• cissilisa

Min cancersjuka syster har massa vatten i kroppen - oroväckande?

Min lillasyster  fick cancer i levern förra året. Efter en fruktansvärd sommar när hon var nära att mista livet pga av en infektion har hon stabiliserats och mår väl.... hyfsat.

Det senaste har hon dock börjat samla på sig massa vätska, och ligger nu inne för "tömning" samtidigt som hon strålas. Ser liksom höggravid ut.

Tyder detta på något särskilt? Hur jag än frågar får man aldrig några svar, tycker jag, det är alltid så "individuellt" och "olika från fall till fall".

Även om jag kanske inte vill veta svaret vill jag ha klara besked. Men det kanske inte går...?

• Svar på tråden Min cancersjuka syster har massa vatten i kroppen - oroväckande?
  • Amazina

Det hon har heter ascites (uttalas ashites) och är en ansamling av vätska i buken. Mängden vätska kan vara allt från liten till många många liter. Det är naturligtvis obehagligt för patienten i o m att vätyskan trycker på organen och framför allt kan det bli jobbigt att andas när man ligger ner om man har många liter i buken. Ibland räcker det med att ge vätskedrivande läkemedel, men om det är många liter som ska ut väljer man ibland även ascitespunktion med ultraljud. Då sticker man helt enkelt en nål in i vätskeansamlingen (är oftast en säker metod eftersom vätskespalten är rätt bred) och tömmer ut vätskan i en påse. Då kan man även göra labbundersökningar på den för att se sammansättningen och om det finns bakterier. Skulle det finnas bakterier i punktatet måste patienten behandlas med antibiotika för att undvika bukhinneinflammation.

Låter jobbigt med din syster! Hoppas ni mår ok, både du och hon!

• cissilisa

Tack för svaret.

Igår berättade hon att sista cellgiften är avklarad, levern orkar inte mer och nu är det så sorgligt så jag inte vet vart jag ska ta vägen.

Nu ska vi på alla alternativa behandlingar som går, inget finns att förlora.

• Tinusen

Jag vet precis vad du går igenom nu och jag känner verkligen med er, jag förlorade själv min mamma för ett år sedan i just levercancer, vill du prata eller har frågor så får du gärna skriva till mig, om jag kan vara till någon hjälp. 

• Gustie

Jag beklagar också den situation ni befinner er i, den är så grym.

Min mamma dog för snart ett halvår sen, hon fick en tumör i hjärnan som inte gick att operera, så i ett års tid levde vi med vetskapen att mammas dagar var räknade...så ofattbart grymt.

Men finns det alternativa vägar ni kan kolla upp så gör det, det sista som lämnar en är hoppet. Håller alla tummar jag kan för er skull!

Världens bäste Jacob - 2006-12-21
  • Analoga

Eftersom du frågar så svarar jag. Vätskeansamling/ascites är tyvärr inget gott tecken. Av de erfarenheter jag har, grundat på anhöriga o bekantas bekanta som haft cancer; så brukar det vara ett tecken på att det är kört...

..men jag är ingen läkare så jag kan inte säga säkert att det alltid behöver vara så.

Hur är det med din syster; vill hon också veta exakt hur det ligger till? Det är ju i första hand hon det gäller. I så fall så har ni all rätt att kräva att läkarna pratar klarspråk och berättar hur det ligger till.

Lycka till och KRAM!

• cissilisa

Tack Analoga

Jag tycker att det är så fruktansvärt svårt att prata om hur lång tid hon har kvar. Samtidigt som man måste klara sanningen, och prata om den, känns det som att jag visar henne att jag tappat hoppet om jag frågar rätt ut.
    Jag tror inte hon fått någon "tid", men i natt vaknade jag och var så stressad över att vi inte kommit till den punkten, oss emellan. Hon är på sjukhus igen nu för tömning av vätska, och jag vill bara att hon ska komma hem så jag får hålla om henne. Måste prata.

• cissilisa

Hej

Jag vill tacka för att ni svarat på mina frågor, och fått mig att inse fakta.
    Sara avled den 18 februari, lugnt och stilla. Vi hade inget oklart, förutom önskan om livet som aldrig blev.

Kram

• Ellikapellika

Jag är ledsen för din förlust :( Skönt att ni fick ett fint avslut och att hon fick somna in lugn och stilla Hjärta

• Sweet life

Beklagar verkligen! Jag skickar ett gäng styrkekramar till dig och dina nära!

• SofiaD

Beklagar sorgen! Min pappa dog av levercancer för 2 år sedan.

♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • Jesper f

Jag är så ledsen för dig/er TS. Fruktansvärt. Jag beklagar er sorg, och hoppas att ni på något vis orkar gå vidare i livet, trots den så mörka och tunga situationen. Ni finns i mina tankar. Stor kram på er alla!!

Svar på tråden Min cancersjuka syster har massa vatten i kroppen - oroväckande?