• B Rus

glutenfria mockarutor (etc) utan ägg??

Ska bjuda en vegan och en glutenallergiker på nåt smarrigt i helgen, skulle vilja göra mockarutor men hittar bara antingen med ägg eller med gluten, finns det recept som passar? Kan man ta ett äggfritt recept och byta ut vetemjölet mot glutenfritt, och i så fall vilka proportioner?

• Svar på tråden glutenfria mockarutor (etc) utan ägg??
  • versan
    3 dl vetemjöl
    2 dl socker
    2 tsk vaniljsocker
    2 tsk bakpulver
    2 dl vatten
    1/2 dl rypsolja
    2 msk citronsaft
    + 1 msk kakao och 2 msk oboy till mockarutorna

Blanda alla torra ingredienser i en bunke,
    blanda de andra ingredienserna i en annan.
    Vispa ihop alla ingredienser.
    175 grader
    (använd en lite mindre plåt till mockarutorna.)

glasyr till mockarutor

6 msk laktosfri margarin
    1 msk kakao
    2 msk oboy
    4-5 msk kallt kaffe
    1 paket florsocker
    kokos

glasyren till mockarutorna, blanda samman alla ingredienser förutom kaffet.
    tillsätt lite kaffe i taget tills ni får en passlig konsistens, bred ut på den avsvalnade kakan, strö över kokosflingor. Very Happy Very Happy Very Happy
  • versan

Suck!
    Glömde säga att använd majsmjöl istället eller potatismjöl.

• versan

hahaha... gudars.

Rypsolja det är rapsolja.

• B Rus

Ja detta är ju veganskt men med gluten, hur får jag det glutenfritt?

• versan

Läs på ordet majsmjöl & potatismjöl.
    Det är gjord på majs respektive potatis & mig veterligen är det inte gluten i det.

Proteinet gluten Finns i:
    Vete, råg, korn, havre*, dinkel, spelt, kamut och rågvete (triticale)

• versan

Läs hela texten Här.

Proteinet gluten Finns i:
    Vete, råg, korn, havre*, dinkel, spelt, kamut och rågvete (triticale)

Gluten finns i / kan finnas i:
    mjöl flingor och gryn av vete, råg korn och havre* bröd, pasta, mannagryn, grahamsmjöl redda soppor, såser och stuvningar soppor med pastaprodukter frukostflingor, välling, gröt färdiglagade rätter och halvfabrikat blandade köttprodukter t ex leverpastej, blodpudding, stångkorv, isterband, pölsa köttbullar och köttfärsrätter fiskbullar, fiskfärs, crabsticks, panerad fisk, fiskgratäng vit sirap, baksirap kryddblandningar vissa glassorter konfektyr, kexchoklad, lakrits festmassa vissa chips och lättsnacks.

Glutenfria mjöl-, gryn-, och flingsorter:
    Majsmjöl (av hela kornet), maizena/majsstärkelse, polenta majsgryn cornflakes ris, rismjöl, rispuffar,risflingor hirs, hirsflingor, hirsmannagryn sojamjöl, sojaflingor bovete, bovetemjöl, boveteflingor, bovetepuffar potatismjöl, arrowrootmjöl, tapiokamjöl, jamsmjöl kikärtsmjöl och mjöl av andra ärtor och bönor amaranth, quinoa.

Glutenintolerans får inte förväxlas med allergi mot sädesslagen (se nedan).

* Senare studier tyder på att personer med celiaki kan använda havre men bör vara observanta på om det medför besvär. Havren som används ska vara ren från kontaminering från vete, råg och korn. (se expertutlåtande om havre)

Det är proteinet gluten som skadar tarmslemmhinnan.

En brödsmula räcker för att det skall uppstå en skada.
    Var därför noga med att inte hantera vanligt mjöl i närheten av den glutenfria maten.
    - att förvara glutenfritt bröd väl avskilt från vanligt bröd
    - att skära det glutenfria brödet med ren kniv
    - att ha särskild smörask och smörkniv (vid bredning av vanligt bröd fastnar brödsmulor på kniven, dessa överförs sedan till det glutenfria brödet)
    - att inte baka glutenfritt bröd samtidigt eller efter vanligt brödbak (det finns mjöldamm i luften som då hamnar i det glutenfria brödet) använd bakplåtspapper och särskild brödform så är du säker.

Jag är så van att baka utan gluten & mjölk så för mig är det en självklarhet.
    Hoppas det går bra med bakningen.
    heheh... blev så sugen på Mockarutor så jag gjorde en sats själv.
    Tips! dubbla satsen med glasyr om du gillar glasyr på kaka.
    det gör jag & det blev supergott.

• versan

Och så kan du göra två olika sorters strössel på en halvan med kokos & den andra halvan med strössel Muuumms.
    Nu går jag & tar en bit till. Cool

• B Rus

TACK versan! jag läste lite slarvigt om majs/potatismjöl Skäms... Här ska bakas! Skrattande

Svar på tråden glutenfria mockarutor (etc) utan ägg??