• Elli47

En BRA mp3-spelare för ljudböcker

Jag är inte särskilt intresserad av att lyssna på musik men jag vill gärna lyssna på böcker, gärna flera åt gången. Jag vill ha möjlighet att lägga in ljudböcker av alla slag, rippade, nedladdade och mp3 på cd. Vad ska jag köpa? Har förstått att Ipod är bra men är det verkligen värt det höga priset, en del verkar dessutom ha problem med att få in just ljudböcker på rätt sätt i Ipod.

• Svar på tråden En BRA mp3-spelare för ljudböcker
  • Raskask

Vilken som helst som har ett litet fönster på skulle jag vilja säga. Alltså så man ser vilka inställningar man gör och vilket spår som spelas. Jag lyssnar på ljudböcker när jag arbetar natt och gjorde misstaget att köpa en sån där jättebillig liten fyrkantig sak utan display. Det gick hur bra som helst tills jag råkade komma åt "shuffle" inställningen. Det finns bara fyra knappar och de har flera funktioner, och jag har inte lyckas ta bort "shuffleläget" hur jag än har tryckt, och nollställt och haft mig. Blir en intressant ordning på böckerna då. Men nu har jag skaffat en ny, också en helt enkel modell, fast med display som sagt. Köpte den på Clas Ohlsson, eller om det var TeknikMagasinet.

För ljudböcker så behövs ju inte så mycket finesser mer än att man lätt kan ladda in böckerna och att de spelas i rätt ordning.

• Elli47
    Raskask skrev 2011-01-27 12:51:35 följande:
    Vilken som helst som har ett litet fönster på skulle jag vilja säga. Alltså så man ser vilka inställningar man gör och vilket spår som spelas. Jag lyssnar på ljudböcker när jag arbetar natt och gjorde misstaget att köpa en sån där jättebillig liten fyrkantig sak utan display. Det gick hur bra som helst tills jag råkade komma åt "shuffle" inställningen. Det finns bara fyra knappar och de har flera funktioner, och jag har inte lyckas ta bort "shuffleläget" hur jag än har tryckt, och nollställt och haft mig. Blir en intressant ordning på böckerna då. Men nu har jag skaffat en ny, också en helt enkel modell, fast med display som sagt. Köpte den på Clas Ohlsson, eller om det var TeknikMagasinet.

För ljudböcker så behövs ju inte så mycket finesser mer än att man lätt kan ladda in böckerna och att de spelas i rätt ordning.
    Men kan du lyssna på flera böcker, t ex lyssna på en själv och så har du en som ditt barn lyssnar på, dvs att man har bokmärke i flera böcker samtidigt?
  • Elli47

Vad dumt jag skrev, jag menar förstås inte att man ska kunna LYSSNA samtidigt utan att man kan ha bokmärken i flera böcker!

• Raskask

Jadå. Det går att skapa spellistor i den, så det är inga problem. Jag tror det går i de flesta? Jag brukar ha ett par ljudböcker och sen en hoper radiopoddar i den (och en lista med musik). Sen har sonen sina favoritberättelser i den också. Fungerar bra.

• Frontline

Kan du inte ha det i mobiltelefonen, då slipper du bära med dig 2 prylar..

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Elli47
    Frontline skrev 2011-01-27 16:53:57 följande:
    Kan du inte ha det i mobiltelefonen, då slipper du bära med dig 2 prylar..
    Det är inte alltid man får använda telefonen på flyg tyvärr... sist vi flög (Span Air) fick man inte använda några elektroniska prylar förrän man visade upp dem och bad om lov! Mp3-spelare gick bra, telefoner och dvd-spelare fick ej användas. Dessutom brukar mina barn åka buss till sin farmor ibland och då kan jag inte skicka med min mobiltelefon!
  • Elli47
    Raskask skrev 2011-01-27 13:05:15 följande:
    Jadå. Det går att skapa spellistor i den, så det är inga problem. Jag tror det går i de flesta? Jag brukar ha ett par ljudböcker och sen en hoper radiopoddar i den (och en lista med musik). Sen har sonen sina favoritberättelser i den också. Fungerar bra.
    Nej det går inte i de flesta tror jag... jag har en som kostade ca 300 kr på Cdon förra året... i den kan man bara lyssna på en bok i taget, alltså ha bokmärke i en bok i taget.
  • SVejsan

Gjorde en sökning på prisjakt med kriterier för bokmärken:
    http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s65212652&o=tillv_pop&cols=

Verkar inte vara så många som har det (eller har prickat för det i sin beskrivning)

Men det  är väl någon typ av "multi-resume"-funktion du vill ha? Resume dvs att den startar där du stängde av den brukar finnas på de flesta (utom de allra simplaste) men det är när man vill ha fler bokmärken det verkar strula till sig...

• Frontline
    Elli47 skrev 2011-01-28 08:25:39 följande:
    Det är inte alltid man får använda telefonen på flyg tyvärr... sist vi flög (Span Air) fick man inte använda några elektroniska prylar förrän man visade upp dem och bad om lov! Mp3-spelare gick bra, telefoner och dvd-spelare fick ej användas. Dessutom brukar mina barn åka buss till sin farmor ibland och då kan jag inte skicka med min mobiltelefon!
    Fast dom lite nyare mobilerna finns ju flightmode på och då är den ju som vilken mp3spelare som helst ju...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Elli47
    Frontline skrev 2011-01-28 16:14:08 följande:
    Fast dom lite nyare mobilerna finns ju flightmode på och då är den ju som vilken mp3spelare som helst ju...
    Jag har flightmode (har inte alla mobiler det numera)  men det fick inte användas alls sist vi flög (med Span Air) och jag har även hört att det finns andra bolag som också har såna regler.
  • Annanym

Har en gammal ipod nano (äldre modell) funkar finfint för ljudböcker. (Men nu använder jag mest Android i telefonen)

Svar på tråden En BRA mp3-spelare för ljudböcker