• LillaMyy

Husmorstips ang stearin

Det skvimplar alltid ut stearin i mina ljuslyktor osv... hur får man bort sånt? Kniv repar och allt går inte bort...

• Svar på tråden Husmorstips ang stearin
  • Lena

värm så stearinet blir mjukt och du kan pilla bort det med händerna

• Cia o krabaten

Lägg i frysen så stelnar det hårt och går att pilla bort.
    Ev resten ska man tydligen lägga på bakplåtspapper och stryka på baksidan eller liknande. 

• Kalia

Skölj ljuslyktorna under varmaste kranvttnet (eller vatten från vattenkokaren). Mitt stearin smälter bort så kan man diska som vanligt sen.

• Cia o krabaten

haha, jag trodde det var på duken, inte på lyktan! Sorry

• Mandel

Är det glas så brukar jag ställa dem i en kastrull och sedan värma på spisen. Sedan häller jag ur stearinet och gnor med ett hushållspapper.
    Bränn dig inte bara!

Fungerar bäst om man endast använder vaxljus.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • H Raheb

Låt lyktorna stå ifred så är problemet ett minne blott.

Hur du får bort det som redan sitter, värm och torka med hushållspapper.

• gelehallon

Åh vilken bra tråd, flikar in och ställer en fråga jag å!

Har nämligen en beige soffa som det runnit ut RÖTT stearin på! VAD GÖRA??!!

Det är rent vax i ljuset.. NGN?

In the end of my life I hope to god that I can say, I made the best of everyday...
  • Pimpinellan
    gelehallon skrev 2011-01-28 14:16:03 följande:

Testa stryka med strykjärnet. Ha hushållspapper mellan,stryk på jättesvag värme i omgångar-flytta pappret alltså. Fläcken kanske går bort med galltvål eller annat.
  • Tahu

Jag brukar köra de flesta i diskmaskinen, de i glas iaf. Fungerar kanon!

• LillaMyy

Cia och Krabaten - Blev lite förvirrad haha :) Tack för alla tips! Ska pyssla med detta ikväll tänkte jag :)

Gelehallon - hoppas det löser sig!

• Mandel
    gelehallon skrev 2011-01-28 14:16:03 följande:

Pilla bort så mycket som går och stryk sedan med ett kaffefilter emellan på området.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Majakattan

Jag stryker på fläckana med kaffefilter eller hushållspapper mellan stearinet och strykjärnet. Man kan få hålla på en bra stund och mycket papper kan gå åt men det har hittills alltid fungerat.

Lycka till

• vivianne

Plana ytor: Degskrapan är jättebra att skrapa bort stearin på bordet

Ljusstakar och liknande: Lägger dem i en hink med JÄTTEVARMT vatten tills stearinet mjuknar och går att ta bort. Diskmaskinen till det sista. Häller ut vattnet i hinken i en buske - ha fått för mig att det kan bli stopp i avloppet (säkert helt obefogat men får jag en fix idé så...)

Textilier: Pilla bort så mycket stearin som möjligt (lättare om man låter det ligga i frysen ett tag innan men går ändå). Lägg på ett uppsugande papper (t.ex. hushållspapper) och stryk på pappret tills resten av stearinet sugts upp. Ta bort fettfläcken som är kvar med Yes diskmedel och tvätta "som vanligt"

• LillaMyy

Nu har jag sett resultat här hemma :) Spolade upp hett vatten och sänkte ner alla lyktorna... sedan torkade jag bort stearinet med hushållspapper. Finemang!

• Marieume

Hejsan har en fråga. Har två ljusstakar som står på fot och är runda. Hur får jag bort sterinet från dom? det vill nämligen inte brinna upp. Tack på förhand.

Svar på tråden Husmorstips ang stearin