• iaseia

Vi med Schäfer

Tänkte vi kunde ha en tråd för oss schäfer folk.

Vi kan diskutera allt som rör schäfer. kul va ?
    Hehe

TYänkte kolla med er vad ni har för foder.
    Jag har en Bruksschäfer efter Köttorps Kishka och togas Okar. duckobells Alva heter hon.
    Jag gick på doggy pro extra blå påse i början men tyckte hon gick upp dåligt i vikt och bajsade en massa.
    Gick över till vanliga doggy grön pås och de funkade jätte bra. Bara det att hon åt väldigt mycket.
    Sen gick ja över till färs foder priima, väldigt bra men lite otympligt då kjag knappt har någon frys och det vart svårt att dosera så hon itne gick upp i vikt.
    Nu går jag på axess och det gör underverk för hennes kropp men hon fäller otroligt (har aldrig fällt så här mycket) och hon luktar även lite illa..

Så funderar på något bra fioder, skule vilja gå på RC men det känns väldigt dyrt.
    Vad går ni på för foder... 

• Svar på tråden Vi med Schäfer
  • Jezamine

Nog är väl din hund värd RC foder el hur?

Jag är INTE avstängd
  • solstråle80

RC är skulle jag dock välja bort om du inte tycker om att plocka upp skit ofta. Pro Plan med lax ger jag min Schäfer. Bajsar två gånger om dagen, fin päls och kanon bra för hans mage.

• iaseia

Jo givetvis är hon värd det men när jag precis gått ner i lön från 16 000 till 10 000 så känns de lite tufft att få ihop mat till mig själv. Tanken är väl att gå på RC sen när jag får ett jobb igen.
    Jag plockar inte upp skit efter min hund eftersom jag bor på en stor gård och vi går typ bara i skogen.
    När hon var överviktig så gick hon på ett foder från vetrinären Hills tror ja de var, och vetrinären sa att de bara var bra att hon bajsade mycket eftersom det indikerade på att magen fungerade som den ska...

Pro Plan. var kan man köpa de ?
    Köper gärna från fodervilen men hittade inte det där.

• Lyckligatessan

Jag funderar på att köpa en schäfer.
    Hur mycket lägger ni ut på eran hund per månad?

Jag vet ju att det är dyrt att ha hund, men jag vill bara veta på ett ungefär.
    Jag ska köpa en valp till mig och dotter som är leverans klar i Maj.
    Hur är det med vaccinationer efter det? Hur många vaccinationer ska en valp ha och hur mycket kostar varje vaccination ungefär??

Hoppas någon kan svara på mina frågor!!

• dezibel

Valpen ska ha en vaccination vid 12 v och vid ett år sen ger man kennelhostan varje år och parvo/valp var tredje år.
    Foder ca 5-600 kr/15 kg
    Tuggben,leksaker
    Hundvakt,kurser,utbildningar
    Försäkring 2500-3000 om året

Det är ju svårt att sätta en månadskostnad eftersom det beror på vilket foder du ger, vilken försäkring du har, hur mycket kurser du går, om du har hunden på dagis osv.
    Sen går det ju en rätt stor summa till inköp av bilbur,bäddar,koppel.sele,leksaker, matskålar, kardor,klotång mm

• dezibel
    iaseia skrev 2011-01-28 17:08:31 följande:
    Jo givetvis är hon värd det men när jag precis gått ner i lön från 16 000 till 10 000 så känns de lite tufft att få ihop mat till mig själv. Tanken är väl att gå på RC sen när jag får ett jobb igen.
    Jag plockar inte upp skit efter min hund eftersom jag bor på en stor gård och vi går typ bara i skogen.
    När hon var överviktig så gick hon på ett foder från vetrinären Hills tror ja de var, och vetrinären sa att de bara var bra att hon bajsade mycket eftersom det indikerade på att magen fungerade som den ska...

Pro Plan. var kan man köpa de ?
    Köper gärna från fodervilen men hittade inte det där.
    Foder bilen har Purina Pro Plan.
    Ett "bantningsfoder" går snabbare genom kroppen för det oftast är mycket kolhydrater/fibrer i det.
    Normalt brukar man säga att ju mindre skit som kommer ut desto bättre tillgodogör sig hunden maten. Ett foder med dåliga råvaror och mycket spannmål är bukfylla, hunden blir mätt men det kommer ut lika mycket där bak. Ett bra foder med hög smältbarhet tas upp av kroppen och ger lite bajs. Min hund bajsar 1 max 2 ggr/dygn.
  • borganas
    Lyckligatessan skrev 2011-01-28 20:16:26 följande:
    Jag funderar på att köpa en schäfer.
    Hur mycket lägger ni ut på eran hund per månad?

Jag vet ju att det är dyrt att ha hund, men jag vill bara veta på ett ungefär.
    Jag ska köpa en valp till mig och dotter som är leverans klar i Maj.
    Hur är det med vaccinationer efter det? Hur många vaccinationer ska en valp ha och hur mycket kostar varje vaccination ungefär??

Hoppas någon kan svara på mina frågor!!
    Bra val av hund till å börja med Man får ju lägga ut en slant i början men sen tycker jag att det mest bara rullar på, kostnaden bakas ju in i hushållsekonomin så småningom.
  • Lyckligatessan

Okej då vet jag.
    Då har jag även fått svar på min andra fråga, om det är en bra familjehund :p

Jag hade inte tänkt gå någon kurs, ingen hund dagis, inte köpa någon hundbur (då jag inte har någon bil och inget behov av en bur).

Och vad gäller försäkring, så beror ju den summan på vilket bolag man försäkrar hunden i.
    Så den kan ju bli annorlunda!

Kardor? Vad är det??
    Jag är ganska ny vad gäller hund, är uppvuxen med det, men vet inte vad allt är.

Är det någon som vet vad en vaccination kostar ungefär??

Är det någon här som har hund, som lever på existensminimum från socialen?

• borganas
    Lyckligatessan skrev 2011-01-29 11:09:01 följande:
    Okej då vet jag.

Jag hade inte tänkt gå någon kurs, ingen hund dagis, inte köpa någon hundbur (då jag inte har någon bil och inget behov av en bur).

Och vad gäller försäkring, så beror ju den summan på vilket bolag man försäkrar hunden i.

Kardor? Vad är det??
    Jag är ganska ny vad gäller hund, är uppvuxen med det, men vet inte vad allt är.

Karda är en slags borste." Allt är lätt när man kan det"
  • Lyckligatessan
    Okej då vet jag.

Kardor? Vad är det??

Svar på tråden Vi med Schäfer