• Pemmel

Fläckborttagningsmedel - tips

Jag har en dotter på två år och har aldrig i mitt liv använt något annat än tvättmedel. Men nu börjar fläckarna komma så jag behöver  lite tips.
    Köper helst inte 30 olika medel utan hoppades på att det finns något  som biter på lite av varje.
    Apelsinfläckar, gräs osv.
    Ja, de vanliga fläckarna som en tvååring åstadkommer helt enkelt.
    Vad ska jag köpa  och hur gör ni? Blötläggning med medel, gnida in, tvätta med...? Känner mig rejält bortkommen i detta. Glad

• Svar på tråden Fläckborttagningsmedel - tips
  • Julutzi

Galltvål!! Det står på hur man gör... Finns både flytande och som fast tvål... Jag brukar gnida med vatten och gnugga på fläcken, sen in i maskinen... Om fläckarna är kvar, upprepa! Jag tycker att det fungerar toppen med galltvål! Lycka till!

♥ Mamma till Julia 030527, Emilia 080108 och Agnes 100708
  • babbelina

Vanish spray, har hittils inte haft en enda fläck som inte gått bort med det, tom gamla fläckar som envist hängt med tvätt efter tvätt.

• Jackie85

Jag kör med "Ta bort" sprayen som finns på ullared. Funkar riktigt bra. Testat Vanisch innan, men det fungerade desvärre inte tyvärr.

• versan

Vanish Den är guld använder både pulver & spray på fläcken & gnuggar upp ett lödder med lite varmt vatten om det är en envis fläck.
    Har Inga fläckar alls på alla våra kläder sen jag började med den.
    Den tar bort allt.
    svartvinbärsaft, vin, motorolja, Bensin, Matolja, Dressing, banan, gräs, blod, Marinader  osv.... hahaha jo vi har haft många fläckolyckor i vårt hus.
    Den är superbra.

Hatar reklamen men medlet gillar jag.

• Nightswimmer

Och så får vi inte glömma bort älskade Yes! Alltså det helt vanliga tvättmedlet. Om man har fått fettfläckar på kläderna är Yes det enda som funkar, tycker jag.  För mig har även ingrodda fläckar försvunnit då.

• Stinky

Vanligt diskmedel funkar bra!

Den farligaste av våra fördomar är tron att vi inte har några.
  • Annalena01

Jag kör med Ta bort!  Den finns även på Coop, Willys...  Jag gillar inte vanish..

• VilkenLycka

Diskmedel funkar på en obehandlad fettfläck annars är såpa jättebra. Gnugga in ren såpa på obehandlad fläck, tvätta. Funkar på oljefläckar (cykel, smörj...) också. Funkar klart bäst på nya fläckar men jag tyckar att de funkar på ingrodda med (bara de inte är tvättade innan).

Ättika tar svettfläckar och lukt.

Häll kokhett vatten över/genom en bär-/vinfläck så försvinner den med vattnet. Behöver inte vara färsk men obehandlad. Funkar även på banan om den är obehandlad men jag vet INTE hur man får bort tvättade bananfläckar!

Bakpulver är ett naturligt blekmedel liksom solljus (som är bra på att ta morot och tomat fläckar).

Galltvål är jättebra till resten

• Moonis

Det finns citrontvål som är jätte bra, tog bort många gammla fläckar på barnens kläder. Gnuggar in tvålen i fläcken och låter vara över natten och sen tvätta som vanligt.
    En vän tycker Vanish är jätte bra och använder den. Där gör hon ungefär samma, låter medlet sitta i lite innan tvätt. 

Svar på tråden Fläckborttagningsmedel - tips