• Vem där

Håller du till höger eller vänster när du går?

När du är ute och går, håller du till höger eller vänster när du möter någon?

Varför gör du det och finns det några skrivna regler för vad som gäller (gärna källhänvisning)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-11-24 10:14:34:
    Jag menar inte vilken sida av vägen man skall gå på utan just när man möter någon annan gående tex på trottoaren. Varför väljer du det håll du gör?

• Svar på tråden Håller du till höger eller vänster när du går?
  • JsN

Fordon framförs till höger och man går till vänster.

• Tini

Jag håller nog till höger, fast jag har läst att man ska hålla till vänster.

• frulan

Går jag på en bilväg så går jag på vänster sida av vägen och den jag möter går på höger sida av vägen.

Går jag på en trottoar håller jag mig på höger sida.

Ingen aning om varför jag gör som jag gör. Fick reda på för något år sen eller så att man skulle gå på vänster sida på en bilväg, hade jag ingen aning om
    Så nu har jag lite svårt att hålla höger på en trottoar...

• Kiwis mamma

Skönt att höra att det är fler än jag som lägger ner tid att tänka på sådana här frågor!
    Jag har en tendens att reta upp mig på detta ibland (jag vet...jag ska skaffa mig ett liv...).

Om det är en väg där både fotgängare och fordon (cykel eller motorfordon) framförs så går jag på vänster sida. Detta eftersom vi har högertrafik i Sverige där fordon ska framföras på höger sida och då går man på vänster sida.
    Är det enbart gångväg eller trottoar så går jag på höger sida (det är som sagt högertrafik i detta land). Huruvida detta är korrekt eller ej enligt regelverket vet jag inte men det mest logiska enligt mig.

• Vem där

Det verkar finnas lite olika uppfattningar om hur man gör.

Jag som gick i skolan på dinosauriernas tid fick lära mig att alltid hålla till höger men det finns antydningar som säger att något har ändrat sig mellan forntiden och nutiden

Jag skulle så gärna vilja få veta hur det egentligen förhåller sig, det kanske egentligen inte ens finns några riktiga regler/lagar

• Karpet

Jag går lite olika.
    Om det regnar går jag närmast väggen, om det är soligt går jag där det är sol, om det är mörkt så går jag där det är bäst upplyst, går jag på en gata fylld med människor går jag i mitten. Anledningen till att jag går i mitten på t ex shoppinggator är att det brukar gå fortast så eftersom de som stannar och kollar i fönstren etc brukar hålla sig på sidorna närmast fönstren.

• Angel80

Jag var på en utbildning/kurs med bla en teaterpedagog, vi gjorde rollövningar, tex om man var dominant, undergiven osv...

Det här med att man gärna sätter sig på samma plats på bussen, i lunchrummet osv, och om nån annan då helt plötsligt sitter där nångång kan vissa bli väldigt osäkra för att de helt enkelt inte känner igen sig och känner sig otrygga. men men iaf, vi hade faktiskt en diskussion kring det här vilken sida man väljer att gå på när man möter människor på trottoaren, och i de flesta fall, i alla fall enligt henne så väljer den underlägsna att gå närmast "husväggen" medans den dominanta väljer att gå närmast "gatan".

Många pensionärer går tex nära husväggen, just för att de känner sig trygga där. Intressant teori tyckte jag att det var iaf.

Vi gjorde även en övning, vi hade alla suttit i U-bord under förmiddagen, och när vi var tillbaka efter lunch så var alla bord och stolar undanplockade, ingen visste varför, men vi ställde oss i alla fall upp inne i rummet och då sa läraren att -Tänk på vart ni står nu, då hade i stort sett alla ställt sig exakt på samma plats i rummet som man tidigare på förmiddag hade suttit. Av den anledningen att man kände sig hemma och trygg på just den platsen.

Ja, ja, nu har jag snöat iväg lite men det är väldigt intressant och vårt psyke fungerar tycker jag.

• Tini

Läste i "knallebladet" som ges ut här i bygden en gång i veckan. I den har polisen en spalt. För några veckor sedan ställdes den frågan på vilken sida man skulle hålla sig på en trottoar. Då svarade polisen att det var till vänster. Fast det fanns nog egentligen ingen lag..

• Roisin Dubh

Om två fotgängare möts är det till höger om varann man ska gå. Men en fotgängare ska gå till vänster om de som cyklar eller kör moped. Eller rättare sagt, en fotgängare ska gå närmast diket och inte närmast vägbanan om man möter en cyklist.

• Jessica24

Jag håller till 90% av gångerna till höger.

/Jessica24

• Hattifnattentanten

Har lärt mig samma sak som Roisin Dubh, fotgängare möts till höger, men vänster om cyklar och moped. Såvitt jag vet finns det ingen lag, bara naturlagen

Resonerar lite som när man går utefter bilvägen. Det är högertrafik i Sverige, man går på vänster sida av vägen för att se om det kommer bilar men möter man någon annan som går kör man högertrafik sinsemellan. Då kan den som går ytterst fortfarande ha koll på om det kommer bilar.

Jag tycker dock det blir bökigt när man går på gång- och cykelväg. Håller man till vänster och får möte med en cykel som samtidigt får möte av en annan cykel blir jag en stoppkloss eftersom jag går på kollissionskurs med första cykeln. Hade jag gått åt samma håll hade cykeln kunnat smyga efter tills mötet var avklarat.

Svar på tråden Håller du till höger eller vänster när du går?