• Julstjärnan

Har tagit zantac ideligen på läkares rek men stämmer detta- får panik.

Nu får jag pnaik. Jag mår dåligt redan som det är med nedstämdhet och trötthet och en djävulsk halsbränna. vid ett läkarbesök på vårdcentralen förra veckan frågade jag läkaren om jag kunde ta zantac, verksamt ämne: ranitidin. Läkaren kollade upp detta och sa att det var helt okej. Jag har ändå googlat lite nu och känner mig orolig. Jag får fram att det inte är bra. Hur kan läkaren i så fall då säga att det är okej. Har jag skadat barnet nu? Jag får panik. Läkaren har dock alltid varit väldigt ordentlig och har varit väldigt försiktig när han behandlat vår son med astmans och dessutom hittat fel som en annan läkare gjort och ringt mig och sagt ifrån, jätte ordentlig, men jag är nojjig nu. Finns det någon här som vet att det är okej.

Ranitidin finns i

Zantac
    inside
    rani-q

Finns nog någon mer men har glömt.

Jag är så tacksam för svar

• Svar på tråden Har tagit zantac ideligen på läkares rek men stämmer detta- får panik.
  • Philippa

Fråga din BM... det är ju länge sedan du frågade samma sak här, har du inte fått tag på din BM ännu?

• Julstjärnan

Jag har frågat henne men hon säger att jag ska hålla mig till vad läkaren sagt. Jag tvivlar eftersom jag läser att det inte är bra. Jag vet inte var läkaren tittade men han slog upp något på datorn och sa att det var okej???

• jessamy
    Graviditet  (Läs mer om graviditet)

Kategori B:1.

Klinisk erfarenhet från behandling av gravida kvinnor är begränsad. Djurstudier tyder inte på direkta eller indirekta skadliga effekter vad gäller graviditet, embryonal/fosterutveckling, förlossning eller utveckling efter födsel. Ranitidin passerar över placenta. Förskrivning till gravida kvinnor ska ske med försiktighet.

Står det ju i fass.

Alltså vet man inte antar jag .Det passerar över placentabarriären så alltså kan barnet bli påverkat. Men vissa läkemedel får man ju som gravid iaf om läkaren bedömmer att man måste ha det.
    Du får väl ringa din läkare.

• Julstjärnan

Här hittade jag något som lugnade!!!

• honeybun

När jag fick min utbildning som apotekstekniker fick vi lära oss att gravida inte ska ta rantidin-preparaten. Du kan istället ta Losec. Den är a-klassad under grav dvs inga påvisade skador på fostret efter att man testat ordentligt.
    Så hade jag vart du så hade jag gått å köpt det istället. Verkar ju 24 timmar oxå. Antar att du testat typ Link, gaviscon och dom?

• Julstjärnan

Jag kan ju inte ta lozec för det står att man itne kan ta den när man tar citalopram för att det förlänger tiden för citalopram, eller vad det stod?? De  sa det på apoteket.

• Akirlu

Ur janusinfo:
    Ranitidin
    Preparat Artonil, Inside, Inside Brus, Rani-Q, Ranitidin Hexal, Ranitidin Merck NM, Ranitidin Sandoz, Ranitidin STADA, Ranitidine Ranbaxy, Zantac, Zantac Brus.
    Bedömning Det finns ingen anledning att tro att användning av ranitidin i tidig graviditet är förenat med några risker för fostret. Om exponering skett i tidig graviditet finns av detta skäl ingen anledning att diskutera ett avbrytande av graviditeten.
    Översikt Ranitidin tillhör histamin-2-receptorantagonisterna och används vid magsår och besläktade tillstånd. Ett fåtal studier av förlossningsutfallet efter ranitidin finns publicerade utan att man kunnat finna några tecken på teratogenicitet. I ett material ingick 335 exponeringar.

I det svenska Medicinska Födelseregistret finns 1657 graviditeter registrerade efter användning av ranitidin i tidig graviditet - 31 barn (1,9%) hade någon missbildning, vilket ungefär överensstämmer med förväntat antal. Bland barnen hade ett en spina bifida, 14 hade hjärtfel mot 11 förväntade (6 ventrikelseptumdefekt, 3 förmakseptumdefekt, 1 Ebsteins anomali, 1 pulmonailstenos, 3 ospecificerade), 1 barn hade läppgomspalt, 2 tunntarmsatresi, 2 hydronefros, 1 pes equinovarus, 1 syndaktyli och 5 hypospadi. Ett barn hade Downs syndrom. Övriga tillstånd var bagatellartade. Utfallet avviker inte signifikant från det förväntade. INTE farligt. Var lugn.

• Empiiis

Läkare har skrivit ut ranitidin 2-3 gånger till mig med flera uttag. Alla dessa läkare har vetat om att jag är gravid så jag litar på att det är okej.
    Även BM tycker jag ska fortsätta med zantac när det är som värst.

• Julstjärnan

Tack Empiiis!! Då hade nog min läkare inte heller fel!!

Svar på tråden Har tagit zantac ideligen på läkares rek men stämmer detta- får panik.