• Eldtroll

Vägghängt skötbord gipsvägg, går det?

Vi väntar barn till i slutet av mars och har skaffat oss ett skötbord som är vägghängt. Problemet är bara att alla väggar inne på toan där vi tänkt ha bordet är i gips. Jag bor i en hyreslägenhet, och jag vet att värden blir riktigt grinig om vi skulle sätta expanderskuvar som inte går att få bort.
    Går det att sätta vanliga nylonplugg och få det att hålla säkert? Skulle det ens räcka med expanderskruv, eller riskerar vi bara ett väldigt stort hål i väggen? Skötbordet ska sitta med fyra skruvar. 

• Svar på tråden Vägghängt skötbord gipsvägg, går det?
  • SailorGirl

Vi har ett IKEA-antilop i vårt badrum och det funkar fint, förutom att det är ett himla fällande upp och ner, vilket är bökigt och känns otryggt med bebisen på ena armen. Vi har fått ta bort en av spärrarna för att inte behöva använda båda händerna. Vackert är det inte heller.

Jag skulle aldrig satt det med något annat än expander. Det är säkrare, men hålen blir lika jävliga som med plugg. Tänk på att badrumsgips är dubbelt, ibland trippelt, så expanderna måste vara extra långa. Borra först och kolla djupet. Använd kakelborr, så slipper du att flis går av från kaklet, och täta hålen.

• Eldtroll

Reglarna sitter tyvärr helt fel, får inte in en enda skruv i en regel :(

• Fingal80

Värt att tänka på är att man i regel inte får göra hål i badrum i hyreslägenheter eftersom man då förstör fuktspärren (kan bli väldigt dyrt för din del) så jag skulle råda dig att be hyresvärden om hjälp och får du då ett nej så får du helt enkelt hitta en annan lösning tex skötbord på badkar eller bänk. Som svar på frågan så kommer det inte att hålla med vanliga plugg.  

Svar på tråden Vägghängt skötbord gipsvägg, går det?