• Maggis

Framtand som blivit grå?

Sonen trillade och slog sig för några veckor sedan och smällde i munnen och jag tittade på tänderna då; såg bra ut. Och ingen smärta. Nu har den ena tanden blivit grå. Självklart ska vi söka tandläkare efter helgen men är det någon som har varit med om liknande? Det är mjölktänder, detta, och man funderar ju på om den permanenta tanden under också kan ha blivit tillknycklad? Det fanns ju inga som helst tecken på någon skada då men uppenbarligen så blev det en ordentlig smäll om den bytt färg, tanden.

//Maggis
  • Svar på tråden Framtand som blivit grå?
  • Lena

Jag har för mig att grå betyder att rötterna har dött.

• Maggis
    Lena skrev 2011-01-28 19:58:08 följande:
    Jag har för mig att grå betyder att rötterna har dött.
    Ja, det tycker jag mig ha hört också. Frågan är ju hur det kan påverka den permanenta tanden under?ObestämdVet du det?
    //Maggis
  • Thursday

1177.se står det om tandskador hos barn:

Komplikationer

I vissa fall kan en skadad tand skifta i färg efteråt. Det kan bero på olika saker och behandlas på olika sätt.

Om tanden blir rosa beror det på en blödning inne i tanden. Det går över av sig själv. Om tanden blir gul beror det på en förkalkning inne i tanden. Det behöver inte behandlas men den gula färgen kommer att finnas kvar. Om tanden blir grå kan det bero på att den är infekterad. Tanden är öm, kan kännas lös och ibland ser den längre ut. En grå missfärgad tand ska undersökas av en tandläkare. Ibland kan vissa gråa missfärgningar försvinna av sig själv, men om den är infekterad måste tanden rotfyllas.
  • Maggis
    Idispidis;

Tack! Korkat att jag inte kom på att jag kunde googla fram det där själv.Skäms

Han klagar ju ö h t inte på smärta och tanden känns inte lös heller. Men den är definitivt grå. Sedan kan man ju fundera på om de verkligen rotfyller en mjölktand på en 4-åring...?
    //Maggis
  • Thursday
    Maggis skrev 2011-01-28 20:16:13 följande:
    Idispidis;

Tack! Korkat att jag inte kom på att jag kunde googla fram det där själv.Skäms

Han klagar ju ö h t inte på smärta och tanden känns inte lös heller. Men den är definitivt grå. Sedan kan man ju fundera på om de verkligen rotfyller en mjölktand på en 4-åring...?
    Njä, inte mjölktänder kan jag väl inte tro. Det är nog de permanenta tänderna. Är det så illa med en mjölktand drar de nog ut den.
  • pigglet

Sonen hade en grå tand för en månad sedan. De ville att vi skulle komma så de fick kolla, men väl där sa bara tandläkaren att han förmodligen stött i tanden så att pulpan (?) blivit lite skadad och att om inte tanden började ömma eller svartna så var det ingen fara. Och jag tycker faktiskt att tanden vitnat igen.

Men som sagt så vill de säkert kolla på den i alla fall. Det verkar vara rutinen.

• älskarlivet81
    Maggis skrev 2011-01-28 19:34:16 följande:
    Sonen trillade och slog sig för några veckor sedan och smällde i munnen och jag tittade på tänderna då; såg bra ut. Och ingen smärta. Nu har den ena tanden blivit grå. Självklart ska vi söka tandläkare efter helgen men är det någon som har varit med om liknande? Det är mjölktänder, detta, och man funderar ju på om den permanenta tanden under också kan ha blivit tillknycklad? Det fanns ju inga som helst tecken på någon skada då men uppenbarligen så blev det en ordentlig smäll om den bytt färg, tanden.
    Varför gick ni inte till tandläkare direkt? Det ska man alltid göra om man smäller i munnen..
  • jelena2

Mina tjejer har slagit i tänder flera gånger och vid två tillfällen har en tand blivit grå. Men vitnat efter ett tag igen!
    Men sök tandläkare och anmäl skadan till försäkringsbolag ifall något uppkommer senare.

• pigglet
    älskarlivet81 skrev 2011-01-28 21:44:13 följande:
    Varför gick ni inte till tandläkare direkt? Det ska man alltid göra om man smäller i munnen..
    Va? Ska man söka tandläkare varje gång barnet slår i munnen? Det skulle ju bli ett par gånger/månad när de är små, och fortfarande flera gånger/år...och så flera barn dessutom... låter ju inte rimligt. Det har jag faktiskt aldrig hört talas om.

När vi ringt, tex när de tappat en bit av en tand efter ett fall, så säger de att vi inte alls behöver komma, det finns ändå inget de kan göra... Enda gången vi behövt komma var nu när tanden blev grå, och då visste jag inte ens att han hade slagit sig!
  • älskarlivet81
    pigglet skrev 2011-01-28 22:14:38 följande:
    Va? Ska man söka tandläkare varje gång barnet slår i munnen? Det skulle ju bli ett par gånger/månad när de är små, och fortfarande flera gånger/år...och så flera barn dessutom... låter ju inte rimligt. Det har jag faktiskt aldrig hört talas om.

