
    Var 25 och 27 nar jag födde dom så jag är ju en hel del äldre nu..., 

• pelo

När jag gjorde mitt KUB test frågade BM efter min nuvarande vikt.

Fick en risk på 2886 och blir 35 samma månad som bebisen kommer.

• 08 i Skåne

Jag gjorde KUB i tisdags och barnmorskan som gjorde de sa att man tittade på 3 saker samlat:

Kvinnans ålder
    Resultatet på blodprovet
    Resultatet på UL, dvs måttet på det vätskefyllda området i nacken

Hon frågade vad jag vägde, men det verkade inte ha någon betydelse för resultatet eftersom det inte nämndes  som något av de 3 saker man tittade på.

Jag fick 1 på 15856 och jag är 39 år.

• knäckis
    08 i Skåne skrev 2011-01-27 15:23:10 följande:
    Jag gjorde KUB i tisdags och barnmorskan som gjorde de sa att man tittade på 3 saker samlat:

Kvinnans ålder
    Resultatet på blodprovet

Hon frågade vad jag vägde, men det verkade inte ha någon betydelse för resultatet eftersom det inte nämndes  som något av de 3 saker man tittade på.

D gillar vi! Så skönt för er att få ett så bra resultat!
  • Äntligen dax
    08 i Skåne skrev 2011-01-27 15:23:10 följande:

Kvinnans ålder
    Resultatet på blodprovet

Att de frågar om vikten kanske har med inställningen av UL-apparaten att göra?
  • Sthlm74
    Äntligen dax skrev 2011-01-29 16:03:21 följande:
    Att de frågar om vikten kanske har med inställningen av UL-apparaten att göra?
     Låter osannolikt; jag fick ange min vikt EFTER UL-undersökningen när jag gjorde KUB...... Borde de inte fråga efter vikt vid alla olika UL-undersökningar i så fall (har inte uppgett vikt vid RUL tex eller andra UL)

Jag har faktiskt för mig att vikten räknas in vid sammanlagda resultatet för KUB. Men jag är inte helt säker vilken betydelse vikten har....

Jag är 36 år och fick sannolikhet: 1:20.000. 
  • Äntligen dax
    Sthlm74 skrev 2011-01-29 19:01:32 följande:
     Låter osannolikt; jag fick ange min vikt EFTER UL-undersökningen när jag gjorde KUB...... Borde de inte fråga efter vikt vid alla olika UL-undersökningar i så fall (har inte uppgett vikt vid RUL tex eller andra UL)

Jag har faktiskt för mig att vikten räknas in vid sammanlagda resultatet för KUB. Men jag är inte helt säker vilken betydelse vikten har....

Jag är 36 år och fick sannolikhet: 1:20.000. 
    Ok, då har det nog någon betydelse för beräkningen.
  • vivexa

Vikten har väl betydelse för när de mäter hormonhalterna i blodet, eller (hcg och papp-a)?

Svar på tråden KUB_test någon som vet vad som räknas..