• Sousafon

Allergisäker restaurang i Malmö?

Finns det någon som kan rekommendera någon restaurang i Malmö dit man kan gå med allergiska barn? Min son är allergisk mot ägg och nötter (m.m.,men dessa är de allvarligaste) och eftersom vi ska köra en period utan ens spår av nötter och ägg, så blir det ju svårt att gå ut och äta. Han klarar det luftburet och har ju inte den allra allvarligaste formen av allergi, men det är illa nog. Vart vågar man gå?

• Svar på tråden Allergisäker restaurang i Malmö?
  • Kinya

Ring restaurangerna och fråga.

Spontant känner jag väl att det inte borde vara så svårt att undvika ägg och nötter i maten på restauranger. Välj nåt med ris eller potatis istället för pasta. Och nötter är de flesta rätter fria från.

• Sousafon
    Kinya skrev 2011-01-28 11:59:32 följande:
    Ring restaurangerna och fråga.

Spontant känner jag väl att det inte borde vara så svårt att undvika ägg och nötter i maten på restauranger. Välj nåt med ris eller potatis istället för pasta. Och nötter är de flesta rätter fria från.
    Jo, visst kan jag ringa och fråga, men jag undrar ändå om andra allergiföräldrar/allergiker har några tips. 

Det är klart att det inte är svårt att undvika ägg och nötter, men det krävs ju att kökspersonalen är medveten om vad det innebär att laga mat åt allergiker, så att de inte använder samma stekspade osv. 
  • Puffy75

Har ätit ute mycket både lunch och middag (själv allergisk) men kan inte precis rekommendera någon restaurang. Vet ingen som profilerat sig specifikt för allergier och vilken koll de har kan skilja sig dag från dag då det jobbar olika människor. Det där med stekspadar, rengöring etc är jag väldigt skeptisk mot, inte så säker att det sköts. Har blivit dålig riktigt ofta och lite smått ibland, undviker numera lunch ute i största möjliga mån.
    Men ska jag ut och äta så äter jag gärna på Malmö Museer faktiskt, där brukar de veta vad som är vad och man ser uppläggningen, och så är det väldigt trevlig personal. Miljön i restaurangen är sisådär men det har aldrig strulat för mig iaf...

Svar på tråden Allergisäker restaurang i Malmö?