Toalettkärl är brunt
Vi flyttade in i ett litet hus häromförleden. Dock är de en äcklig sak med detta hus. Toaletten är alldeles brun och de går inte spola bort. Någon som vet hur man får bort det? Går de ex fräta bort med något?!
Vi flyttade in i ett litet hus häromförleden. Dock är de en äcklig sak med detta hus. Toaletten är alldeles brun och de går inte spola bort. Någon som vet hur man får bort det? Går de ex fräta bort med något?!
Testa med ättika innan du går på någon starkare metod! Häll i en flaska ättika och låt verka i 20 minuter. Sen går du köa med toaborsten!
eller lägg i en maskindisktablett över natten... brukar också funka rätt bra!
Förmodligen är det brunt på grund av järnhalten i vattnet. Skrubbas bort.
Prova att blanda såpa och citron och lämna det över natten innan du skrubbar.
Så har vi det också. Jag har testat alla tips i tråden + lite till. Det går inte bort. Får väl byta toastol snart.
Hade sammaproblem här! Försökte få bort så mkt vatten som möjligt o öste sen i med klorin! Lät det stå o sen skurade jag med toaborsten. Det hjälpte!
Gammal mugg. för mycket rinnande vatten = slitage.
Byt do!
Köp klorin! Häll i ett par dl i toavattnet och lLåt stå några timmar. Är själva skålen brun också så ta en svamp och dränk in med klorin och skrubba.
Vi hade oxå brun beläggning i kröken på toaleten när vi flyttade in i vår lgh. Jag hade i klorin i vattnet och lät det verka någon timme sen fick man skrubba ashårt med toaborsten så lossnade lite, sen upprepade jag hela proceduren flera flera gånger, lite lossade varje gång och nu är det bort.
Det är nog avlagringar, jag är tvungen att ta till kraftigare medel på våra toaletter ibland då det gärna blir avlagringar som inte vanlig borste tar alla gånger.
Har man kalkrikt vatten så lägger det sig en yta som färgas.
Själv tycker jag att man inte lämnar en toalett på det sättet när man flyttar. Jag har vid flytt alltid använt klorin för att få det bakteriefritt (och få bort missfärgningar), för man vet itne hur länge toan står oanvänd till nästa gång
Förresten, kolla cisternen också, det kanske behövs en avkalkning/grövre rengöring där också och vattnet innehåller mycket järn/koppar/kalk
Jag hade troligen samma problem och det löstes fint.
För att slippa tömma toan på vatten hanterade jag det såhär:
1) Kokade upp kanske 2 l vatten och hällde det mesta i toan så pass långsamt att det stannar i vattenlåset. Alltså att det varma vattnet inte bara åker rakt igenom vattenlåset och vidare ut i avloppet.
2) I de sista kanske 2 dl varmvatten löste jag upp drygt 100 g citronsyra
3) När allt löst sig fint hällde jag det lugnt ned i toaletten. Såg jag något speciellt ställe som var smutsigt ovanför vattenytan hällde jag delar av det där.
4) Det fick verka över natten. VARNING Det är varmt vatten och relativt sur lösning i nu, se till att det är tydligt för alla så att varken människor eller djur använder toan utan att ha spolat med stängt lock först.
5) På morgonen skrubbades kröken med vanlig borste och allt försvann. Jättefint!
Materiell: Jag köpte citronsyra på lite större påse på 150 g av märke Eldorado, Axfoods butiker som Willys och Hemköp har dem. Andra kan ha riktigt stora förpackningar om man letar, men det vanliga är att man bara hittar Santa Marias mindre påsar på 32 g även om de egentligen också har större paket.
Tankar kring processen: Värme brukar öka styrkan på kemiska processer så därför valde jag kokande vatten. Jag testade först med 40 g citronsyra i samma mängd kokande vatten och det räckte inte. Det kan hända att med drygt 100 g räcker även kallt vatten, eller att mindre mängd citronsyra funkar fint det med. Jag har inte hunnit testa mer än att 40 g var för lite för mig ihop med varmt vatten men att drygt 100 g var nog.
Bakgrund: Det verkar som att det är kalk kalk ihop med smuts, därför löses det upp med tillräckligt sur lösning, t.ex. att tömma toaletten på vatten och ersätta med 24%-ig ättika som Bubba80 skrev funkar säkert finfint! Vill man slippa tömma vattnet först skulle ättikssyran bli för utspädd och inte räcka om det är smutsigt nog, citronsyra är mycket, mycket starkare men finns fortfarande ofta i hushållet.