• Anonym

Någon mer som inte kan hantera ilska?

Jag har alltid haft ett hett temperament och svårt att hantera både ilska och sorg. Just nu sitter jag och skakar av ilska och får bita ihop för att inte kasta datorn i väggen och slå sönder lägenheten...

När jag blir arg så blir jag arg... Har kastat glas i golvet, hittat på de värsta hämndplanerna, önskat ritkigt mycket att personen ifråga ska dö. har t.o.m begått självmordsförsök för att jag var helt hysteriskt arg när jag bråkat med min kille och han stack.

Jag VET att jag är sjuk i huvudet. Har inte fått någon hjälp för alla tror att jag överdriver. Det gör jag inte. Min kille sa åter till mig att han vill inte träffa mig, utan någon anledning. Han kom bara på att hans religion är viktigare än mig. Han har slösat bort så mycket av mitt liv och jag vill bara förstöra hans liv som tack för det. Fan fan fan....

Någon annan som har svårt att hantera känslor? Har ni fått hjälp? Kan inte leva så här, det kommer sluta illa en dag.

(Har aldirg skadat andra trots mina sjuka tankar, skadar bara mig själv)

• Svar på tråden Någon mer som inte kan hantera ilska?
  • Anonym

ja jag är som du, känner igen mig (haha) inget roligt alls men när man sitter här och INTE är arg just nu, så skrattar man nästan åt det för jag vet ju att jag itne är klok när jag blir arg..det är inte komiskt det är allvarligt egentligen, men ja...skratta eller gråta...vad väljer man..
     jag kan bli så arg på min sambo (på alla mina tidigare killar har jag vart sån) så att jag kan slå på honom och skrika så högt och banka i saker, kasta saker, jag blir förvandlad till en psykopat när jag blir förbannad och tycker qatt jag blir respektlöst behandlad... eller nonchalerad <(vilket jag får för mig att jag blir för jag är känslig och överreagerar alltid i min ilska)
    min sambo tycker verkligen jag har problem och ska söka hjälp för mitt humör och mina svängningar ...pluss att jag blir så arg så att jag slått honom flera ggr....det är inte bra..
    när jag var yngre så minns jag att jag kunde bli aå arg på mina föräldrar att jag smällde sönder speglar hemma och kastade sqaker i väggen, skrek hemska saker till mamma och betedde mig som ett psyko, nu i efterhand tänker man att jag var ju inte frisk, hur stod mina föräldrar ut med mig ? man får dåligt samvete..
    men när jag blir så arg, så kokar jag, exploderar, blir elak, får jag ingen respons eller att han lyssnar så börjar jag att skrika och i värsta fall slåss eller sparkas :(
    jag kan tyvärr itne ge dig råd för jag själv itne sökt hjälp än, men jag kan få dig att förstå att det är nog itne så ovanligt.... du är inte ensam.

• Anonym (Anna)

Jag blir också väldigt arg och jag tror själv att jag har ADHD  eller ADD. Det är inte normalt att inte kunna kontrollera denna ilska. Be att få en remiss på VC för adhd/add utredning så får du reda på hur det ligger till. Skulle du ha det så får du medicin som hlälper mycket, gör dig harmonisk, mer koncentrerad och mer lugn.

• Anonym
    Anonym (Anna) skrev 2011-01-28 08:24:12 följande:
    Jag blir också väldigt arg och jag tror själv att jag har ADHD  eller ADD. Det är inte normalt att inte kunna kontrollera denna ilska. Be att få en remiss på VC för adhd/add utredning så får du reda på hur det ligger till. Skulle du ha det så får du medicin som hlälper mycket, gör dig harmonisk, mer koncentrerad och mer lugn.
    jaså kan det vara adhd eller add ? vet inte symtomen riktigt på de diagnoserna....
    men det är möjligt att både jag och ts har det kanske då....eller inte.. man får väll kanske söka hjälp så får de som kan reda ut en på riktigt. jag har bara fått antidepp utskrivet. det har hjälpt mot depression men absolut inte mot mina humörsvängningar.
    men gör dom verkligen utredningar på vårdcentralen om diagnoser ?? det trodde jag inte, bara psyk..
  • Anonym
    Anonym (Anna) skrev 2011-01-28 08:24:12 följande:
    sedan en sak till.. har hört att när man har adhd hasr man svårt att koncetrera sig, kan itne va stilla, gör hundra saker samtidigt, är rastlös osv... det är inte jag något av det.. utan bara just det här med ilskan och lättirritationen. Plus att jag har lätt för o bli nedstämd , orolig. det är väll itne adhd tecken ? kanske add men vet inte som sagt inte vad den diagnosen har för "symtom"
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-01-28 08:19:40 följande:
    ja jag är som du, känner igen mig (haha) inget roligt alls men när man sitter här och INTE är arg just nu, så skrattar man nästan åt det för jag vet ju att jag itne är klok när jag blir arg..det är inte komiskt det är allvarligt egentligen, men ja...skratta eller gråta...vad väljer man..
     jag kan bli så arg på min sambo (på alla mina tidigare killar har jag vart sån) så att jag kan slå på honom och skrika så högt och banka i saker, kasta saker, jag blir förvandlad till en psykopat när jag blir förbannad och tycker qatt jag blir respektlöst behandlad... eller nonchalerad <(vilket jag får för mig att jag blir för jag är känslig och överreagerar alltid i min ilska)
    min sambo tycker verkligen jag har problem och ska söka hjälp för mitt humör och mina svängningar ...pluss att jag blir så arg så att jag slått honom flera ggr....det är inte bra..
    när jag var yngre så minns jag att jag kunde bli aå arg på mina föräldrar att jag smällde sönder speglar hemma och kastade sqaker i väggen, skrek hemska saker till mamma och betedde mig som ett psyko, nu i efterhand tänker man att jag var ju inte frisk, hur stod mina föräldrar ut med mig ? man får dåligt samvete..
    men när jag blir så arg, så kokar jag, exploderar, blir elak, får jag ingen respons eller att han lyssnar så börjar jag att skrika och i värsta fall slåss eller sparkas :(
    jag kan tyvärr itne ge dig råd för jag själv itne sökt hjälp än, men jag kan få dig att förstå att det är nog itne så ovanligt.... du är inte ensam.
    Jag var också sådan redan som barn. Slog sönder halva rummet. Även när jag är riktigt ledsen så vänder det alltid till en hysterisk ilska på 2 sek. Skumt..

