• Anonym (trött mamma)

Förkylning

Hejsan,
    Mitt barn har fått en förkylning. Snorig, lite hostig och 37.9 i feber.

Nu har vi h*n på korttisboende ibland, och nu i helgen är det dags.
    Frågan är om h*n bör åka dit eller inte?

Hur smittsamt är det nu?
    Hela veckan har h*n sovit oroligt vilket tyder på att något varit på gång, men först igår natt så bröt det ut.

Barnet är gravt handikappad och kräver tillsynd 24/7, h*n är på förskolan och har varit det i veckan förutom idag.
    Han har orkat med det ganska så bra, hemma på kvällarna har han vart lite extra trött. Nätterna har varit som jag skrev oroliga. H*n får sömnmedicin så han sover oftast orolig, förkyld eller inte.

I vanligtvis så skulle h*n få vara hemma, men eftersom vi föräldrar inte fått sova som vi brukar så är vi helt körda just nu. Denna kortidshelg skulle verkligen behövas. Frågan är om h*n fortfarande smittar?

MVH
    Trött mamma

• Svar på tråden Förkylning
  • BVC Sköterskan

Hej!

Jag förstår verkligen att ni behöver denna helgen för att orka.

Då det kan vara svårt att bedöma vad denna infektion tar vägen, skulle jag absolut kontakta personalen på korttidsboende för att komma överens om hur ni skall göra.  

Beroende på hur personalstyrkan ser ut och hur själva boendeformen ser ut, så kan det skilja sig åt. Har ni "tur" är det gott om personal och ont om infektionskänsliga barn. Men som sagt prata med föreståndaren för boendet.

MVH Christine 

• Anonym (trött mamma)

Tack för ditt svar.
    Tyvärr får jag inte tag på någon på boendet förren det är dags att åka dit.

Nu efter lite lunch är han bätte till mods och piggare. Fortfarande ingen feber i siktet.

Hur långt efter infektionen bryter ut smittars det?

• BVC Sköterskan

Hej!

Nu är helgen förbi, hoppas han klarade sig från eventuellt infektion och att ni fick chans att vila ut.

Tyvärr så smittar många infektioner precis innan symtomen bryter ut, under tiden och tills man blir bra helt enkelt. Ett förkylningsvirus smittas dock mest under de första dagarna. 

MVH Christine 

Svar på tråden Förkylning