• malinelliot

Min lilla bebis somnar ALLTID när hon ammas...

Har en liten tjej på 1,5 vecka som alltid somnar när hon ammas.
    Försöker med att massera händer o fötter men hjälper inte. Hon släpper ibland själv o sen vaknar hon upp o är fortfarande hungrig.

Vad kan jag göra? Vill ju att hon ska äta klokt o få i sig det hon behöver....
    Och det hade vart skönt att inte bara behöva amma hela dagarna för det blir nästan lite så nu.

• Svar på tråden Min lilla bebis somnar ALLTID när hon ammas...
  • Melly

Helt normalt att amma hela dagarna med en sån liten bebis Sålänge som hon går upp som hon ska i vikt så gör det inget att hon somnar. Det är normalt att såna små nyfödingar inte orkar amma så länge åt gången utan att dom somnar vid bröstet.

Du får ställa in dig på att hon kommer att snutta till och ifrån under större delen av dagen. Amma en stund och sova en stund och amma en stund igen och hålla på sådär Vänj dig med att amma medans du sitter vid datorn eller medans du kollar på tv eller läser. Om du är trött så kan du ligga i sängen med henne tätt intill dig och vila medans hon snuttar,

Du kan inte räkna med att det blir som regelbunda måltider med amningen. Amning är inte bara mat utan att det är lika mycket närhet och trygghet för bebisarna så att det är vanligt att dom vill amma tätt även fast att dom inte är hungriga varje gång. Men att bröstmjölken är oxå mycket lätt att smälta och magsäcken är mycket liten hos såna små bebisar som din så att dom behöver äta tätt

• WeraNicole

Hej!

Min dotter är nu fyra månader men jag känner igen mig så väl i det du säger. Första månaden ammade jag konstant. Hon somnade också hela tiden och jag masserade och försökte röra mina armar och ibland vaknade hon av det och började äta igen men som sagt det är myyyycket ammning första månaden. Barnmorskan sa att hon inte skulle ha så mycket värme så jag skippade filten.

Jag vet att det är liten tröst men det blir bättre och det går ganska fort. Jag hade jätteont i bröstvårtorna första två veckorna och satt ibland och grät för att det kändes som nån stack in nålar och högg och då var det väldigt jobbigt att hon ville amma så mycket men det blev bättre efter några veckor och nu känner jag ingeting.

Håll ut din lilla tjej kommer hitta sina rutiner och inte behöva äta konstant snart:) 

• moanhe
    Melly skrev 2011-01-28 11:19:49 följande:
    Helt normalt att amma hela dagarna med en sån liten bebis Sålänge som hon går upp som hon ska i vikt så gör det inget att hon somnar. Det är normalt att såna små nyfödingar inte orkar amma så länge åt gången utan att dom somnar vid bröstet.

Du får ställa in dig på att hon kommer att snutta till och ifrån under större delen av dagen. Amma en stund och sova en stund och amma en stund igen och hålla på sådär Vänj dig med att amma medans du sitter vid datorn eller medans du kollar på tv eller läser. Om du är trött så kan du ligga i sängen med henne tätt intill dig och vila medans hon snuttar,

Du kan inte räkna med att det blir som regelbunda måltider med amningen. Amning är inte bara mat utan att det är lika mycket närhet och trygghet för bebisarna så att det är vanligt att dom vill amma tätt även fast att dom inte är hungriga varje gång. Men att bröstmjölken är oxå mycket lätt att smälta och magsäcken är mycket liten hos såna små bebisar som din så att dom behöver äta tätt
    Glad Kan inte annat än att hålla med =) Njut och mys!
    För mig så har bröstmjölken "sinat" + att han inte längre orkar ta sig tid att amma riktigt som tur är när han e ledsen (när inget alls e bra utan han bara e trött men kan inte komma till ro) så är det ändå mammas bröst som är bäst, även om det bara kommer lite. Han kommer direkt till ro då.

Och det e som sagt ibland bara, så njut så länge det varar
  • dripdrop

Hade samma problem eller vad man ska kalla det, tror det är jättevanligt. Tyvärr gick min lilla ned för mkt i början så blev tvungen att väcka...skitsvårt! Men testa ta av kläder, byta blöja, bad...om du inte redan gjort det :)

• Viggo 090730

Min lillkille somnar oxå alltid (för det mesta) vid amning... I början somnade han nästan direkt då jag började amma, så fick försöka väcka honom men det var nästan omöjligt ibland... Nu har det iaf blivit bättre (han blir 3 veckor imorgon)...

♥ Viggo 090730 & Melker 110115 ♥ emmashjartan.blogg.se
  • Konvaljen

Som andra har sagt, det är typiskt för den första tiden men jag vet, kan vara påfrestande att amma jämt.

Det går dock fort över, min son har varit riktigt tuttig men nu ammar han på max fem minuter med tre-fyra timmars mellanrum...

Svar på tråden Min lilla bebis somnar ALLTID när hon ammas...