• näckros78

Hjälp mig fatta beslut!

Hej!!

Skulle behöva råd från er! Mår så fruktansvärt dåligt!

Jag är en tjej på 33 år, har en liten pojke på tre år. Jag bor tortfarande med pojkens pappa. Förhållandet har varit destruktivt, han har behandlat mig mycket dåligt, är våldsam och opålitlig. Han slog mig när pojken bara var 3 veckor för att jag sa att jag var trött och behövde hjälp med vår nyfödda son. Sedan bad han om ursäkt om det har inte hänt igen men jag känner mig alltid orolig och ledsen. Vårt hem är ett enda kaos, vår son har inte ens ett eget rum. Nu har jag bestämt mig för att ta steget och flytta. Min självkänsla är lika med noll. Jag måste välja mellan två alternativ:

1) Flytta till en lägenhet i samma stad som pappan. Här har jag bra jobbmöjligheter, min son har sin dagisplats och jag trivs mycket bra i denna stad (storstad). Nackdelen är att jag inte har så bra nätverk, svårt att få hjälp med sonen.

2) Flytta till en jätteliten ort där min släkt bor. Fördelen är att pojken har nära till morföräldrar och kusiner. Nackdelen är att jag inte har något jobb där och jag är en stadsmänniska så jag vet att jag skulle vantrivas.
    Jag hade kämpat i så många år för att komma därifrån...Är det själviskt att tänka så? Jag vill ju min sons bästa.

Vad tror ni? Vad hade ni gjort? Tror ni att jag klarar av att bo själv med ett litet barn? Skulle vara jättetacksam för råd. Håller på att bli galen! Många kramar till er!

• Svar på tråden Hjälp mig fatta beslut!
  • Queenie70

Man kan ju ge råd utifrån hur man sjäv tänker men beslutet måste i första hand vara ditt. Sen ska du komma ihåg att du inte rent juridiskt har rätt att flytta hursom helst med ditt barn om ni har gemensam vårdnad utan faderns godkännande. Bortsett ifrån det så tänker jag såhär.

Att ni lever i en destruktiv relation är bådas erat ansvar, även om det naturligtvis är helt oacceptabelt att man går till våldsamheter. Att ert förhållande varit destruktivt innebär inte med automatik att ni isär inte kan bli adekvat fungerande föräldrar till ert gemensamma barn. Och om båda föräldrarna fungerar bra, är det naturligtvis bäst för barnet att ha full tillgång till båda sina föräldrar, vilket kan bli svårt om ni bor långt ifrån varandra.

Självklart kommer du att klara att bo ensam, varför skulle du inte det? Visst hjälper det mycket att ha ett fungerande nätverk, men man klarar det själv också, även om det känns skrämmande att tänka på. Att flytta till en ort där du kanske kommer att bli bidragsberoende känns ju inte heller som en ljus framtid. Jag tror att ni i samband med en separation kanske skulle ha nytta av lite familjerådgivning. Men givetvis komemr du att fixa att bo själv och ta hand om ditt barn ensam om du måste. Att ha det som ni har det nu, är dåligt för alla inblandade, inte minst för barnet.

• MrC

Får du flytta till en annan stad om ni har gemensam vårdnad då?

Svar på tråden Hjälp mig fatta beslut!