• FinastE2010

Bärsele so man INTE får döont i rygg/nacke av? (tung bebis)

Ja som rubriken lyder, finns det ngn bärsele som man faktiskt inte får sjukt ont i rygg och nacke av efter 2 min? och som man kan bära sin lilla kille med på magen vänd utåt?

Har en snart 1 årig son som väger 12,5 kg så den måste ju hålla för den vikten också..

Har använt babybjörns "vanliga" bärsele tidigare och det funkade ju ok när han var sådär 5 mån gammal.. även fast jag hade ont redan då, men nu är han ju alldeles för tung.

Finns väl bärselar där vikten mest hamnar på höften om ni förstår vad jag menar?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Bärsele so man INTE får döont i rygg/nacke av? (tung bebis)
  • FinastE2010
    Javah skrev 2011-01-27 20:08:01 följande:

Köp en bärsjal istället

Tycker dom verkar läskiga, jag har provat flera ggr o det känns så ostabilt. Jag är rädd han kommer ramla i backen.. Tycker mer om bärselar.
  • ami

Helt klart en ergonomisk bärsele. Är väl samma princip som sjal, men lite enklare? Vi har Ergo ergonomisk bärsele. Vi har hikat flera timmar i rad med 1-åring och 2-åring utan problem. Den går VERKLIGEN inte att jämföra med BabyBjörns, som vi hade först.. Man med fördel kan bära dem på ryggen. Att de sitter så nära ens kropp gör att man inte känner tyngden på samma vis. För några dagar sen åkte vår 4,5 åring i den. När han var liten somnade han så gott däri. Rekomenderas!

• kixan

ergo tycker jag funkar bra och det finns ju massor med ergonomiska selar på marknaden nu.

A -03, F -05, V -10
  • Gaytjej

Man kan utan vidare bära tyngre barn än ditt i ergonomiska selar, dvs selar som kör samma stuk som men har på tunga ryggsäckar: Avlastande höftbälte och breda axelremmar som man knäpper ihop högt upp så de inte glider av.

MEN, jag undrar om du kan bära på magen vänd utåt med någon av de ergonomiska selarna? Jag tror det är svårt att bära en tung bebis på ett bekvämt sätt ifall kroppsdelarna så att säga pekar utåt?

Manduca och Ergo är vanliga ergonomiska selar på begagnatmarknaden. I dessa kan du bära ditt barn både på mage och på rygg och de har huvudstöd som man fäller upp ifall barnet somnar - annars så ser de ganska fritt runt sig.

• Trasseltroll

har själv blivit rekommenderad ergo carrier bärsele! Ska tydligen vara jättebra:) ska köpa en sån....

• sockerslav
    ami skrev 2011-01-27 20:14:24 följande:
    Helt klart en ergonomisk bärsele. Är väl samma princip som sjal, men lite enklare? Vi har Ergo ergonomisk bärsele. Vi har hikat flera timmar i rad med 1-åring och 2-åring utan problem. Den går VERKLIGEN inte att jämföra med BabyBjörns, som vi hade först.. Man med fördel kan bära dem på ryggen. Att de sitter så nära ens kropp gör att man inte känner tyngden på samma vis. För några dagar sen åkte vår 4,5 åring i den. När han var liten somnade han så gott däri. Rekomenderas!
    Vi har också en Ergo och den är guld värd! Den har ett midjebälte vilket gör att axlar och rygg inte blir tungt belastade.

Man kan inte bära barnet med ansiktet utåt, men man kan istället ha barnet på ryggen, eller på sidan. Finns en del varianter!
  • Rockan

Våran Ergo kan jag utan problem bära två-åringen i långa stunder. Jag älskar den.

Absolut skönast med större barn är att bära på ryggen, man lär sig ganska fort hur man ska få till det.

• 1 tu 3

Rekommenderar som de andra Ergo. Sövde min son varje gång i den till att han var över ett år, han ville aldrig ligga och somna i säng eller vagn.

Helt underbar och det blev aldrig tungt och ingen värk i axlar eller rygg.

• Rockan

Man kan inte bära framåt i en Ergo, men barn brukar bli nöjda av att sitta på ryggen också, de ser ganska bra därifrån.

Annars finns Pikkolo som man kan bära framåt i, & sen har BabyBjörn en mer ergonomisk variant som också går att ha framåt, men den kan man tydligen inte ha på ryggen. Jag har inte testat någon av dem dock.

Svar på tråden Bärsele so man INTE får döont i rygg/nacke av? (tung bebis)