• Tainted

    Röda ögon biverkning från Trombyl?

    dottern (4 år) har behandlats med intravenöst gammaglobulin och ASA (blodförtunnande) bland annat på sjukhus en kortare tid för Kawasakis sjukdom, där ett av symptomen på sjukdomen är väldigt röda ögonvitor. detta gick dock över efter gamma-behandlingen och hon blev vit i vitorna igen och de andra symptomen försvann också sakta men säkert.
    sen 7 dagar tillbaka har hon fått Trombyl (75mg/dag), och hon har börjat bli röd i ögonvitorna igen på eftermiddag/kväll och klagar över att ögonen känns stundom torra, stundom blöta.
     är detta en biverkning på Trombylen? Om ja, varför blev det ingen reaktion med ASAn som är starkare? Hon kommer fortsätta med Trombyl i förebyggande syfte mot proppar fram till mitten av mars.

    Lite orolig för att det är något som ska vara fel, sjukdomen angriper ju kranskärlen runt hjärtat och om ögonen inte "tycker om" medicinen så kanske inte resten av kroppen gör det heller?

  • Svar på tråden Röda ögon biverkning från Trombyl?
  • Apotekaren

    Hej!
    Jag kan inte riktigt svara på varför din dotter fått röda ögon igen. Trombyl innehåller också ASA (acetylsalicylsyra) som har blodförtunnande effekt men om rödheten beror på på det eller Kawasaki vågar jag inte ge dig svar på. Jag tycker du ska prata med behandlande läkare om detta.

    Vänliga hälsningar
    Catharina
    leg apotekare

Svar på tråden Röda ögon biverkning från Trombyl?