• Snusklubban

För o nackdelar med kopparspiral?!

Hej!
    Satte in hormonspiral 3 mån efter att jag fött vår lilla tjej.  Blöder ingenting alls längre, vilket är superskönt, men har fått ganska mycket finnar och känner mig ganska nedstämd. Vännerna säger att de inte riktigt känner igen mig längre....
    Så nu är jag ganska inne på att byta till kopparspiral i stället och tänkte höra vad ni tycker om den?!  Blöder man mycket?!  Några andra biverkningar?!! Tacksam för svar!!

• Svar på tråden För o nackdelar med kopparspiral?!
  • Min högsta önskan

Har haft kopparspiral, men bytte till hormonspiral istället.
    Ville ha kopparspiral just för att slippa hormoner, men i mitt fall så blödde jag istort sett hela tiden under de 4 månader den satt inne. Blödde normalt vid mens, uppehåll några få dgaar, sen småblödde jag lite varje dag tills nästa mens.
    Så därför byte jag till homon istället..
    Men jag har hört att många blöder "normalt" med kopparspiral, men jag gjorde inte det.

Stolt mamma till HERMAN född 070129 och THEO född 090423
  • polaris

Jag bytte också från hormon- till kopparspiral just eftersom jag inte kände igen mig själv riktigt. Nedstämd och på gränsen till deprimerad var jag.

Är HUR nöjd som helst med kopparspiralen! Blöder inte mer än vanligt, är superregelbunden och känner inte av någon mensvärk alls. Bara känslan av att inte ha några extar hormoner i kroppen gör ju att man mår ännu bättre.
    Tycker du ska testa! Eftersom du inte hunnit ha hormonspiralen så länge får du väl igen halva kostnaden? jag hade inte den turen... Koppar kostar inget.

• Girle

Jag hade kopparspiral fram till i maj förra året (sen plockade jag ut den för att försöka bli gravid, vilket jag blev två veckor efter utplock ). Jag har en riklig mens i grunden o den kanske blev lite rikligare m spiralen. Hade dock mycket mindre mensvärk med spiral än utan. Jag är/var supernöjd m spiralen o kommer att sätta in en ny när bebisen är ute. Skönt att slippa hormoner, komma ihåg att äta piller o den är ju dessutom gratis så du kan ju alltid testa, gillar du den inte så är det ju bara att plocka ut den igen.

• pluttskrutt

Jag har haft problem med preventivmedel som innehåller hormoner så hormonspiralen kändes inte som ett alternativ så jag fick en kopparspiral. Den fungerar som den ska och så, men jag längtar efter att den ska ut igen! Jag blöder sjukt mycket när jag har mens, använder ofta både tampong och binda under en eller två dagar då jag har mens eftersom det blöder igenom så förbannat. Har riklig mens i 2-3 dagar, normal mens i 1-2 dagar och småblodiga flytningar i 3-4 dagar på det. Har aldrig haft mensvärk innan men har ruskig mensvärk nu, känner mig dessutom nedstämd och trött när mensen är på g. Däremot så är mensen på dagen punktlig (det var den iof innan jag satte in spiralen också så det kanske har med det att göra).

Men, det är olika från fall till fall.

• evalee

Jag var jättemissnöjd med min kopparspiral dom första månaderna. Blödde två veckor i taget och det kom så mycket blod att jag inte vågade gå utanför dörren eftersom inga skydd var tillräckligt bra. Fick äta cyklo-f. Hade dessutom hemsk mensvärk och fick PMS. Funderade många gånger på att ta ut den, men nu har jag haft den i ett år och älskar den! Har normala blödningar, är inte deppig längre och nästan ingen mensvärk. Så skönt att slippa ta hormoner!

• Hanniz84

jag hade vanlig men med kopparspiral, lite oregelbunden kanske, kom efter 40dgr nån gång, 20dgr en annan..
    vad jag hade problem med va dock hemska!!! smärtor innan o under mens, ibland fick jag ställa mej dubbelvikt för att det gjorde så ont...

