• Nicola

när är det dags att byta bilbarnstol?

Jag har en son som precis fylde 1år, han vägar 11kg, men passar nästan inte i den liten bebis-bilbarnstol längre. Storsyster har precis fylld 3år och väger 15kg. Nästa bilbarnstol till henne rekommenderas med 4år, men 15kg. Kan jag redan byta henne i nästa storleken, så att jag slipper köpa en nya till min son, han kunde ju använda systers nuvaranda stol.

Vad tycker ni och hur gjorde ni?

• Svar på tråden när är det dags att byta bilbarnstol?
  • Vårsolen
    NTF rekomenderar att barn ska sitta bakåtvänt till dess att de är minst 4år så om det är en framåtvänd stol som du funderar på till din dotter så tycker jag att du ska tänka om och alltså köpa en ny stol till din 1åring.
  • Ängeln 80

Den lilla ska byta genast. Den första stolen ska bytas när bebisen kan sitta. Å den stora tjejen ska sitta kvar i sin..

• siljeholm

Säger som ängeln80 Så fort den lilla kan hålla huvudet relativt stadigt skall Man gå över till tvåan, så byt nu! Och ha kvar den gamla till de äldre barnet

• Tinnys

Men den lilla borde ha bytt stol för typ 7 månader sedan.
    Köp en stol som är till 25 kg, som britax two way (men använd den endast bakåt) eller britax multi tech (också den bara bakåt) Till stora syrran och låt den lilla få den stora syrran sitter i nu.

• Nicola

Vi precis flyttade från USA hit och köpte en bilbarnstol (framåtvänd från 9 till 18kg) där. Den gick sönder under en flygresa. Storsysters stol MaxiCosi Tobi som hon använder nu (köpt i Tyskland) är också framåtvänd och är också till 18kg. Hon sitter framåtvänd sedan hon var typ 10mån gammal. Olika rekommendationer i olika länder.

Lillan sitter i MaxiCosi CabrioFix (0-13kg, till ungefär 12mån) som vi köpte i Sverige och i butiken sa dem att bebisen kan sitta kvar i den till huvudet når övrekanten.

Tack för länkan. Ska väll gå till en butik ock kolla om stolen som räcker till 25kg.

• R Franklin
    Nicola skrev 2011-01-27 22:44:21 följande:
    Hon sitter framåtvänd sedan hon var typ 10mån gammal. Olika rekommendationer i olika länder. 
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Bilbarnstol

"I Sverige rekommenderades bakåtvänd stolplacering redan på 90-talet, vilket bidragit till att Sverige har den lägsta andelen omkomna barn i trafiken i internationella jämförelser."
  • Nicola

Jag vet ju om alla de där svenska rekommendationer om bakåtvända bilbarnstolar, men vi har ju precis köpt en nya bilbarnstol för typ 2500kr till stora syster och då tänker man ju två gånger om man ska byta nu till den säkraste svensk varianten (särskilt om man kan övertyga stora syster att från och med nu åka bakåtvänd igen).

Tack i alla fall till alla inlägg. Britax two way till 25kg låter faktiskt bra.

Men om bilbarnstolar är sååå otroligt viktigt att ha bakåtvänd, varför är de såååå dyra här !???!!?

• cicci85

Jag skulle absolut köpa bakåtvända stolar till båda barnen. På youtube finns massa bra filmer som visar varför man ska ha dem bakåtvända så länge som möjligt. Kan länka några speciella om du vill.

Om ni inte köper ny stol till dottern skulle jag ha kvar henne i sin stol några kilo till. Om barnet är för litet finns risken att den inte hålls kvar av bältet i en bältesstol som är från 15 kg/4år.

jag skulle köpa en Britax Twoway till dottern, den är rymligast och bekväm för äldre barn. Till bebben skulle jag köpa den som passar bäst i bilen och som ni gillar mest...

Min äldsta son satt bakåtvänd tills han va 5 år och vägde 25 kg. Lillen kommer oxå få sitta bakåt tills han väger 25 kg.

• Cecci78
    Nicola skrev 2011-01-27 22:44:21 följande:
    Vi precis flyttade från USA hit och köpte en bilbarnstol (framåtvänd från 9 till 18kg) där. Den gick sönder under en flygresa. Storsysters stol MaxiCosi Tobi som hon använder nu (köpt i Tyskland) är också framåtvänd och är också till 18kg. Hon sitter framåtvänd sedan hon var typ 10mån gammal. Olika rekommendationer i olika länder.

Lillan sitter i MaxiCosi CabrioFix (0-13kg, till ungefär 12mån) som vi köpte i Sverige och i butiken sa dem att bebisen kan sitta kvar i den till huvudet når övrekanten.

