• Smultron ett

    Hur ofta rengör ni pumpen?

    Jag måste rengöra pumpen ca varannan dag!

    Har guldfiskar ålar och en annan sort jag inte kommer ihåg namnet på.

    Förrut när jag hadde ålar och stimfiskar behövde jag bara rensta ca varannan vecka.
    Mina guldfiskar e enna riktiga lortgrisar


    Jag är den som är den!
  • Svar på tråden Hur ofta rengör ni pumpen?
  • qenzo

    Oj då.. vad har du för filter? För måste du rengöra pumpen varannan dag gissar jag på att den är på tok för liten för det kar du har.
    Storlek på karet? regelbundna vattenbyten?

    Jag har i mitt 200L ett ytterfilter som rengörs ca 2 ggr/år. I mitt 150L finns ett innerfilter som rengöra ca var 3'e månad. Räkornas lilla innerfilter rengörs ca 1 ggr/månad. 

  • Smultron ett
    qenzo skrev 2011-01-28 16:57:36 följande:
    Oj då.. vad har du för filter? För måste du rengöra pumpen varannan dag gissar jag på att den är på tok för liten för det kar du har.
    Storlek på karet? regelbundna vattenbyten?

    Jag har i mitt 200L ett ytterfilter som rengörs ca 2 ggr/år. I mitt 150L finns ett innerfilter som rengöra ca var 3'e månad. Räkornas lilla innerfilter rengörs ca 1 ggr/månad. 
    Jag har haft samma pump och samma akvarium länge. förrut har det inte varit några problem men nu är det ganska illa, och har fått mycket alger pga det. (hade algfritt innan guldfiskarna)
    Jag är den som är den!
  • Raskask

    Jag har också guldfiskar, shubunkins. Rengör filtret ett par gånger om året. Kramar ur det litegrann bara. Har ett rätt litet akvarium, 180 l, med ett stort filter som finns utanför akvariet. Två guldfiskar (och två andra fiskar, en mal och en siamesisk algätare). Algätaren sköter inte sina plikter alls, utan jag får sköta algborttagningen . Har du kanske tänt för länge så det blir mycket alger pga av det? Eller lite för lite växter? Guldfiskar äter ju växter som om de vore kossor, så man får proppa i en massa vegetation för att få lite balans.

  • Smultron ett
    Raskask skrev 2011-01-29 10:19:08 följande:
    Jag har också guldfiskar, shubunkins. Rengör filtret ett par gånger om året. Kramar ur det litegrann bara. Har ett rätt litet akvarium, 180 l, med ett stort filter som finns utanför akvariet. Två guldfiskar (och två andra fiskar, en mal och en siamesisk algätare). Algätaren sköter inte sina plikter alls, utan jag får sköta algborttagningen . Har du kanske tänt för länge så det blir mycket alger pga av det? Eller lite för lite växter? Guldfiskar äter ju växter som om de vore kossor, så man får proppa i en massa vegetation för att få lite balans.
    Väterna växer bra.
    Ja de käkar växter men ungefär i samma takt som de växer så det är ingen fara.
    Men de äter väääldigt myckert och bajsar ju väldigt mycket åxå, tror nog det är det.

    De andra fiskarna var inte så stora i maten.
    Jag har en pump som är i akvariet. Den bästa jag haft till nu.

    Min far har en utombordare Pump altså. Men den är inge bra alls.

    Förövrigt så SKA man ha starkt ljus i akvariet för växternas skull så de orkar stå emot alger.
    Jag är den som är den!
  • Raskask
    Smultron ett skrev 2011-01-29 10:33:39 följande:
    Väterna växer bra.
    Ja de käkar växter men ungefär i samma takt som de växer så det är ingen fara.
    Men de äter väääldigt myckert och bajsar ju väldigt mycket åxå, tror nog det är det.

    De andra fiskarna var inte så stora i maten.
    Jag har en pump som är i akvariet. Den bästa jag haft till nu.

    Min far har en utombordare Pump altså. Men den är inge bra alls.

