• MiraJ

För oss som sprutar med menopur

Jag har efter 3 omgångar pergotime (hände inget) och 6 omgångar puregon (3 bra omgångar, 3 överstimulerade) nu fått veta att jag ska testa menopur. Jag hittade ingen direkt tråd om detta så jag tänkte att jag skulle starta en.

Det måste väl finnas någon mer som sptutar med det? Skulle vilja veta mer om det...om det funkat..

• Svar på tråden För oss som sprutar med menopur
  • pp08

Jag har använd Puregon vid 1 IVF och Menopur vid 4 IVF. Har dock i vanliga fall egen ägglossning, oförklarlig barnlös.

IVF3 var korta metoden /Menopur och då blev jag gravid. Fick en flicka som nu är 1.5år. Dessutom fick jag då 2st embryo till frysen (som tyvärr inte blev graviditet (FET) och den andra klarade inte upptiningen). Nu är vi på gång med IVF5 och har gjort ÄP igår, väntar på resultat om befruktning och blir kanske ET imorgon.

Med Menopur har jag fått färre men bättre o jämnare äggblåsor, samt finare befruktade ägg. Jag gjorde 1a behandlingarna när jag var 38år, är nu 40år.

• MiraJ

pp08: Tack så mycket att du svarade!  Jag får hoppas att det ska funka bra för mig sen när jag börjar.  Läkarna har börjat prata om IVF även för min del, men vi ska testa menopur.

Hoppas att du får goda nyheter imorgon.

• pp08

Ja, det var bra nyheter. Jag fick 2st befruktade embryo tillbaka och ska ni vänta i minst 2 veckor innan jag kan ta ett grav. test. Hoppas Menopur fungerar bra för dig!

Menopur ska man blanda själv (pulver med vätska) men är inte alls svårt, man lär sig snabbt.

• MiraJ

Ja jag fick testa en gång på kliniken och det verkade krångligt men man lär sig väl som du säger. Jag ska också spruta ut en tredjedel innan jag ska ta den. Jag är redan nervös...Jag vill ju verkligen att det ska funka hela vägen.
    Jag började med provera igår för att få mensen... sen är det dags...

• Selenea

Jag ska strax börja med Menopur också (har två dagar kvar på Provera-kuren). Har tidigare testat både Pergotime och IVF, men efter tre misslyckade syskon-IVF:er måste vi spara ihop pengar igen, och då blev alltså det här ett alternativ. Så vi gör inte det som ett led i en IVF, utan enbart som hormonstimulering. Vid IVF:erna använde jag Puregon och på slutet även Luveris, men jag har aldrig fått fram så många ägg. Hur det kommer gå med Menopur vet jag inte, men det ska bli spännande att testa. Jag lider av PCOS, endometrios och LH-brist.

• Selenea

Bör kanske tillägga att vi fick ett barn via IVF, men nu har det inte fungerat efter det...

• pp08

Selenea: vilken dos Menopur tar ni nu när ni kör enbart hormonstimulering och inte IVF?

Kan vara ett alternativ för oss om vi inte lyckas denna gång heller. Detta är 5eIVF och har även gjort 1 frysförsök. VI fick dock barn efter 3e IVF.

Lycka till Selenea och MiraJ!

• Selenea

pp08: Vi ska köra med 75IE, så det är en ganska låg dos (antar jag?) i alla fall om det är jämförbart med Puregon. Jag hoppas att det här ska kunna fungera också, målet nu är ju liksom att bara få fram 1-2 ägg. Vi har gjort totalt fyra IVF:er, tre färska och en FET, men jag har bara fått tillbaka så jag har ruvat två gånger. Den ena gången (ett embryo) lyckades det, andra gången (två embryon) blev det tyvärr inget.

Stort lycka till till er med!

• MiraJ

Jag har PCO. Jag har inte genomgått någon IVF och det kommer inte bli någon än så länge. Det har varit blandade resultat för mig med puregon. Får se hur det blir med menopur.

Om det blir IVF så har jag inte råd att betala så då blir det gratisförsöken via landstinget. Vet dock inte hur man så att säga ställer sig på kö där.
    Jag ska spruta ur en tredjedel av sprutan innan jag ska ta resten så jag får nog också en väldigt låg dos. Det var samma med puregon.. jag tog som minst 42 och som mest 62.

Lycka till tjejer!

• Selenea

MiraJ: Vi gick också via landstinget, och när det var dags för IVF fick vår läkare som vi gjorde utredningen hos skicka in en remiss och sen gick allt på löpande band. Vi blev tilldelade en klinik och sen kallade. Jag fick bara cystor av Pergotime, och pga att jag har endometrios utöver PCOS:n, så var det inte så mycket att fundera på. Om ni har gjort en massa stimuleringar som inte fungerar, skulle jag rekommendera att ni får ställa er i kö för IVF. Ni kan ju alltid fortsätta med Menopur medan ni väntar.

Svar på tråden För oss som sprutar med menopur