• MissSept

kan gravida dricka alkoholfritt vin?? ( 0.5 % alkohol)

Jag undrar om gravida kan dricka alkoholfritt vin??
    Står på flaskorna att de innehåller mindre än 0.5 % alkohol

• Svar på tråden kan gravida dricka alkoholfritt vin?? ( 0.5 % alkohol)
  • idis78

Det går bra att dricka det. Den lilla mängden alkohol är inte ens märkbar. Det finns typ lika mycket alkohol i vanlig juice

• Charlott29

Jag har druckit det det röda alkoholfria smakar dock inte särskilt gott, mer som druvjuice så det kan jag vara utan, men vissa av de vita är helt ok.

• lokisse

japp det är inget problem. det samma som frukt och liknande

Nej det tror jag inte!
  • Fru Kwasthilda

Tar hellre tre klunkar vanligt.

• Tilcha

Har fått två olika svar på den frågan. Fast då gällde det alkoholfri öl men med samma alkoholhalt, alltså 0,5%. 

Av barnmorskan fick jag svaret att står det alkoholfritt så kan man dricka det (vet dock inte om hon uppfattade riktigt att det var 0,5% alkohol i den såkallade alkoholfria ölen) och av livsmedelsverket (genom en dietist)  fick jag svaret att är det minsta alkohol i så ska man avstå.

Men jag har druckit både alkoholfri öl och alkoholfritt vin med 0,5% och jag tror han e ok. Har ju inte druckit några mängder.   

• lokisse
    Tilcha skrev 2011-01-28 18:08:01 följande:
    Har fått två olika svar på den frågan. Fast då gällde det alkoholfri öl men med samma alkoholhalt, alltså 0,5%. 

Av barnmorskan fick jag svaret att står det alkoholfritt så kan man dricka det (vet dock inte om hon uppfattade riktigt att det var 0,5% alkohol i den såkallade alkoholfria ölen) och av livsmedelsverket (genom en dietist)  fick jag svaret att är det minsta alkohol i så ska man avstå.

Men jag har druckit både alkoholfri öl och alkoholfritt vin med 0,5% och jag tror han e ok. Har ju inte druckit några mängder.   
    fast da far du undvika en himmlamassa saker
    Nej det tror jag inte!
  • Pickeli

Det står alkoholfritt för att det är i teorin alkoholfritt. Det räknas som alkoholfritt liksom många andra livsmedel som också inehåller alkohol. Mogen frukt, fil, ketchup, dressingar och vinegrätter etc etc etc. Det är bara att dricka på!

• La Lola

Javisst.

Det går lika bra som att dricka tex juice eller äta fil o bröd som oxå innehåller en viss mängd alkohol.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • MissSept

Tack tjejer för alla bra och informativa. svar!! :) 

• Frontline

Hoppas att du inte dricker vanlig cider som finns på typ ica för den är på hela 0.7%

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Tilcha
    lokisse skrev 2011-01-28 18:12:19 följande:
    fast da far du undvika en himmlamassa saker
    Ja precis. Tror att svaret från livsmedelsverket var mest för att de inte orkade gå in på detaljer. Det var det lättaste svaret liksom.
  • Therese H

Jadå, själv dricker jag det vita mousserande vinet Billabong Supergott!

• EvaA01
    Therese H skrev 2011-01-28 22:11:10 följande:
    Jadå, själv dricker jag det vita mousserande vinet Billabong Supergott!
    Billabong är supergod, kan även rekommendera Chapel Hills alkoholfria bubbel! Solig
  • Fijalotta

Dessutom har jag hört att även ett litet glas vanligt, rött vin också är okej för gravida. Inget att rekommendera men ändå, visar fortfarande på hur ofarligt alkoholfritt vin är ;)

Svar på tråden kan gravida dricka alkoholfritt vin?? ( 0.5 % alkohol)