kan gravida dricka alkoholfritt vin?? ( 0.5 % alkohol)
Jag undrar om gravida kan dricka alkoholfritt vin??
Står på flaskorna att de innehåller mindre än 0.5 % alkohol
Jag undrar om gravida kan dricka alkoholfritt vin??
Står på flaskorna att de innehåller mindre än 0.5 % alkohol
drick på du...
Det går bra att dricka det. Den lilla mängden alkohol är inte ens märkbar. Det finns typ lika mycket alkohol i vanlig juice
Jag har druckit det det röda alkoholfria smakar dock inte särskilt gott, mer som druvjuice så det kan jag vara utan, men vissa av de vita är helt ok.
japp det är inget problem. det samma som frukt och liknande
Tar hellre tre klunkar vanligt.
Det vita mousserande är gott. Smakar nästan som vanligt ;)
Har fått två olika svar på den frågan. Fast då gällde det alkoholfri öl men med samma alkoholhalt, alltså 0,5%.
Av barnmorskan fick jag svaret att står det alkoholfritt så kan man dricka det (vet dock inte om hon uppfattade riktigt att det var 0,5% alkohol i den såkallade alkoholfria ölen) och av livsmedelsverket (genom en dietist) fick jag svaret att är det minsta alkohol i så ska man avstå.
Men jag har druckit både alkoholfri öl och alkoholfritt vin med 0,5% och jag tror han e ok. Har ju inte druckit några mängder.
Det står alkoholfritt för att det är i teorin alkoholfritt. Det räknas som alkoholfritt liksom många andra livsmedel som också inehåller alkohol. Mogen frukt, fil, ketchup, dressingar och vinegrätter etc etc etc. Det är bara att dricka på!
Javisst.
Det går lika bra som att dricka tex juice eller äta fil o bröd som oxå innehåller en viss mängd alkohol.
Tack tjejer för alla bra och informativa. svar!! :)
Hoppas att du inte dricker vanlig cider som finns på typ ica för den är på hela 0.7%
Jadå, själv dricker jag det vita mousserande vinet Billabong Supergott!
Milda makter ja visst kan du det. Samma alkoholhalt kan dyka upp i saft, sylt, ekologisk fil, mogen frukt och fruktpuré ... bland annat.
Dessutom har jag hört att även ett litet glas vanligt, rött vin också är okej för gravida. Inget att rekommendera men ändå, visar fortfarande på hur ofarligt alkoholfritt vin är ;)