Flytta in hos främmande man?
Hej!
Jag är ensamstående mamma och behöver flytta till Stockholm under våren, eftersom jag bara har stått i bostadskö i två år har jag i princip noll chans att hitta en bostad där barnen och jag får plats. Jag kollar av blocket regelbundet efter andrahandslägenheter men de brukar läggas ut ca en månad innan inflytt, det fungerar inte med förskoleköerna som är 3-4 månader (klarar inte EN månad utan förskola då jag är helt själv). Jag är student och har absolut inte möjlighet att köpa en bostadsrätt.
Nu till ett litet dilemma. Jag la ut en annons på blocket om att jag önskar hyra lägenhet och har inte fått svar än, endast av två män som vill dela bostad (la "tyvärr" upp en bild av mig själv till annonsen men en ganska vardaglig bild). Igår kväll ringde en man och frågade om vi ville hyra halva hans lägenhet, minns inte om det var en stor trea eller en fyra, för ett okej månadspris. Först kände jag mig tveksam men vi pratade en stund och han lät väldigt trevlig och seriös, nu till problemet. Först kändes det bra att ha detta som en "nödlösning" MEN vågar man egentligen flytta in hos en helt främmande man? Med två små barn dessutom.
Jag har varit ganska blåögd och tror alla om gott men har också pga det råkat ut för tråkiga saker, för snart fem år sedan var jag med om en våldtäkt och sedan träffade jag barnens pappa som under flera års tid utsatte mig för diverse brott och till slut helt kontrollerade mitt liv. Jag har alltså väldigt negativa erfarenheter av vad som kan hända, även om det självklart finns bra män också och han lät verkligen snäll på rösten (men det gjorde ju mitt ex också, det var ju just det alla föll för honom för, att han var så snäll, rar och omtänksam). Nu har jag dessutom ansvar för barnen. Jag är ju desperat efter bostad och att kunna ställa oss i förskolekö (igår helst) men inte till det priset att barnens säkerhet eller för den delen min sätts på spel. Hur skulle ni tänkt och gjort?
Tacksam för tips och svar!