När vi ringt, tex när de tappat en bit av en tand efter ett fall, så säger de att vi inte alls behöver komma, det finns ändå inget de kan göra... Enda gången vi behövt komma var nu när tanden blev grå, och då visste jag inte ens att han hade slagit sig!
    Så fort de har slagit i tänderna ska man uppsöka tandläkare ja.. 
    Det är viktigt att kolla upp så inte bakomliggande tänder blivit skadade! Dessutom kräver försäkringsbolaget det. 
  • pigglet
    älskarlivet81 skrev 2011-01-28 22:16:04 följande:
    Så fort de har slagit i tänderna ska man uppsöka tandläkare ja.. 
    Det är viktigt att kolla upp så inte bakomliggande tänder blivit skadade! Dessutom kräver försäkringsbolaget det. 
    Men det kan de väl inte kolla ändå? Eller röntgar ni munnen varje gång de slagit den? Kan man ens se det på röntgen? Och vad skulle det göra för skillnad, skadan är ju redan skedd?
    Det har gått alldeles utmärkt att göra anmälan till försäkringsbolaget utan att vara till tandläkaren. Alla gångerna.

Så då får vi väl enas om att det är olika rekomendationer i olika landsting kanske? 
  • älskarlivet81
    pigglet skrev 2011-01-28 22:20:44 följande:
    Men det kan de väl inte kolla ändå? Eller röntgar ni munnen varje gång de slagit den? Kan man ens se det på röntgen? Och vad skulle det göra för skillnad, skadan är ju redan skedd?
    Det har gått alldeles utmärkt att göra anmälan till försäkringsbolaget utan att vara till tandläkaren. Alla gångerna.

Så då får vi väl enas om att det är olika rekomendationer i olika landsting kanske? 
    Jag har själv bara en liten bebis nu, men mina syskon har varit inne flera gånger med sina för att röntga.. Och då är min svåger tandläkare så han borde ha koll på läget :)

Det kan t.ex. vara så att man måste dra ut tanden om den tryckts in, för att inte skada bakomliggande tand etc.. 
  • Beatan

Tänk på att anmäla skadan till försäkringsbolaget. OM den permanenta tanden tagit skada, vilket inte alltid upptäcks innan, har barnet rätt till hjälp med ev kostnader för att åtgärda den ev uppkoma defekten.

Lycka till!

• lördagsgodis

Sonen har fått gråa framtänder vid 3 tillfällen och vi har varit hos tandläkarn varje gång och två gånger har dom rönkat men tänderna är fortfarande i liv trots att de nu är lite kant stötta och är inte lika vita som resten men inte lika grå/blå som efter olyckan. Det har tagit ca 6 veckor för tänderna att ljusna.

Jag var jätte orolig för att dom skulle behöva dra någon tand men för det mesta går det bra, hoppas det gör det även för ditt barn.

En prins & en prinsessa
  • Vårsolen

min dotter har en tand som är grå sen en vurpa hon gjorde för snart ett år sedan, vi åkte såklart till tandläkaren som tittade och kände på tanden men den satt inte löst och det fanns inget som han kunde göra.
    Han sa att den kan vara grå till dess att hon tappar den eller så kan den vitna igen-för att sen ev bli grå igen, dotterns är iaf fortsatt grå och det som är viktigt att kolla efter-och det även om den skule bli vit igen,-är att det inte blir en blåsa eller som en finne en bit ovanför tanden i höjd med roten, blir det det så måste vi in och då förmodligen ta bort tanden då det då skulle tyda på att den blivit infekterad.
    Jag anmälde även detta till försäkringsbolaget och där sa de att om barnet slår i en tand eller flera så att man verkligen ser att nått har hänt så bör man absolut kontakta försäkringsbolaget. 

• Maggis
    älskarlivet81 skrev 2011-01-28 21:44:13 följande:
    Nej, det tycker jag inte man måste. I så fall blir det täta tandläkarbesök. Skillnad om tanden sitter löst, det gör ont eller ser tillknycklad ut. Då söker vi. Och nu då. I övrigt så kan man fundera på vad din kommentar syftar till? Ge dåligt samvete, eller vad? För inte hjälper det något vidare i alla fall.
    Beatan skrev 2011-01-28 22:26:51 följande:
    Tänk på att anmäla skadan till försäkringsbolaget. OM den permanenta tanden tagit skada, vilket inte alltid upptäcks innan, har barnet rätt till hjälp med ev kostnader för att åtgärda den ev uppkoma defekten.

Lycka till!
    Ja, det ska vi absolut göra. Vill bara ha tandläkarutlåtandet först. Tack!
    //Maggis
Svar på tråden Framtand som blivit grå?