• SysterYsster

Skrivare - laser-färg eller bläckstråle?????

Min kära sambo tänker köpa en skrivare till mig i födelsedagspresent... Han vill att jag ska kunna skriva ut allt som jag pysslar med i ps och alla våra foton...
    Vi funderar på att investera i en laser-färgskrivare.
    Har någon erfarenhet av detta hemma?
    Är det värt pengarna?
    Blir det så fina utskrifter att man inte behöver betala framkallning hos en fotofirma?
    Vad kostar en toner ca och hur ofta byter man den?
    Är det samma med en toner att den blr dålig (läs värdelös) som bläckpatronen om man inte använder den på ett tag?
    De kostar ju runt 3-6000 men jag menar om man slipper framkalla sina kort så spar man ju en hel del pengar också, plus allt skoj man kan ha. En hobby får ju kosta lite också

• Svar på tråden Skrivare - laser-färg eller bläckstråle?????
  • myskatt

Upplösningen på en laserskrivare, när det gäller foton, är sämre än för en bläckskrivare. Sen kan du inte köra fotopapper i den för dessa smälter av värmen.

Köp en bra bläckskrivare istället.

• Beloved

Ska du ha en riktigt bra laserskrivare som skriver ut snygga bilder etc så kostar en något så sju i h*lsike mycket att det är bättre lägga pengarna på en bra bläckstråleskrivare

• SysterYsster

Va! Kan man inte köra fotopapper i den?? Det verkar ju värdelöst...
    tack för svaren, men gärna fler åsikter!

• Zemiramis

använder man en skrivare mycket kan man gärna köpa en bläckstråle. använder man den däremot sällan (så färgen torkar) så är det bättre med en laser. färglaser kostar multum och jag vet inte om det är värt det sas.

det man kan göra är att köpa en s/v laserskrivare till vanliga utskrifter och en bläckstråle-färgskrivare till fotona. man behöver en skrivare med bra upplösning för att det ska bli bra utskrifter. det är inte så dyrt med s/v laser längre, så köp två, det är min seriösa rekommendation.

• Mi na

Om ni köper en bläckstråleskrivare måste du kolla vad färgpatronerna kostar först (det är den stora kostnaden med en bläckstråleskrivare) och lita inte ett ögonblick på hur många kopior det står att en patron ska klara. Vi fick en (billig) bläckstråleskrivare i present tidigare och den skriver inte ut mer än högst 50 kopior (mest bara text men kanske några väldigt få och små bilder också) trots att det står att en färgpatron ska klara 400 kopior. Färgpatronerna kostar ändå några hundra/st så det blir äckligt dyrt och ovärt att skriva ut. Det tog förövrigt inte ens ett halvår innan ena färgen torkade i de patroner som sitter i skrivaren nu.

Tänker utan tvekan satsa på laser nästa gång.

Du kan ju kolla www.pricerunner.se och se vad folk skrivit om olika produkter om du har några du väljer mellan.

• Dalkulla74

Jag kommer aldrig att köpa en bläckstråleskrivare igen. Har en bra rätt dyr en som skriver ut jättefint i fotokvalitet..men dels så måste man använda den OFTA för att den inte ska torka igen och del så är patronerna DYRA (650kr original).

Ska jag köpa en skrivare för att skriva ut i fotokvalitet så skulle jag satsa på en sublimeringsskrivare (den värmer på skikt av färg). Då kommer materialkostnaden att bli ca 3-4kr st + att skrivaren kanske kostar 1500kr. Men då kan du inte skriva ut så stora bilder (i cm mätt). Så då blir det ju faktiskt billigare ändå att skicka in för framkallning.

Färglaser är bra att ha om man ska skriva ut saker i färg och inte nödvändigtvis behöver blanka tjusiga utskrifter men ändå rätt OK utskrifter. Dessutom så kräver den mycket mindre underhåll och man behöver inte slösa bort ett dugg färgpulver på att köra rengöringsprogram i en sån.

Gå till en elbutik och kolla in provutskrifter innan ni köper en skrivare. Och tänk er för mer än en gång innan ni köper en bläckstråle...som sagt det går att få grymt fina utskrifter MEN då ska du skriva ut rätt ofta för att den ska funka + att fotopapper och färg är inte billigt till den.

• Nevy

Om bläckpatronen har torkat, finns det nåt sätt att fixa dem då eller är det bara att köpa nya?? Jag tänkte om de bara torkar i mynningen, eller torkar hela patronen?

• Dalkulla74

De kleggar igen i öppningen. Det följer oftast med en programvara där det finns ett "reningsprogram" som man kan köra X antal gånger för att det ska bli bra igen. Men då gör man av med massor av färg. Har läst någonstans om ett hemfixartrix att ta nått lösningsmedel på en tops och gno lite själv men det vågar jag inte rekommendera, har inte ens testat själv. Rädd att skrivarhuvudena kan bli paj.

• Alicat

jag har en canon ip4000. den har 5 separata bläckpatroner och jag köper nya för ca 35 kr/st. Sen jag köpte skrivaren i april har jag skrivit ut på kanske 40 fotopapper i A4-format, 50 dvd skivor, och en hel massa sidor vanlig text. har bytt ut två av patronerna.

tycker itne alls det är dyrt att skriva ut på den och kvaliten är mycket bättre än färglasern här på jobbet.

• Dalkulla74

Alicat: Ja att det är separata patroner för alla färger är nästan ett måste på bläckstråleskrivare så man slipper byta färgpatron bara för att tex gul är slut medans man har "massor" kvar av cyan och magenta.

Svar på tråden Skrivare - laser-färg eller bläckstråle?????