Arbeta på resebyrå
Hej,
skulle hemskt gärna vilja arbeta på resebyrå. Vad krävs det för kunskaper och var kan man skaffa sig dessa?
Vad har ni som idag arbetar inom yrket för förkunskaper?
Tack!
Hej,
skulle hemskt gärna vilja arbeta på resebyrå. Vad krävs det för kunskaper och var kan man skaffa sig dessa?
Vad har ni som idag arbetar inom yrket för förkunskaper?
Tack!
Hej!
Jag skulle också vilja jobba på resebyrå men har tyvärr ingen erfarenhet eller utbildning. I alla annonser står det att man ska ha IATA-utbildning och gärna ett bokningssystem, typ Amadeus.
Jag gick TRAC-utbildningen här i Göteborg men när jag gick ut så fanns det inga jobb..
Smajla:
Hur längesen var det du gick ut från utbildningen? Var den bra? Sökte i våras men kom inte in pga. platsbrist. Ska söka till våren igen.
Jag gick ut utbildningen 2000 och fick inte jobb för att vi var 60 pers som gick ut samtidigt och så 30 pers hade gått ut bara några månader tidigare. Så 90 pers nästan samtidigt ledde till att det inte fanns jobb till alla. Så jag hamnade i kontorsbranschen och har stannat kvar där sedan dess. Iofs så har jag haft nytta av utbildningen ändå fast där från andra hållet så att säga - jag var numera resebokare istället. Jo, utbildningen var bra fast jag är rätt skeptisk till om det verkligen är en bransch att satsa i då det är neddragningar både här och där - många av mina fd klasskompisar jobbar med nåt helt annat idag pga det. Sedan vet jag att sedan jag pluggade så har utbildningen förändrats - till det bättre hoppas jag - så jag kan inte riktigt svara på hur den ser ut idag tyvärr.
ok, tack för ditt svar ändå! Ska nog försöka ändå, vill så gärna så gärna gå den utbildningen!
Bor du i Göteborg? för jag har gått en bra Iata-utbildning här i sthlm, den är bara på 6mån och går ju ut på at tman skall klara Iata provet, samt att man får en Amadeus utbildning.
Jag har dock inte fått något jobb inom den branschen ännu, men jag vill egentligen inte jobba på resebyrå utan mer flygbolag och flygplats men det är ju som sagt svårt att få jobb. Vill du jobba på resebyrå så är det bra att ha någon sälj erfarneht också vilket jag oftas faller på, men jag är egentligen inte någon säljare så mig gör det inte så mycket.
Jobbar inom kontor nu men letar hela tiden efter något inom flygbranschen.
Vill du gå utbildningen så sök både den i Stockholm och Göteborg så har du ju fler chanser - är du så intresserad så är det ju värt att chansa. Lycka till!
Man ska ha IATA och Trac certificat..och då kunna bokningssystemet AMADEEUS som de flesta stora resebyråer har..och det är JÄTTE KRÅNGLIGT!!!!!! Men som sagt..att gå en sådan IATA kostar en hel del...om man inte går nån sorts turism utbildning där det ingår vilket jag har gjort..MEN det är inte fett med jobb i resebranchen nu så...jag har varit utbildad inom turism sen 1.5 år tillbaka nu å fortfarande inte fått jobb på resebyrå, trots att jag sökt MÅNGA....
HÅller med dig EmmePemme - det är inga lätta grejer och inte heller lätt att få jobb..
EmmePemme inte är Amadeus krångligt inte, om man lär sig det av någon som är bra på att lära ut. Eller du kanske menade om man inte hade utbildning.
Här har jag gått en jättebra skola
www.tecab.com/
Jag jobbade hos en charterarrangör för många år sen och jag hade ingen erfarenhet eller utbildning. Man fick en internutbildning där. Men ska man jobba på en resebyrå typ, Ticket, Big Travel, mm, så behövs det utbildning som IATA mm.
Det är roligt att jobba på en resebyrå men det dummaste är - det är sååååå dåligt betalt. Och eftersom det är ett så eftertraktat jobb så behöver de inte höja lönerna heller. Mentaliteten är lite är-du-inte-nöjd-sluta-då-vi-skaffar-en-ny-hur-lätt-somhelst.