Jag var på en utbildning/kurs med bla en teaterpedagog, vi gjorde rollövningar, tex om man var dominant, undergiven osv...
Det här med att man gärna sätter sig på samma plats på bussen, i lunchrummet osv, och om nån annan då helt plötsligt sitter där nångång kan vissa bli väldigt osäkra för att de helt enkelt inte känner igen sig och känner sig otrygga. men men iaf, vi hade faktiskt en diskussion kring det här vilken sida man väljer att gå på när man möter människor på trottoaren, och i de flesta fall, i alla fall enligt henne så väljer den underlägsna att gå närmast "husväggen" medans den dominanta väljer att gå närmast "gatan".
Många pensionärer går tex nära husväggen, just för att de känner sig trygga där. Intressant teori tyckte jag att det var iaf.
Vi gjorde även en övning, vi hade alla suttit i U-bord under förmiddagen, och när vi var tillbaka efter lunch så var alla bord och stolar undanplockade, ingen visste varför, men vi ställde oss i alla fall upp inne i rummet och då sa läraren att -Tänk på vart ni står nu, då hade i stort sett alla ställt sig exakt på samma plats i rummet som man tidigare på förmiddag hade suttit. Av den anledningen att man kände sig hemma och trygg på just den platsen.
Ja, ja, nu har jag snöat iväg lite men det är väldigt intressant och vårt psyke fungerar tycker jag.