• altervattnet

Kan man "jobba tungt" när man är gravid?

hej!

Jag har en fundering ,hur det är att jobba när man är gravid, och OM man ska jobba!!

Jag har ett ganska tungt jobb, jobbar som servicekonsulent på ett kaffemaskin-företag.
    Dvs jag lyfter rejält mycket varje dag.. Skulle uppskatta det hela till ca 3-500 kg per dag.
    Jag blir lite orolig över att i framtiden ( är ännu inte gravid) hur ska jag kunna jobba när den underbara dagen kommer då man har en liten bejbis i magen ?
    Och om man nu rekomenderar att INTE jobba med så tunga lyft samtidigt som man är med barn, får man ersättning av försäkringskassan - dvs blir man långtidssjukskriven? eller måste man söka nytt jobb under den tiden man väntar barn? finns väl ingen arbetsgivare som vill anställa en gravid för några månaders jobb :/

Erfarenheter- råd och tips önskas!!! :)

• Svar på tråden Kan man "jobba tungt" när man är gravid?
  • Jezamine

Du vet ju inte om du jobbar med detta när
     o om du blir gravid? Ta en dag i taget.

Jag är INTE avstängd
  • Hoppfull84

blir du gravid medan du jobbar kvar där så är det bara att prova att fortsätta jobba, skulle du då få problem med sammandragningar/foglossning så blir du sjukskriven av din läkare om din arbetsgivare inte kan ordna med andra mindre tunga arbetsuppgifter åt dig(de ska om möjligt fösöka omplacera anställda i första hand).

det är många som jobbar och har tunga arbetsuppgifter under hela sina graviditeter utan att få några problem medan andra får det jobbigt tidigt, det är väldigt olika vad kroppen klarar från person till person.