• SofiaO

Kastrerad hankatt; varför gör han såhär?

Jag har en hankatt på 10 år, som vart kastrerad när han var 2.
    Han har en lite udda grej för sig och jag vill uppriktigt veta varför han gör så...

Han hoppar upp i soffan och ställer sig och trampar på en av de lösa prydnadskuddarna (de röda i plysch verkar föredras...) som ligger där samtidigt som svansen rycker, och han liksom "juckar" med baken. Han lägger sig aldrig ner, utan står upp hela tiden. Han är så inne i det han gör och fullständigt fokuserad!

När han gör så, så föser jag ner honom och försöker få han att sluta.

Men VARFÖR gör han så?
    Kan någon snälla förbarma sig över min knasputt och förklara

• Svar på tråden Kastrerad hankatt; varför gör han såhär?
  • SofiaO
    Lizard19 skrev 2011-01-27 23:54:22 följande:
    Min hankatt på 8 år gör lika.. Å han vart också kastrerad när han var runt 1,5 år..

Å jag har ingen aning varför så kommer gladligen också läsa svar =)
    Där ser man....

Är det en slags frustration av kulornas frånvaro månntro..? *hehe*
  • SofiaO
    Lizard19 skrev 2011-01-28 00:35:41 följande:
    Haha ja man kan undra..

D värsta är att min hankatt även spinner på saker på golvet och skvätter på dem.. Mindre kul d =(
    *haha*

Det där har inte min knäppgök kommit på än... Han ska INTE få träffa din lille kille i alla fall och få griller i huvudet  
  • Karolina1982

Är det framtassarna har trampar med. Då låter det mer som han mjölktrampar. MÅNGA katter fortsätter att mjölktrampa hela livet. Det ger en oerhörd trygghet. Mjölktrampa är något kattungar gör när dom diar för att få fram mjölken.

• Karolina1982

Vill även säga att katter som mjölktrampar står oftast upp och trampar med framtassarna på något mjuk som skulle kunna påminna om sin mammas mage. :€

• Christaline

Precis,

Alla mina 3 katter gör så när de vill mysa! De är kastrerade hankatter alla tre men jag vet att min systers tjejer för så de med. Så det är nog mjölktramp det handlar om. Våra katter kan göra så på våra magar också på kvällen framför tv:n om vi sitter under vår mjuka filt. då ser vi inte TV:n men det är mysigt :)

Hindra honom inte - det gör att de känner sig nöjda och tillfreds helt enkelt, ungefär som när vi får massage. Du skulle inte vilja att någon slet bort massören, eller hur!

• SofiaO
    Karolina1982 skrev 2011-01-28 04:37:30 följande:
    Är det framtassarna har trampar med. Då låter det mer som han mjölktrampar. MÅNGA katter fortsätter att mjölktrampa hela livet. Det ger en oerhörd trygghet. Mjölktrampa är något kattungar gör när dom diar för att få fram mjölken.
    Ja, det är framtassarna han trampar med.
    När han var liten så snuttade han på mina tröjor.

Grejen är ju det där juckandet och att han trycker ut sitt könsorgan som jag inte finner så trivsamt... :-P

Men det kanske är mjölktramp han håller på med?
  • SofiaO
    Christaline skrev 2011-01-28 08:07:04 följande:
    Precis,

Alla mina 3 katter gör så när de vill mysa! De är kastrerade hankatter alla tre men jag vet att min systers tjejer för så de med. Så det är nog mjölktramp det handlar om. Våra katter kan göra så på våra magar också på kvällen framför tv:n om vi sitter under vår mjuka filt. då ser vi inte TV:n men det är mysigt :)

Hindra honom inte - det gör att de känner sig nöjda och tillfreds helt enkelt, ungefär som när vi får massage. Du skulle inte vilja att någon slet bort massören, eller hur!
    Han gör så på makens mage (den är lite mjukare och större än min *haha* ), men då juckar han inte.

Är det mjölktramp även om könsorganet blir blottat när han juckar så...?
    Ska inte hindra honom då.
  • flawless

haha! dem mår bra helt enkelt, då tittat antennen ut =D

Svar på tråden Kastrerad hankatt; varför gör han såhär?