• Yildirim

Varför ska man bada med sina barn?

Av vilken andledning ska man klämma ihop sig med sitt barn naken i ett pyttelitet badkar? OK om du har bikini/kalsonger dock, men förstår ändå inte andledningen? Kan man inte mysa i soffan påklädda med barnet?

Badar man inte hellre i havet eller badhuset som är lite större? Menar absolut inte att man ej ska ge sitt barn kroppskontakt men det är faktiskt väldigt lätt att barnet vidrör ens "private parts" om man sitter ihopklämd i ett badkar och enda gången barnet bör ha någonting med kvinnans underliv att göra är när det föds. Vad annars lixom? Och varför ska barnet pilla på brösten när amningen är slutförd? Barn är nyfikna och pillar helt oskyldigt, men en vuxen människa borde inse att det är fel.

Om ni väljer att ha en avslappnad syn på nakenhet, så visst, absolut! Men det är inte moraliskt rätt av en förälder att låta barnen ta på brösten, snoppen, underlivet m.m. bara för att den är nyfiken. Barn är nyfikna men man måste sätta gränser.

Älskar naken kroppskontakt i vattnet men med maken och blandar inte in barnen. Dom badar jag med i havet på sommaren och på äventyrsbad :)

Badar du med ditt barn och varför?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-28 16:20
    Herregud SKÄRPNING! Vart har jag skrivit att det är sexuellt att bada med ett barn? Ingenstans! Däremot lite väl intimt och det är inte samma sak. Slå upp i ordboken.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför ska man bada med sina barn?
  • Birgitta2

Jag badade endast med mina barn tills de kunde sitta rejält stadigt själva. Näck. Innan dess höll jag på att bryta ryggen när jag badade dom. Efter de kunde sitta själva, så höll jag mig utanför badkarskanten. Påklädd.

• viseversa

Jag badar NAKEN med mina barn i badkaret. Mina barn är 2,5 rest 3,5(snart 4) år gamla. Kan även tillägga att bara för att vi är nakna så ligger/sitter inte mina barn och pillar på mitt underliv eller mina bröst. Varför skulle dom???

Jag är väldigt tydlig med att dom inte får pilla på mig på det sättet. Och mina barn kanske är väldigt smarta vad vet jag men dom FATTAR när man snackar med dom Impad va???

Dom är dessutom inte speciellt intresserade av varken min eller deras pappas nakna kroppar då vi i vår familj inte gör en sån stor sak av våra nakna vuxenkroppar. Dom har vuxit upp med att då och då se oss vuxna nakna att det liksom inte är spännande på det sättet. 

• Menhir

Jag var barn på 70-talet och då fanns inte riktigt samma hysteri runt nakenhet som idag.

När jag pratar med många jämnåriga har de både sett sina föräldrar nakna och sovit brevid nakna föräldrar. Det har liksom inte varit världens grej. Jag minns också att jag var nyfiken på pappas snopp och det var helt ok men idag skulle det bara skrika incestvarning. För att itne tala om hur det gick till i kuddrummet på dagis....

Man får inte glömma bort att det är vi, i vår kultur, som har valt ut bröst och kön som särskilt "snuskiga" och som kroppsdelar som ska hållas dolda för barn. För barn, som inte har tagit till sig rådande moral, är kön som vilken kroppsdel som helst, fast mer spännande eftersom mamma o pappas kön ser lite annorlunda ut och sällan visas.

Men visst har jag också anpassat mig till rådande normer och itne badat med barnen efter 3-årsåldern ungefär. Mest för att det inte skulle bli en massa snack på dagis om jag ska vara ärlig.

• lunkentuss

Vi badar näck (o gosar näck i soffan o sover ihop nakna på natten med för den delen).
    Varför? Ja varför ha badkläder, vi är ju hemma Hemma är det avslappnat o jag vill att barnen ska få en avslappnad syn på nakenhet o sina kroppar.

Bara för att vi är mycket nakna får dom inte automatisk pilla överallt på mig eller min man. Brösten är "deras", det bryr jag mig inte om. Dom har ju ammats o sökt tröst där förut liksom =) Underlivet däremot får dom gärna "spana in" men inte mer än så. Dom får utforska sina egna istället, vilket dom uppmuntras till.

