• FCBJ

Är det vanligt att barn får kväljningar av mat när de har hosta?

Min dotter har haft hosta i snart två veckor. Första gången hon har hosta och hon är snart 1,5 år.

Problemet är att när hon äter så får hon kväljningar. Spelar ingen roll om det är löst potatismos eller lite fastare småbitar. Köpegröten och havregrynsgröten går bra liksom välling, men det kan man ju inte leva på. Min tjej har alltid ätit väldigt bra så jag är väl lite bortskämd med att inte behöva truga med maten.

Är det vanligt att de får kväljningar av mat när de har hosta? Ibland har hon även hostat så mycket så det kommit upp lite. Det har alltid hänt precis efter hon ätit.

Tycker så synd om henne för hon är nog hungrig. Hon kan själv föra skeden till munnen, men när den nuddar munnen så tar hon bort den och grimaserar. Förmodligen kommer hon att tänka på kväljningarna.

• Svar på tråden Är det vanligt att barn får kväljningar av mat när de har hosta?
  • Angelicaa

vår son har alltid varit ett typiskt kräkbarn..så fort han vart förkyld eller lite hostig så kräks han. Så jag skulle väl säga att det är normalt att barn kan bli "äcklade" eller retade av maten när dom har hosta eller är förkylda. har ni gått till läkare för att få hostmedicin? dom hostmedicinerna för barn jag har köpt på apoteket receptfritt har inte funkat på våra barn. så gå å kolla med en läkare! lycka till!!

• FCBJ

Var hos läkaren idag. Hon har inte jättemycket hosta och naturligtvis hostade hon ingenting medan vi var där. Snuvan kom idag och hon har haft feber sen igår som kommer och går. Anledningen till att jag gick till läkaren var att det går mycoplasma på dagis och jag ville kolla så hon inte fått det.

Matvägran och kväljningarna började igår. Får hoppas hon blir sitt vanliga matglada jag när förkylningen är över.

Om någon har tips på mat som funkar i såna här tillstånd så är jag evigt tacksam.

• Little Ms Chatterbox

Jag har barn som alltid hostar så de spyr under förkylning. Vi brukar undvika mjölkprodukter, verkar bli mer slem av det. Ena sonen är mjölkproteinallergiker så han dricker Yosa, en havrebaserad fruktdryck med bakteriekultur. vanlig sugrörsdricka, MER, Festis, Piggelin
    Det viktigaste är att de får i sig vätska.
    Pytt i Panna som går att pilla i sig, makaroner och annan plockmat.

Svar på tråden Är det vanligt att barn får kväljningar av mat när de har hosta?