• Emelianfian

    Hur lång uppsägningstid har man?

    Min man sa att man har 1mån, är det så överallt? (alltså när man säger upp sig själv)

    Hur är det med tjänsteledighet för att testa på ett annat jobb? Har man rätt till det?

  • Svar på tråden Hur lång uppsägningstid har man?
  • Heureka

    Det är väldigt olika beroende på var man jobbar, hur länge man jobbat och vad man har för lön. Vissa arbetsgivare har olika uppsägningstid som baseras på just anställningstid och/eller lön. Kolla ditt anställningsavtal, det ska stå där.


    Underbara, älskade lilla Freja, äntligen är du här 10/1-10
  • AnnelieE

    Det borde stå i ditt anställningsavtal.

    Har du tills vidare-anställning eller vikariat?
    En månad brukar främst gälla vikariat. Annars är det ofta tre eller sex månader.

    Du har inte alltid rätt till tjänstledighet för att testa annat jobb. Det är upp till arbetsgivaren. Ofta brukar de bevilja det, men inte så ofta om det är ett likadant jobb någon annanstans. 

  • Emelianfian

    Har kollat och de t står bara om ledighet...hmm

  • Menhir

    Du har inte rätt till tjänstledighet för att prova nytt arbete men kan givetvis få det beviljat ändå.

    Uppsägningstiden regleras i avtalet, oftast är det 3 månader skulle jag tro men kan också vara 1 månad eller 6 månader tex.

  • Birgitta2

    De flesta har 3 månader. Men har han ex.vis bara varit anställd ett år eller mindre så kan han ha en månads uppsägningstid. Man tar hänsyn till ålder, lön, anställningstid osv osv osv. Och det är reglerat i avtal. Han får nog fråga sin personalavdelning.

  • Emelianfian
    AnnelieE skrev 2011-01-28 11:39:08 följande:
    Det borde stå i ditt anställningsavtal.

    Har du tills vidare-anställning eller vikariat?
    En månad brukar främst gälla vikariat. Annars är det ofta tre eller sex månader.

    Du har inte alltid rätt till tjänstledighet för att testa annat jobb. Det är upp till arbetsgivaren. Ofta brukar de bevilja det, men inte så ofta om det är ett likadant jobb någon annanstans. 
    Jag är tillsvidare anställd. Har varit anställd i snart 5år, vill ta tjänsteledigt i 6mån och det är inte likadant arbete men det nya jobbet börjat om 1mån... därför jag tänkte kolla vad som gäller..men det aknske är olika då.. tänkte om det inte går med tjänsteledig får jag la säga upp mig men kanske inte funkar det heller då....
  • Birgitta2

    Du har inte rätt att få tjänstledigt för annat jobb. Däremot kan du fråga din arbetsgivare om de kanske kan gå med på det.

  • Emelianfian
    Birgitta2 skrev 2011-01-28 11:50:55 följande:
    Du har inte rätt att få tjänstledigt för annat jobb. Däremot kan du fråga din arbetsgivare om de kanske kan gå med på det.
    Okej.. det ska jag fråga.. men om han inte går med på det så får jag väl kolla hur lång uppsägningstid det är..
  • Birgitta2
    Emelianfian skrev 2011-01-28 12:29:52 följande:
    Okej.. det ska jag fråga.. men om han inte går med på det så får jag väl kolla hur lång uppsägningstid det är..
    Fackföreningarna brukar annars ha viss koll. Har ni kollektivavtal så står det där.
  • Emelianfian
    Birgitta2 skrev 2011-01-28 12:40:31 följande:
    Fackföreningarna brukar annars ha viss koll. Har ni kollektivavtal så står det där.
    Vilket är bäst vända sig till arbetsgivaren eller till facket???
  • Birgitta2
    Emelianfian skrev 2011-01-28 12:48:57 följande:
    Vilket är bäst vända sig till arbetsgivaren eller till facket???
    Har du en personalavdelning på arbetet bör de kunna svara. De har dina antällningsavtal i datorn. Har du ingen sådan så ring facket.
  • Serla

    I ditt jobbkontrakt står det hur lång uppsägning du har. Jag har tex 3 månader, men jag vet andra på mitt jobb som har 1,5 och 2 månader...

  • Emelianfian
    Serla skrev 2011-01-28 12:51:02 följande:
    I ditt jobbkontrakt står det hur lång uppsägning du har. Jag har tex 3 månader, men jag vet andra på mitt jobb som har 1,5 och 2 månader...
    Det står bara om ledighet och tjänsteledig. Om man ska plugga, starta eget eller liknanade är det 6mån före som gäller... annars står det ingenting. Skumt..
  • Serla
    Emelianfian skrev 2011-01-28 13:17:20 följande:
    Det står bara om ledighet och tjänsteledig. Om man ska plugga, starta eget eller liknanade är det 6mån före som gäller... annars står det ingenting. Skumt..
    Ja, då vet jag faktiskt inte...kanske inte så kul att fråga din chef heller...om du jobbar inom kommun eller Landsting så kan du ringa till huvudkontoret och höra efter!
  • humma

    Men har ni kollektivavtal där du jobbar?
    Då regleras det där!
    Annars, lagstiftningen!

  • frysfia

    Ring till facket å kolla först.
    Har varit en arbetsgivare inom Transportarbetarförbundet.
    I deras avtal så är det olika uppsägningstider beroende på om det är du eller din arbetsgivare som gör uppsägningen.
    Sedan är det nog speciella regler för tjänstledighet, har ingen koll på dom i huve.

  • Emelianfian

    Jo facket har väl kolletivavtal tror jag.. ne vill helst inte gå till chefen utan att ha skaffat mig lite info lixom..

  • Heureka

    fast har facket koll på sånt? Det är väl det förbund som arbetsplatsen tecknat avtal med som vet.

    Ex jag är med i Jusek, min arbetsplats har avtal med SKTF, och det är de som har koll på avtalet.


    Underbara, älskade lilla Freja, äntligen är du här 10/1-10
  • c0ol
    Heureka skrev 2011-01-28 13:47:33 följande:
    fast har facket koll på sånt? Det är väl det förbund som arbetsplatsen tecknat avtal med som vet.

    Ex jag är med i Jusek, min arbetsplats har avtal med SKTF, och det är de som har koll på avtalet.
    Man bör vara med i i det "fack" som har avtal på arbetsplatsen, blir bra mycket lättare då.
    så här säger lagen, om du har varit anställd så här länge så har du så här lång uppsägningstid. Men sen kan kollektivavtal säga annat. om man vill ha tjänstledigt så brukar man behöva säga till minst 6 månader innan så att arbetsgivaren ska kunna planera och ta in vikarier, men ibland går det att få iallafall, men att få tjänstledigt för att prova annat jobb behöver dom inte medge.
    Men som sagt kolla med ditt fack om vad du har för uppsägningstid, den står sällan i anställningsavtalet nu mer eftersom den ändras, men har man avtalet om hur lång tif man har när man anställs så ska den stå där.

    Minst 2 år men kortare än 4 år 2 månader Minst 4 år men kortare än 6 år 3 månader 6-7 år 4 månader 8-9 år 5 månader 10 år eller mer 6 månader
    Följ mig på twitter www.twitter.com/ralftraskman
Svar på tråden Hur lång uppsägningstid har man?