• altervattnet

Kan man "jobba tungt" när man är gravid?

hej!

Jag har en fundering ,hur det är att jobba när man är gravid, och OM man ska jobba!!

Jag har ett ganska tungt jobb, jobbar som servicekonsulent på ett kaffemaskin-företag.
    Dvs jag lyfter rejält mycket varje dag.. Skulle uppskatta det hela till ca 3-500 kg per dag.
    Jag blir lite orolig över att i framtiden ( är ännu inte gravid) hur ska jag kunna jobba när den underbara dagen kommer då man har en liten bejbis i magen ?
    Och om man nu rekomenderar att INTE jobba med så tunga lyft samtidigt som man är med barn, får man ersättning av försäkringskassan - dvs blir man långtidssjukskriven? eller måste man söka nytt jobb under den tiden man väntar barn? finns väl ingen arbetsgivare som vill anställa en gravid för några månaders jobb :/

Erfarenheter- råd och tips önskas!!! :)

• Svar på tråden Kan man "jobba tungt" när man är gravid?
  • Jezamine

Du vet ju inte om du jobbar med detta när
     o om du blir gravid? Ta en dag i taget.

Jag är INTE avstängd
  • Hoppfull84

blir du gravid medan du jobbar kvar där så är det bara att prova att fortsätta jobba, skulle du då få problem med sammandragningar/foglossning så blir du sjukskriven av din läkare om din arbetsgivare inte kan ordna med andra mindre tunga arbetsuppgifter åt dig(de ska om möjligt fösöka omplacera anställda i första hand).

det är många som jobbar och har tunga arbetsuppgifter under hela sina graviditeter utan att få några problem medan andra får det jobbigt tidigt, det är väldigt olika vad kroppen klarar från person till person.
    mot slutet av graviditeten kan man ansöka om havandeskapspenning från försäkringskassan pga tungt arbete. får du det beviljat så får du gå hemma med ersättning från försäkringskassan utan att behöva ta av dina föräldradagar förrän mot slutet. du kan läsa med om havandeskapspenning på FK hemsida. du kan även kontakta din fackförening och fråga lite anonymt vilka skyldigheter din arbetsgivare har vad gäller att ordna med lättare arbetsuppgifter under graviditeten osv..

man säger inte upp sig bara för att man blir gravid det tycker iaf inte jag verkar smart, då har man ju ingen inkomst och får lägsta föräldrapenningen, samt att man inte har något jobb att komma tillbaka till efter ledigheten.

• InaLo

Jobbar ochså med mycket tunga lyft.  Jag kommer mot slutet av graviditeten söka Havandeskapspenning(Alla gravida på mitt jobb har fått det beviljat) alltså 2månader innan förossningen och sen tar jag 2-3 veckor semester innan dess. Om jag nu som vid förra graviditeten har så mycket sammandragningar så blir man väl sjukskriven.
    Det är ju inte farligt att lyfta så länge man inte får för mycket SD eller andra besvär. Det gäller ju att lyssna på kroppen.

• altervattnet
    Jezamine skrev 2011-01-27 14:28:35 följande:
    Du vet ju inte om du jobbar med detta när
     o om du blir gravid? Ta en dag i taget.
    Var lite stressad då jag skrev inlägget så jag tror inte riktigt du förstod hur jag menade..  ( dvs jag skrev lite dåligt)

Det jag undrade över  var om tunga lyft kan påverka barnet, dvs att man kan skada barnet för att man lyfter för mycket.
    Jag ska bli gravid och jag ska jobba kvar. Drömmer  Man kan ju inte säga upp sig från jobbet och leva på a-kassa när man har hus, bilar, skotrar, sommarstuga , då hamnar jag nog i Lyxfällan *hehe*

Dock så kan man inte "göra det lättare" på mitt jobb, det finns inga arbetsuppgifter dom inte innehåller lyft, inga jobb  med mindre lyft heller...  tyvärr...
  • altervattnet
    InaLo skrev 2011-01-27 15:43:00 följande:
    Jobbar ochså med mycket tunga lyft.  Jag kommer mot slutet av graviditeten söka Havandeskapspenning(Alla gravida på mitt jobb har fått det beviljat) alltså 2månader innan förossningen och sen tar jag 2-3 veckor semester innan dess. Om jag nu som vid förra graviditeten har så mycket sammandragningar så blir man väl sjukskriven.
    Det är ju inte farligt att lyfta så länge man inte får för mycket SD eller andra besvär. Det gäller ju att lyssna på kroppen.
    okey så man kan bära på utan att det skadar barnet ?  :)
    Jag gillar mitt jobb men skulle aldrig "offra " något bara för jobbets skull om du förstår vad jag menar :)

Hur mycket får du om du blir sjukskriven? Är det "bara" 80 % eller kan man ansöka om extra bidrag iom att man är gravid och inte kan jobba ?
  • InaLo
    altervattnet skrev 2011-01-27 16:38:31 följande:
    okey så man kan bära på utan att det skadar barnet ?  :)
    Jag gillar mitt jobb men skulle aldrig "offra " något bara för jobbets skull om du förstår vad jag menar :)

Hur mycket får du om du blir sjukskriven? Är det "bara" 80 % eller kan man ansöka om extra bidrag iom att man är gravid och inte kan jobba ?
    Man får 80% det finns inga extra tillägg att söka.
  • midnightmoon

Har också ett tungt arbete och det ända som skulle ställa till det är foglossningen isåfall.. Har hört att det annars går bra att belasta kroppen med det den är van vid utan att bli orolig för bebis och så  Flört Fast lite mer försiktig är man ju Flört

Michelle 20070621 Joline 20090217 Bebis BF 3/8-2011
  • Toddes mamma

Jag har ett tungt jobb, och jobbade fram tills att kroppen inte längre ville. Blev då sjukskriven och fick senare även havandeskaps-penning,

Min barnmorska sa att om man är van sen innan att jobba med tunga lyft är ju kroppen van vid det, och funkar det inte så känner ju du det, du ska absolut inte göra något som känns fel...

Svar på tråden Kan man "jobba tungt" när man är gravid?