    Förövrigt så SKA man ha starkt ljus i akvariet för växternas skull så de orkar stå emot alger.
    Javisst är det bra med starkt ljus, men det måste ju finnas en balans mellan ljuset och växterna . Jag glömde ställa in min timer vid ett tillfälle när jag var bortrest, och akvariepassaren var ju bara dr och matade ibland. Så när jag kom tillbaka hade ljuset varit på dygnet runt i tio dagar. Man såg knappt in i akvariet.
  • Smultron ett
    Raskask skrev 2011-01-29 10:36:30 följande:
    Javisst är det bra med starkt ljus, men det måste ju finnas en balans mellan ljuset och växterna . Jag glömde ställa in min timer vid ett tillfälle när jag var bortrest, och akvariepassaren var ju bara dr och matade ibland. Så när jag kom tillbaka hade ljuset varit på dygnet runt i tio dagar. Man såg knappt in i akvariet.
    oj ush stackars fiskar.
    De behöver ju vilan..

    Och mina ålar vill helst ha det mörkt hela tiden.
    Vi brukar väcka och natta dem när vi väcker och nattar barnen
    Jag är den som är den!
  • qenzo

    Ja gudfiskarna är inte ditt problem iaf, även om algerna kommit efter de införskaffades.
    Köp vattentester och kolla hur ditt vatten ser ut.
    Hur stor burk har du? 

  • Smultron ett
    qenzo skrev 2011-01-29 14:43:05 följande:
    Ja gudfiskarna är inte ditt problem iaf, även om algerna kommit efter de införskaffades.
    Köp vattentester och kolla hur ditt vatten ser ut.
    Hur stor burk har du? 
    Jag vet inte. Det är ganska litet akvarium. Orkar inte mäta. Obestämd
    Jag är den som är den!
  • qenzo
    Smultron ett skrev 2011-01-29 17:21:13 följande:
    Jag vet inte. Det är ganska litet akvarium. Orkar inte mäta. Obestämd
    Okej, det kan vara så "enkelt" att du stoppat för mycket fisk i karet som sedan pumpen och vattnet inte klarar av att kontrollera. Ju minder kar desto större problem, stämmer faktiskt rätt bra :)
  • Smultron ett
    qenzo skrev 2011-01-29 17:23:06 följande:
    Okej, det kan vara så "enkelt" att du stoppat för mycket fisk i karet som sedan pumpen och vattnet inte klarar av att kontrollera. Ju minder kar desto större problem, stämmer faktiskt rätt bra :)
    Jaha, ok. Ja det kan ju vara så..
    Men 4 fiskar borde det tåla tycker jag.
    Men då är det bara å rensa då.
    Jag kan ju inte vräka fiskarna.
    Jag är den som är den!
  • qenzo
    Smultron ett skrev 2011-01-29 17:25:31 följande:
    Jaha, ok. Ja det kan ju vara så..
    Men 4 fiskar borde det tåla tycker jag.
    Men då är det bara å rensa då.
    Jag kan ju inte vräka fiskarna.
    Nja det har inte bara med antalet fisk att göra. En stor fisk skitar ner mer än en liten. Har du då t.ex 2 stora fiskar (guldfiskar kan ju ändå bli många decimeter stora) är det alltså rent logiskt att pumpen får mer att göra och vattenkvalitén sjunker.
    Nu vet du ju inte HUR liten din burk är visserligen, det är ju en def.fråga. Uppskattningsvis?
    För mig är allt under 200L litet och skulle aldrig stoppa guldfisk i ett kar under 250-300L.
    Så beroende på hur litet de bor, bör du nog fundera över ett större kar. För fiskarnas skull (om de bor litet) och följa de rekommendationer/lagar som finns. :)
  • iaseia

    Ja guldfiskar är skitiga, de gräver ganska mycket och virvlar upp skit.
    Dock tycker ja inter du ska göra rent så ofta, men verkar som du har för litet filter, skaffa ett till och så renar du dem varannan gång, för då behåller du de goda bakterierna i filtret, om du rengör så ofta så får inte de goda bakterierna någon chans att etablera sig i karet och de blir skitigare pågrund av att du renar fäör ofta.. 

  • Rigmor Mortis

    Jag vågar knappast skriva detta, men.. jag gör aldrig rent. Mitt har gått från litet kar med underdimensionerat filter till lowtech som sköter sig självt, jag kan inte räkna filtret som teknisk tillgång längre eftersom det knappast orkar dra runt vattnet Finfin balans dock, fiskar, snäckor och växter mår prima

Svar på tråden Hur ofta rengör ni pumpen?