• minimou

Hur stötta mina barn mot"våldsamma" barn

Hur kan jag stötta mina barn när andra barn hela tiden ska ge sig på och puttas och slåss? De allra, allra flesta gångerna är det helt oprovocerat. Mina barn (1 och 3 år) blir lika chockade och ledsna varje gång. Ibland funderar jag allvarligt på att säga åt dem att ge tillbaka. min 3-åring är både väldigt social och väldigt stark fysiskt men hon ger sig ytters sällan på andra barn. Är det normalt att 2½-3-åringar puttas och slåss i ett? 

• Svar på tråden Hur stötta mina barn mot"våldsamma" barn
  • minimou

Som det är nu så verkar min 3-åring bli mer och mer rädd för andra barn i hennes ålder. Men äldre och yngre går jättebra.

• minimou

Är det förskolan som fostrar barnen in i djungens lag? det enda barnet i hennes ålder som inte slåss och puttas hela  tiden är ett annat barn som inte börjat förskola förrän nyligen vid tre år.

• Prospero

Det som både vår förskola och vi gör är att peppa barnen jättemycket att sätta upp handen och säga STOPP om något annat barn gör något de inte vill. Man skulle ju önska att det inte behövdes men sån är nog inte världen. Hjälper inte det så uppmuntrar vi dem att prata med en vuxen som får gå in och hjälpa till.

• Kya

det är bara att hålla fast vid att man inte puttas tillbaka. trösta, tala om att det andra barnet gjorde fel.
    har inte föräldrarna funnits i närheten eller inte brytt sig så har jag skällt ut det andra barnet. ja, jag är en sån jobbig mamma. om inte föräldrarna kan tala om att det är ett felbeteende så kan jag göra det.
    men nu är det också så att barn under 3 år har för det första ingen impulskontroll och eftersom de inte lärt sig kommunicera särskilt bra är risken mkt större att de blir fysiska.

F och L, mina stjärnor :)
  • Kya
    Prospero skrev 2011-01-27 17:31:16 följande:
    Det som både vår förskola och vi gör är att peppa barnen jättemycket att sätta upp handen och säga STOPP om något annat barn gör något de inte vill. Man skulle ju önska att det inte behövdes men sån är nog inte världen. Hjälper inte det så uppmuntrar vi dem att prata med en vuxen som får gå in och hjälpa till.
    mmm, är inte någon vuxen med och ser så är det viktgit att lära barnen att själva säga stopp. men man ska aldrig lära barn att putta tillbaka.
  • minimou

tack snälla för era råd! 
    Det är bara  så knäckande att se hur mina barn ibland blir nästan helt tillintet gjorda. Hade varit så himla mycket enklare att bara säga. åt dem att ge tillbaka.

• minimou

men hur ni när de andra föräldrarna inte direkt reagerar? Ofta verkar de mest rycka på axlarna. Det känns nästan som jag förstorar upp ett problem. Jag fokuserar på att trösta mitt barn, medan det andra barnet går helt fri från någon som helst konsekvens.

Vill stärka mina  barns självkänsla.

• enlitenbitkaka
    minimou skrev 2011-01-27 17:56:19 följande:
    men hur ni när de andra föräldrarna inte direkt reagerar? Ofta verkar de mest rycka på axlarna. Det känns nästan som jag förstorar upp ett problem. Jag fokuserar på att trösta mitt barn, medan det andra barnet går helt fri från någon som helst konsekvens.

Stärker dina barns självkänsla gör du genom att ge dem redskapen för att själva hantera konflikter - inte genom att lösa dem åt dem. Med en ettåring är det förstås svårt men en treåring är absolut tillräckligt stor för att verbalt kunna säga nej och förklara.

När uppstår de här situationerna? I förskolemiljö, hemma med andra barn, på ÖF, i lekplatsen?
    Ebbe BF 31/7 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • minimou
    enlitenbitkaka skrev 2011-01-27 18:53:59 följande:
    Stärker dina barns självkänsla gör du genom att ge dem redskapen för att själva hantera konflikter - inte genom att lösa dem åt dem. Med en ettåring är det förstås svårt men en treåring är absolut tillräckligt stor för att verbalt kunna säga nej och förklara.

När uppstår de här situationerna? I förskolemiljö, hemma med andra barn, på ÖF, i lekplatsen?
    Det är framför allt hemma hos oss när vi får besök. Mina barn går inte i förskolan än. På öppna förskolan har det aldrig hänt att de blivit slagna. (iaf inte på detta ihärdiga sätt)

Vilka är redskapen jag kan hjälpa mitt barn  med? Det är precis det jag behöver hjälp med.
  • Kya
    minimou skrev 2011-01-27 17:56:19 följande:

jag säger som sagt åt barnen. speciellt om de är hemma hos oss, eller vi hälsar på hemma hos dom. då tvekar jag inte. både för att mina barn ska se att det blir konsekvenser, och för att lära de barnen att man gör fel om man puttas, slåss, nyps eller bits.
    men såklart tröstar jag mitt barn samtidigt. det går att göra både och.

stärka självkänslan kommer du inte kunna göra genom att lära dom ett felbeteende. du stärker deras självkänsla genom att lära dom att säga "nej" och "stopp" och gå ifrån en situation som de inte tycker om. så är det aldrig fel heller att de vet att de vuxna runtom finns där för en.
Svar på tråden Hur stötta mina barn mot"våldsamma" barn