Hud mot hud ger trygghet o är framförallt mysigt. O eftersom det inte stör någon utav oss ser jag ingen anledning till att "klä på mig".

Mina barn är 2 o 4 år.

• SunnyBunny

Eh jo det händer att jag badar med min 3-åring, mest duschar försäg, och jag är helt naken? Vad är grejen? Min dotter har aldrig pillat mig på brösten eller nån annanstans, antaligen för hon är van och se sin mamma utan kläder? Inte heller är hon värst intresserad av sin pappas kropp, men han gör ingen stor sak av det heller och har sett honom naken många gånger.

• SunnyBunny
    Menhir skrev 2011-01-28 15:53:53 följande:
    Jag var barn på 70-talet och då fanns inte riktigt samma hysteri runt nakenhet som idag.

När jag pratar med många jämnåriga har de både sett sina föräldrar nakna och sovit brevid nakna föräldrar. Det har liksom inte varit världens grej. Jag minns också att jag var nyfiken på pappas snopp och det var helt ok men idag skulle det bara skrika incestvarning. För att itne tala om hur det gick till i kuddrummet på dagis....

Man får inte glömma bort att det är vi, i vår kultur, som har valt ut bröst och kön som särskilt "snuskiga" och som kroppsdelar som ska hållas dolda för barn. För barn, som inte har tagit till sig rådande moral, är kön som vilken kroppsdel som helst, fast mer spännande eftersom mamma o pappas kön ser lite annorlunda ut och sällan visas.

Men visst har jag också anpassat mig till rådande normer och itne badat med barnen efter 3-årsåldern ungefär. Mest för att det inte skulle bli en massa snack på dagis om jag ska vara ärlig.
    Vad är det för normer att man inte ska bada med sina barn efter 3 år? Dem har jag missat totalt.
  • Miss Lau

Jag skulle aldrig låta mina barn pilla mig i underlivet, det är väl självklart, och barnen har aldrig heller visat intresse för det. Men jag förstår inte ens vad det har med att bada badkar att göra. Här hemma har vi badat tillsammans med barnen tills de blivit ca 3-4 år. Då har det blivit för trångt

• Yildirim
    SunnyBunny skrev 2011-01-28 16:00:36 följande:
    Vad är det för normer att man inte ska bada med sina barn efter 3 år? Dem har jag missat totalt.
    Därför barnen börjar bli stora och det är inte lämpligt att vara naken med dom längre? Skulle inte vara så nice om dom minns det som vuxen att ha gosat naken med föräldrarna... tror jag du förstår själv :)
  • viseversa
    Yildirim skrev 2011-01-28 16:02:49 följande:
    Därför barnen börjar bli stora och det är inte lämpligt att vara naken med dom längre? Skulle inte vara så nice om dom minns det som vuxen att ha gosat naken med föräldrarna... tror jag du förstår själv :)
    jag mins att jag har badat naken med både mamma och pappa som barn. och nej jag vaknar inte upp skrikande och svettig på nätterna för det. har inte heller psykiska problem och behöver terapi. jag hade tvärt om en väldigt lycklig barndom och jag såg inte mamma eller pappas nakna kroppar som något konstigt. ser det fortfarande inte som något konstigt!
  • lunkentuss
    Yildirim skrev 2011-01-28 16:02:49 följande:
    Jag minns klart o tydligt att jag sov ihop med mina föräldrar trots att dom var nakna. Har nog till o med minnen kvar i huvudet hur dom såg ut nakna, hahaha!!
    En grej jag tyckte var jättekul (var väl ca 8 år elr nåt) var när vi var o badade i havet o mamma o pappa busar o mamma drar av pappa badbyxorna. Då ställer han sig på huvud i vattnet, med underkroppen ovanför ytan. Såg kul ut minns jag

Hur som så har jag verkligen inte komplex för det idag -tvärtom skulle jag säga =)
Svar på tråden Varför ska man bada med sina barn?