Tack för länkan. Ska väll gå till en butik ock kolla om stolen som räcker till 25kg.
    Usch, kasta! Ok, jag vet hur det låter men framåt från 9 kg är rena vansinnet. Bakåt till 5 år rekommenderar NTF. Jag hade köpt en Britax Two Way till 3-åringen, den kan hon förmodligen sitta bakåt i flera år till, min 6-åring är 122 cm o har plats kvar i den bakåt. Till lilla hade jag köpt en bakåtvänd som är godkänd till 25 kg, kolla vilken som passar i er bil. Jag hade testat Britax Hi Way eller Maxi Cosi Mobi i första hand.

http://www.joelsjourney.org/

Läs hur det gick för denna lilla kille som satt framåt
  • Dr Mupp
    Nicola skrev 2011-02-15 13:14:48 följande:
    Jag vet ju om alla de där svenska rekommendationer om bakåtvända bilbarnstolar, men vi har ju precis köpt en nya bilbarnstol för typ 2500kr till stora syster och då tänker man ju två gånger om man ska byta nu till den säkraste svensk varianten (särskilt om man kan övertyga stora syster att från och med nu åka bakåtvänd igen).

Tack i alla fall till alla inlägg. Britax two way till 25kg låter faktiskt bra.

Men om bilbarnstolar är sååå otroligt viktigt att ha bakåtvänd, varför är de såååå dyra här !???!!?
    Du får väl tänka såhär. Vad är viktigast, pengarna eller dina barns liv.  De är inte så hemskt dyra, ca 2000 kr. Fördelar man dem på de ca 4 år stolarna används till ett barn så är det 500 kr om året. Tänk på hur dyrt det skulle bli om det smäller och barnet bryter nacken. Bara att vabba  för att kunna vara med henne på sjukhuset skulle gå på mer än en ny stol.

Eftersom ni måste köpa två stolar, eller leka rysk roulett med dotterns liv och hälsa så skulle jag rekommendera att ni köper en Britax Two-way till dottern. Den kan hon ha i minst 2 år till och sen kan lillebror ta över den. Till lillebror köp den stol som sitter bäst i bilen. Gör inget om den riskerar att bli kort i ryggen eftersom han sen kan  ta över storasysters two-way.

Ang övertala dottern. Hon är 3 år, att man sitter bakåt i bilen är inte nått som diskuterars.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Nicola

och vad tycker ni om begagnade bilbarnstolar?

• Dr Mupp
    Nicola skrev 2011-02-15 22:25:55 följande:
    och vad tycker ni om begagnade bilbarnstolar?
    Om du känner köparen och litar på den så varför inte. kontrollera ålder och skick. Se till att frigoliten och alla remmar är hela.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Nicola

tänkte mer på blocket elle andra liknande sidor.

• Finesse

oh my..

TS: Vet du att det är 5 ggr säkrare att sitta bakåtvänd än framåtvänd? Bara för att andra länder rekommenderar andra saker betyder inte det att det är säkert. Det ÄR 5 ggr säkrare att sitta bakåtvänd. Ett barn på 3 år och väger 15 kg klarar inte en krock när den sitter framåtvänd. Mest troligen kommer den att bryta nacken då

Så köp 2 BAKÅTVÄNDA stolar som räcker till 25 kg. Jag personligen skulle inte köpa på blocket, men med tanke på hur dina barn sitter nu kanske det kan vara bättre ändå om inte ekonomin är det bästa.. 

Ebba 071228, bebis bf 110216
  • siljeholm

Kolla med ditt försäkringsbolag, de brukar hyra ut stolar för en billig peng, babyproffsen säljer även beg. Stolar:)

• Cecci78
    siljeholm skrev 2011-02-17 14:18:55 följande:
    Kolla med ditt försäkringsbolag, de brukar hyra ut stolar för en billig peng, babyproffsen säljer även beg. Stolar:)
    i slutänden blir det nog samma pris eller mer om man jämför med att köpa en stol. DU kan få en ny för under 2000 kr
  • siljeholm

Ja vi köpte en ny akta graco cosmic comfort s på kampanj för 2600 drygt, men jag sa bara att de finns billigare alternativ, vi hade inte köpt våran bil förens lillan var dryga fem månader så innan hyrde vi en stol (onödigt att köpa när vi ändå inte hade bil) och gav då 400 för 10 månader, så ja, det är billigare

• Cecci78
    siljeholm skrev 2011-02-17 21:28:54 följande:
    Ja vi köpte en ny akta graco cosmic comfort s på kampanj för 2600 drygt, men jag sa bara att de finns billigare alternativ, vi hade inte köpt våran bil förens lillan var dryga fem månader så innan hyrde vi en stol (onödigt att köpa när vi ändå inte hade bil) och gav då 400 för 10 månader, så ja, det är billigare
    det gissar jag är ett babyskydd

om man hyr den bakåtvända blir det inte billigare än att köpa
  • cicci85
    siljeholm skrev 2011-02-17 21:28:54 följande:
    men nästa stol ska man ju ha minst tills ungen blir 5 år så då blir det ju knappast billigare, med tanke på att man även kan sälja stolen sen...
Svar på tråden när är det dags att byta bilbarnstol?