• deddan

Behöver jag betala skatt?

Har ett extra jobb där som jag kan extraknäcka lite som jag vill. Dem drar av 30% i skatt varje månad. Nu är jag osäker på att jag ens kommer tjäna mer än 18'104 - vilket är gränsen för att behöva betala skatt. Så lite frågor till er som vet. Jag förstår att om jag går över 18'104kr, måste jag kontakta skatteverket, och börja betala skatt, men betalar jag då på det utöver, eller kommer jag också få en stor klumpsumma, på dem 18'104kr som jag inte tidigare har skattat för? Så alltså..

- Om jag går över 18'104 måste jag då betala skatt på dem 18'104kr, eller är det bara dem kronorna som jag tjänar utöver dem 18'104 som jag måste skatta?

- Om jag väljer att skatta men inte går över 18'104kr, för jag tillbaka det jag har betalt i skatt då?

- Finns det någon annorlunda skattesystem för studenter?

- Var kan man hitta formuläret som man ska ge till sin arbetsgivare, om jag väljer att chansa på att jag inte går över 18'104

Har kollat runt på skatteverkets hemsida, men den gör mig helt borta, hittar aldrig det jag letar efter, så tänkte att jag lägger upp en tråd om det, och har jag tur är det någon som vet! :D Tack.

• Svar på tråden Behöver jag betala skatt?
  • Frontline

Allt över 18200:- får du skatta för...
    Har du betalat in skatt utan att ha kommit upp i den summan får du tillbaka dom året efter när du deklarerar.

Sen antar jag att din arbetsgivare har koll på när det är dags för dom att dra skatt för din lön...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • jessamy

Fast 18200 är ju inga pengar alls om du räknar på hela det här åreT?

• deddan
    öve
    Frontline skrev 2011-01-28 19:16:08 följande:
    Allt över 18200:- får du skatta för...
    Har du betalat in skatt utan att ha kommit upp i den summan får du tillbaka dom året efter när du deklarerar.

Sen antar jag att din arbetsgivare har koll på när det är dags för dom att dra skatt för din lön...
    så säg att jag tjänar 25'000 under år 2011, då måste jag bara skatta för ~7000kr?
    Så om jag väljer att inte skatta nu, och endå går över behöver jag alltså inte betala 30% av 18'140kr sen när jag deklarerar i slutet av året? Utan bara för det som går över?
  • deddan
    jessamy skrev 2011-01-28 19:18:05 följande:
    Fast 18200 är ju inga pengar alls om du räknar på hela det här åreT?
    Jag studerar på heltid, det är bara ett litet extrajobb..
  • Frontline

Som jag skrev allt över 18200:- betalar du skatt för så i ditt räkneexempel betalar du skatt för 6800:- om du har tjänat 25K

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • deddan

jaha.. så då kommer jag att få en klumpsumma att betala senare i missad skatt om jag väljer att inte skatta nu, om jag nu skulle gå över gränsen vill säga.

• jessamy

deddan: Jo jag studerade med heltid men kom SNABBT upp i summan som man fick komma upp i =) Tänkte bara säga det. Sen blir det ju sommar sen. Ifall du tänker jobba då.
    Ledsen att jag inte kan besvara din fråga.

• deddan
    jessamy skrev 2011-01-28 19:36:20 följande:
    deddan: Jo jag studerade med heltid men kom SNABBT upp i summan som man fick komma upp i =) Tänkte bara säga det. Sen blir det ju sommar sen. Ifall du tänker jobba då.
    Ledsen att jag inte kan besvara din fråga.
    Jo, kom och tänka på det med. Tror jag kommer gå över 18'000 lätt endå, det är endå 11månader av året kvar och som du sa.. sommarlovet... Men tack för infot :D
  • vipsan

Hur menar du med "väljer att skatta"? Jobbar du svart? Annars sker det ju automatiskt när du kommit  upp i det belopp man får tjäna för att slippa skatten.

• tystlängtan
    deddan skrev 2011-01-28 19:11:19 följande:
    Har ett extra jobb där som jag kan extraknäcka lite som jag vill. Dem drar av 30% i skatt varje månad. Nu är jag osäker på att jag ens kommer tjäna mer än 18'104 - vilket är gränsen för att behöva betala skatt. Så lite frågor till er som vet. Jag förstår att om jag går över 18'104kr, måste jag kontakta skatteverket, och börja betala skatt, men betalar jag då på det utöver, eller kommer jag också få en stor klumpsumma, på dem 18'104kr som jag inte tidigare har skattat för? Så alltså..

- Om jag går över 18'104 måste jag då betala skatt på dem 18'104kr, eller är det bara dem kronorna som jag tjänar utöver dem 18'104 som jag måste skatta?

- Om jag väljer att skatta men inte går över 18'104kr, för jag tillbaka det jag har betalt i skatt då?

- Finns det någon annorlunda skattesystem för studenter?

- Var kan man hitta formuläret som man ska ge till sin arbetsgivare, om jag väljer att chansa på att jag inte går över 18'104

Har kollat runt på skatteverkets hemsida, men den gör mig helt borta, hittar aldrig det jag letar efter, så tänkte att jag lägger upp en tråd om det, och har jag tur är det någon som vet! :D Tack.
    Med tanke på de tidigare svaren så har jag väl fel för mig, men jag har bestämt för mig att det var såhär iaf för några år sedan:

- Kommer du över "den där" summan så måste du betala skatt på allt du tjänar. Dvs du kan få ut mer pengar om du ser till att vara tjäna precis under den summan istället för precis över.

- Om du skattar fast du inte behövde får du tillbaka skatten du har betalat.

- Har inte hört om något annorlunda skattesystem för studenter, men jag har dålig koll på sånt.

- Jag fick jämkningsformuläret av min arbetsgivare, men fyllde aldrig i det (tyckte det var ganska trevligt att få skatteåterbäring året efter istället).

Ser som sagt att några innan mig har svarat annorlunda, om det är för att det har ändrats de senaste åren eller att jag eller de är ute och cyklar vet jag inte.
Svar på tråden Behöver jag betala skatt?