ISA 1/9-2009 <3 Lillesyskon BF 16/4-2011 <3
  • Alexe

Hade min kopparspiral i 8 månader (tog ut den för att jobba på bebis nr 2). Har riklig mens annars, men blödde helt sjukt mycket mer med spiralen - de första två dagarna fick jag byta large-tampongerna en gång i halvtimmen och ändå använda trosskydd eller binda för säkerhets skull. Funderar ändå på att sätta in en ny om/när nästa barn kommer för har riktigt kassa erfarenheter av hormoner. När kommer det manliga p-pillret :)?

• pluttskrutt
    Alexe skrev 2011-01-27 13:17:27 följande:
    Hade min kopparspiral i 8 månader (tog ut den för att jobba på bebis nr 2). Har riklig mens annars, men blödde helt sjukt mycket mer med spiralen - de första två dagarna fick jag byta large-tampongerna en gång i halvtimmen och ändå använda trosskydd eller binda för säkerhets skull. Funderar ändå på att sätta in en ny om/när nästa barn kommer för har riktigt kassa erfarenheter av hormoner. När kommer det manliga p-pillret :)?
    Hihi, om vi får ett barn till kanske jag ska be mannen stoppa in en spiral istället. ;-D "Jo, jag tänkte att, nu har jag ju haft den i några år, så det är väl din tur nu?"
  • Superhero

- kraftigare och längre blödning. första menstruationerna efter förlossningen var rätt smärtsamma. spiralens fel eller ej vet jag inte.

+ kroppen fungerar helt naturligt. bara dom hormoner man ska ha. jag kan min menscykel, äl osv. den har inte påverkat cykeln på nåt sätt, kroppen funkar som en klocka bara det att vi slipper bli gravida ännu. det är som att slippa p-medel tycker jag som tidigare bara dragits med hormonella varianter.

hur länge har du haft spiralen? mensen kanskeinte  har hunnit komma efter förlossningen ännu. dröjer ju länge för en del. jag menar att ditt mående kanske kan bero även på sånt, inte bara hormonspiralen.

• FruFoxy

Jag satte in en kopparspiral i höstas och den första tiden var förskräcklig, blödde nog i 20-25 dagar i rad... trodde aldrig att det skulle sluta! Men det gjorde det och jag var beredd på mycket mens och värk men nä, det var precis som vanligt! Kanske en extra mensdag bara men annars så märker jag inte av den alls. Helt klart toppen!

• vis69

Jag var nöjd med min kopparspiral, första året blödde jag nog lite mer, men sen var det helt ok. Nu, 40 + och utan spiral blöder jag 10 ggr värre...

• CoolJen

När kopparspiralen först sattes in så var det annorlunda blödningar men det stabiliserades.

Jag tycker inte att jag fick så mycket kraftigare blödningar vid mens.

Som preventinmedel funkade kopparspiralen bra, dock så började jag efter ca 1 år att få smärtor i vad jag trodde, äggstockarna och mellanblödningar.
    De hade svårt att sätta in spiralen(det tog lång tid och gjorde ont). Jag kunde aldrig känna mina trådar men spiralen satt bra sa de, allt såg även bra ut när jag undrade om smärtorna som kunde komma.

Jag bestämde mig ändå för att ta ur spiralen för att jag inte ville ha mellanblödningar och för att en graviditet snart ändå var välkommen. Det var även svårt att få ur spiralen och det gjorde ont.

Jag kommer inte att skaffa kopparspiral igen.,

• CathrinLarsson

Jag satt in kopparspiral efter sonen. Jag har historia med depression på p-piller och vill inte alls ta hormoner. Låter lite som din beskrivning. Jag blev förvarnad att man kan få riklig mens och lite mer mensvärk, men har inte haft några sörre problem. Det var sista mensen som var rikligare några dagar, men annars är det ingen större skillnad för mig från innan graviditeten.

Nackdelen som jag tycker ska finnas i bakhuvudet är att det finns "många" som blir gravida trots spiralen, men det är fler som har bra effekt.

En annan fördel som jag tyckte kändes bra - den var gratis!

• Snusklubban

Tack snälla ni för era svar!!!  Nånstans känns det ganska skönt att höra att fler haft problem med nedstämdhet/ varit deppiga och att det kan bli bättre.  Får väl se hur det blir med blödningarna, man får hoppas på det bästa!
    Så om en månad blir det kopparspiral i stället! Tack igen för att ni tog er tid att svaraGlad

Svar på tråden För o nackdelar med kopparspiral?!