Jag blir verkligen ett monster. Säger åt killen att jag hoppas han dör osv. Efteråt skäms jag såklart jättemycket, men jag kan inte stoppa mig själv. Folk som inte förstår hur det känns kommer säkert säga att så får man ju inte göra. Och det vet ju jag också, jag VILL ju inte vara sån. Men förmågan att kontrollera mig finns inte.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-01-28 08:48:28 följande:
    sedan en sak till.. har hört att när man har adhd hasr man svårt att koncetrera sig, kan itne va stilla, gör hundra saker samtidigt, är rastlös osv... det är inte jag något av det.. utan bara just det här med ilskan och lättirritationen. Plus att jag har lätt för o bli nedstämd , orolig. det är väll itne adhd tecken ? kanske add men vet inte som sagt inte vad den diagnosen har för "symtom"
    Jag har inte heller de andra symptomen på ADHD, jag har bara bristande impulskontroll, ilska och lättirritation som du. Har också problem med depressioner. Fick också mediciner men jag blev livrädd av dom. De första veckorna blev jag ÄNNU värre. Jag var nära att dö en av de gångerna för att jag tryckte i mig så många tabletter av ren ilska. Hur sjuk är man inte då?

En av medicinerna gav mig också sjuka tankar. När jag blev arg så började jag tänka på knivar, att jag skulle använda dom mot killen osv. OBS! Gjorde aldrig det! Gick till läkaren och sa som det var, men hon trodde inte mig. Jag kastade tabletterna. Jag var uppriktigt rädd för att jag skulle råka mörda någon. Så mediciner har inte hjälpt mig på det sättet.

Det enda som hjälpt är att ha lugnande tabletter hemma. Det kan vara en riktig livlina. Problemet är att de tar lite tid att verka, och det har ju hänt att just de tabletterna är de som jag överdoserar när jag är mitt inne i utbrottet.

som tur är så är det inte vem som helst som kan göra mig så här arg. Det har bara varit min familj när jag var liten, och nu i vuxen ålder när jag bor ensam så är det bara pojkvännerna jag träffat. De andra står inte mig tillräckligt nära för att jag ens ska bry mig så mycket att jag reagerar så starkt.
  • Anonym (Anna)

Halkade in på denna tråd för någon vecka sedan och det var den som fick mig att bli säker på vad min personlighet grundar sig i.

Jag vill testa concerta när jag är klar med amningen men ska göra utredningen nu först för min ilska är destruktivt för mina relationer.

www.familjeliv.se/Forum-4-50/m55084114.html

Känner ni igen er?

• Anonym (Anna)
    psyko II skrev 2011-01-28 09:25:33 följande:

Hahaha precis det inlägget tänkte jag göra, men du hann före. En mycket bra tråd där vi jämför symtom och en lista på hur vi upplever saker

Det är skrämmande hur väl symtomen stämmer in på mig.
  • Anonym
    Anonym (Anna) skrev 2011-01-28 09:23:46 följande:

Halkade in på denna tråd för någon vecka sedan och det var den som fick mig att bli säker på vad min personlighet grundar sig i.

Jag vill testa concerta när jag är klar med amningen men ska göra utredningen nu först för min ilska är destruktivt för mina relationer.

Känner ni igen er?

Nja tyvärr bara på humördelen. När jag var tonåring så gick jag på psyk och frågan togs upp eftersom jag även fått koncentrationssvårigheter i vuxen ålder. De avfärdade därför ADD och ADHD eftersom man ska ha haft symptomen sedan man var barn för att de ska räknas. Mina koncentrationssvårigheter hör nog samman med depressionerna som kommer och går.

Får kanske gå på lugnande sprutor hela dagarna i förebyggande syfte, Henskt att man inte kan få mer hjälp. Är så rädd att skada någon. Jag har en liten katt som ibland går runt och skriker som en galning. Ibland har jag fått springa ut från lägenheten för att jag märker att jag kokar av ilska och bara vill kasta ut den genom fönstret. Hemskt... Gud vad jag skäms.
Svar på tråden Någon mer som inte kan hantera ilska?