• Elisie

Låg ämnesomsättning - Göra så äl och mens uteblir rubbas!?

Jag har fått höra att jag saknar tillräckligt med hormon för att få äl "normalt antal gånger år därför har jag typ äl ett fåtal gånger per år.
    Förra veckan var jag till HC av en annan orsak och de tog sköldkötels prov, fick svar igår.. Jag är på snudden till för låg ämnesomsättning!
    Då jag vet att ämnesomsättningen "sköter" mycket började jag ju fundera om de kan vara en bidragande orsak till att jag har äl och mens så sällan?
    ¨
    Någon som har någon erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Låg ämnesomsättning - Göra så äl och mens uteblir rubbas!?
  • Isamia

Ja du har rätt, det har ett klart samband! Får du normal ämnesomsättning så rättar det där till sig också.

• pållan

Ja det finns ett samband. Sköldkörtelhormonet (TSH) påverkar både ägglossning och cellutveckling. Under vår fertilitetsutredning upptäcktes att jag hade marginellt förhöjda TSH-värden, enligt barnmorsk och läkare kan det påverka fertiliteten så jag fick levaxin utskrivet. SIE, vad hade du för värden? 

• emsan83

Jag har samma dilemma med för låg ämnesomsättning. Äter levaxin m,m.
    Hur är det med din vikt ibland kan det påverka mkt.

• Lisastina

Hej trådstartaren!
    Jag håller med de övriga. Men, se till att de kollar dina binjurevärden också! Om man har fel på både binjuren och sköldkörteln och får medicin (levaxin alltså) för sin skruttiga sköldkörtel, ja då "tar" inte levaxinet ordentligt och man kan bli sämre. Det är inte helt ovanligt att läkarna missar att kolla binjuren, trots att det bör vara mer eller mindre rutin.

Det hände mig, och flera jag känner. Jag blev extremt svag, och det tog många många månader att hitta felet! Det står inte hur gammal du är, men särskilt om du är i åldern då man har begränsad tid på sig i livet för att bli mor, så har du ju ingen tid att förspilla!

Kram och lycka till!

• Elisie

Hej och Tack för era svar!!  Nu känns de som att jag har mer kött på benen inför mitt besök med gyn om några veckor, även fast de inte va dem som tig detta prov så tänker jag ta upp de med dem och be eller ja mer eller mindre kräva att få tabletter som hjälper ämnes omsättningen.
    Jag ska tillbaka kring den 1/3 för att ta nytt prov på HC hos läkarn jag var till för annat förra veckan, (de va han som tog dessa prover) men dock så tyckte jag inte alls att den läkarn alls va nå bra, han vanochalant och en kollega till mig va till samma läkare med sin dotter och hon fick höra att han var kirurg! Ja sak samma..

Jag är 26 år gammal, har inte tänkt skaffa barn precis nu då jag är i ett nytt förhållande Men de skulle ju vara toppen om det skulle hjälpa mig att få äl om jag får medecin som hjhälper ämnesomsättningen.
    Jag har haft oregelbunden mens sen den startade då jag var ca 11, men efter p-pillrena så funkar de inte alls nå vidare bra.

Jag har ingen aning om va värdena låg på då jag bara fick hem ett brev där de stod - att ditt ämnesomsättnings prov är på snudden till för lågt, kom in kring den 1/3 och lämna ett nytt prov så har vi lite tids perspektv.
    Bara brevets utformning tycker jag va lite klent men som sagt sak samma.

Jag är 159 lång och väger mellan 62 och 64.

Pållan - Var de gyn läkarn som skrev ut levaxin?

Hur spelar vikten in? jag förstår ju att de kan vara knepigare om man är för stor eller för liten men jag tror jag är rätt lagom, nått kilo ner skulle kanske inte skada men jag är inte direkt överviktig.

Jag är så tacksam för era svar, jag lever nu på hoppet om att jag kan få medecin utskrivet för detta och att det kommer hjälpa mig att få äl iaf fler gånger än de jag har vilket är få gånger.

Svar på tråden Låg ämnesomsättning - Göra så äl och mens uteblir rubbas!?