• Ticktack

Body Lotion farligt för fostret?

Body Lotion sitter ju på huden under en ganska lång tid, medan ansiktscreme tvättar man ju av och sätter på nya två ggr/dag. Kan det vara farligt att använda vissa Body Lotion? Finns det någon speciell som är bättre/sämre än någon annan? Någon som vet? Cremen går ju liksom in i huden, så jag funderar på om fostret också får i sig detta? Sen vet jag ju att det är bra att smörja in sig och sin mage m.m. men med vad? Vad använder ni gravida där ute??

• Svar på tråden Body Lotion farligt för fostret?
  • Pickeli

Jag använder allt som jag brukar använda som man inte specifikt avråder gravida från att använda. Jag lever mitt liv som vanligt och oroar mig inte i onödan, då skulle jag få grubbla ihjäl mig.

Google it!
  • SuzR

jag har aldrig tänkt på det faktiskt att det ska vara skadligt på något sätt. Om det nu var farligt så skulle man kanske få höra det från BM i samma stil som att 'tänk nu på att det är skadligt att röka och dricka alkohol' tex och att inte äta vissa grejer osv. Man hade nog 'hört' mer om det, om det nu skulle vara skadligt.

Jag blev väldigt torr ett tag så jag använde Weleda havandeskapsolja som även är mot bristningar som är super. Ovanpå det, för att det inte ska bli för oljligt använder jag en Ldb rich hudlotion.

• Ticktack
    SuzR skrev 2011-01-27 15:55:09 följande:
    jag har aldrig tänkt på det faktiskt att det ska vara skadligt på något sätt. Om det nu var farligt så skulle man kanske få höra det från BM i samma stil som att 'tänk nu på att det är skadligt att röka och dricka alkohol' tex och att inte äta vissa grejer osv. Man hade nog 'hört' mer om det, om det nu skulle vara skadligt.

Jag blev väldigt torr ett tag så jag använde Weleda havandeskapsolja som även är mot bristningar som är super. Ovanpå det, för att det inte ska bli för oljligt använder jag en Ldb rich hudlotion.
    Mm sant, man borde ju hört mer om det ja.

Aha, köper man den i en vanlig mataffär den oljan? Gillar egentligen inte olja eftersom det känns som att det är svårt att tvätta bort....
  • SuzR

barnet får nog i sig mer 'skit' som vi äter, tex om man äter kakor, choklad, läsk...allt sådant ska man ju dra ner på (fast jag äter när jag är sugen helt enkelt) för DET går ju till fostret. Och tänk på cigarett luft vi andas in av 'misstag'och avgaser...tja, allt sånt går ju direkt till bebisen (väl??) men hud lotion..neeej.

• SuzR
    Ticktack skrev 2011-01-27 15:58:46 följande:
    Mm sant, man borde ju hört mer om det ja.

Aha, köper man den i en vanlig mataffär den oljan? Gillar egentligen inte olja eftersom det känns som att det är svårt att tvätta bort....
    jag köpte den i en vanlig hälsokostaffär, tror inte den finns i vanliga mataffärer men där finns ju andra oljor som man kan använda men de vet jag inte hur de är. Den är ganska dyr dock, 200 spänn för en inte så stor flaska.  
    Jag tar på den på morgonen efter jag duschat. Inte jättemycket men mest magen och lite på benen och sen då vanlig hudlotion och låter det torka in lite, men jag känner mig inte alls kletig eller oljig. Efter att ha använt den så är jag sjukt len:)
  • La Lola

Jag resonerade som så att jag rör mig ständigt i div luftföroreningar o avgaser....lite lotion lär knappast påverka nämnvärt.....

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • amorvincitomniia
    nejdå det skall inte vara någon fara.. undvik dock "anticellulit cremer", slimmande kroppserum och lotion med t.ex utrensande alger/koffein just för att det är utrensande och alger kan verka sammandragande!
  • Ticktack

Varför jag undrar är mest för att de gjorde ett reportage för ett tagsen om vad våra cremer och andra hudvårdsprodukter verkligen innehåller, inte så roliga ämnen dom stoppar i, detta kunde tydligen ge cancer m.m. och då tänker jag bara om de inte är bra för oss så kan de väl knappast vara bra för barnet. de testade även plast som fanns i nappar, nappflaskor m.m.

men men jag kör väl på som vanligt då, det är ju som ni säger, att man får ju i sig avgaser också m.m.

tack för alla svar! :)

Svar på tråden Body Lotion farligt för fostret?