• Anonym

Gråter inte då han slår sig

Hej,

Igår kommenterade förskolefröknarna att min son inte gråter då han slår sig. Det är något som även jag hans pappa och morföräldrar reagerat och funderat på. Han kan ramla ned mellan två stolar, få en sticka i fingret springa in i en dörrpost. Ibland ser han lite förskräckt ut men gråter väldigt sällan. Ibland kan han komma lite kvidande mot en, men inget mer. Visst det har hänt att han storgråtit tex då en stol tippade och han föll in i sängaveln och fick lite näsblod.

Det är ju inte så bra på förskolan då fröken sa att ibland kan han komma och hålla handen för huvet vrida sig lite, men sen verkar det inte vara något. Han behöver ju säkert tröst, men det går inte att tolka honom.

Man känner sig usel som förälder och drar sig till minnes på de föräldralösa barnen i ryssland som stod i sina spjälsängar och inte gråter för att de vet att ingen kommer iallafall.

Men så är det absolut inte hos oss, jag har däremot varit väldigt, för mkt för mig själv tom, mån om att han ska få all uppmärksamhet som han bara kräver. Däremot har jag väll ibland, istället för att alltid springa till honom sagt - Att det där var väll inte så farligt, upp med dig. För att testa honom hur farligt det egentligen var.

Han är nu 1,5 år och har gått sedan  han var 10 månader. Han ramlar faktiskt även av sig självt väldigt ofta, kan springa några steg för att sen stupa eller kasta sig.

I utvecklingen har han kommit att han kan säga/förstå ca 40 ord, vad jag vet. Tycker mycket om musik och är känslig för ljud (föskolan kallar honom vår musikkille, då han verkligen lyssnar efter takten och tjatar om musik mer än de andra barnen, dansar i mitten då de andra barnen dansar i ring). Noggrann, hörde att han höll på med pärlplatta på dagis, det skulle endast vara röda/vita, råkade han ta fel så skulle de bort igen.

han har ett fruktansvärt humör gentemot mig och sin pappa, totalvägrar bla att sitta i sin stol vid matbordet. för att få i honom mat måste han stå vid radion, springa omkring och man får pilla in en sked då och då, för att han överhuvud taget ska äta.

Jag är lite orolig för att han är ett sorts bokstavsbarn/asperger, hur tidigt märker man det?

Känner du igen någonting, något du kan säga?

• Svar på tråden Gråter inte då han slår sig
  • BVC Sköterskan

Hej!

Min erfarenhet är att barn med någon form av bokstavskombination eller autism/Asperger ofta varit annorlunda från början. Både föräldrar och ibland BVC-sköterskan kan i efterhand säga, - Vi kände det på oss!

Tyvärr ställs diagnosen normalt inte förrän barnet är tre år eller ofta ännu senare. Detta beror på hur den diagnostiska manual (DSM-IV) man använder för att ställa diagnosen fungerar.

Du beskriver flera beteenden som skulle kunna antyda att han har någon form av neuropsykiatriskt funktionshinder. Men som sagt det kan också vara beteenden som är övergående och/eller förstärks i vissa utvecklingsstadier. För att kunna göra en specifik bedömning krävs dock en mer omfattande fördjupning.

Det låter som att både ni och förskolan reagerat på hans beteende, därför tycker jag att du tar kontakt med er BVC-sköterska för att få hjälp att gå vidare med detta. Prata gärna med förskolepersonalen innan. Det underlättar betydligt om BVC kan kontakta dem för att få konkret information om hur han fungerar där. 

MVH Christine

• Anonym

Hej,
    Tack för ditt svar. Jo speciell är vår kille iallafall. Han har järnkoll på det mesta. Hans kläder ska hängas upp, saker ska vara på din plats. Förskolan säger att han utmärker sig i detta. Hans pappa säger - att det är för han är intelligent ( i hans släkt är flera akademiker). Tyvärr har vi inte sånt förtroende för vår BVC sköterska, hon är väldigt stirrig och virrig och dessutom släkt med släkten. Jag är rädd att om jag yppar detta så startar jag något som jag kommer ångra sedan. Jag vågar inte starta tankarna hos personal och vårdpersonal heller, vill inte att de ska se honom som annorlunda från början. Jag tror att så andra ser en blir man till slut, även om man inte är det. Förstår du vad jag menar?

Men risken finns där. Ville först höra din åsikt innan jag yppade detta. Hans halvsyster har nu fått diagnosen högfunktionerande Asperger/ADD och jag misstänker starkt att även hans far har högfunktinerande Asperger, det förklarar endel beteenden han har iallfall, nu när jag via nätet läst pålite. Det är dock inte konstaterat.

Det skrämmer mig även att det verkar gå ett mode i diagnoser just nu. Vad händer om han nu ändå får diagnosen (vår son). Vilka åtgärder sätts igång, medicinering? det vill jag helst ej.

Vänligen Hanna

• BVC Sköterskan

Hej igen!

Min erfarenhet är att barn men Asperger kan behandlas med läkemedel vid behov, till exempel om barnet är väldigt aggressivt, har ett väldigt uttalat ritual-beteende och/eller har svår ångest. Framför allt gäller det dock att skapa rutiner och struktur kring barnets vardag och hjälpa dem fungera socialt, vilket man gör genom olika psykologiska och pedagogiska metoder.

Vad som skulle kunna vara aktuellt i behandlingsväg för er son, kan med andra ord se helt olika ut i förhållande till hans halvsyster till exempel.

Har barnet en diagnos är min erfarenhet att det är betydligt enklare för familjen, förskolan och skolan att få tillgång till resurser och stöd som kan behövas.

MVH Christine

Svar på tråden Gråter inte då han slår sig