Behöver jag betala skatt?
Har ett extra jobb där som jag kan extraknäcka lite som jag vill. Dem drar av 30% i skatt varje månad. Nu är jag osäker på att jag ens kommer tjäna mer än 18'104 - vilket är gränsen för att behöva betala skatt. Så lite frågor till er som vet. Jag förstår att om jag går över 18'104kr, måste jag kontakta skatteverket, och börja betala skatt, men betalar jag då på det utöver, eller kommer jag också få en stor klumpsumma, på dem 18'104kr som jag inte tidigare har skattat för? Så alltså..
- Om jag går över 18'104 måste jag då betala skatt på dem 18'104kr, eller är det bara dem kronorna som jag tjänar utöver dem 18'104 som jag måste skatta?
- Om jag väljer att skatta men inte går över 18'104kr, för jag tillbaka det jag har betalt i skatt då?
- Finns det någon annorlunda skattesystem för studenter?
- Var kan man hitta formuläret som man ska ge till sin arbetsgivare, om jag väljer att chansa på att jag inte går över 18'104
Har kollat runt på skatteverkets hemsida, men den gör mig helt borta, hittar aldrig det jag letar efter, så tänkte att jag lägger upp en tråd om det, och har jag tur är det någon som vet! :D Tack.