• LadyLi

Bota autism genom att ta bort mjölk och gluten

Igår tog debatt upp ett oerhört intressant ämne tyckte jag. Det handlade om att man kan "bota" autism genom att ta bort mjölk och gluten i maten. Var det någon som såg det?
     Det satt flera föräldrar i publiken som propagerade för denna "metod" eftersom att deras barn hade ändrat sig markant efter några veckor utan mjölk och gluten i maten. Barnen hade blivit mycket mer sociala och närgångna med tex kramar osv. Något de aldrig hade visat intresse av tidigare.

Är det kanske folk här på FL som har provat denna "Metod"?

Det satt även två läkare i publiken som sade att allting endast var bluff och att man inte skulle prova detta.
    Jag förstod igentligen inte varför. För har man provat allt utom medicin tex så borde man väl självklart prova denna metod som kanske faktiskt funkar. Varför inte? Det är ju inte så att man dör av att prova liksom.

• Svar på tråden Bota autism genom att ta bort mjölk och gluten
  • LadyLi
    Ad Infinitum I det oändliga skrev 2011-01-28 21:27:14 följande:
    Jag funderar på o prova här hemma.
    Som du sa så kan man alltid PROVA.

Bara hoppas man kan se något resultat :)
    Vad spännande!:) Du måste berätta hur det gick sen om du vill.
    Kan även rekomendera dig att kolla på det där avsnittet av debatt.
    http://svtplay.se/t/103450/debatt  
    Först handlar det om Ingvar Kamprad och Ikea"Skandalen" ,men hoppar man fram lite handlar det om Autism.
  • Ad Infinitum I det oändliga
    LadyLi skrev 2011-01-28 21:36:56 följande:
    Vad spännande!:) Du måste berätta hur det gick sen om du vill.
    Kan även rekomendera dig att kolla på det där avsnittet av debatt.
    svtplay.se/t/103450/debatt  
    Först handlar det om Ingvar Kamprad och Ikea"Skandalen" ,men hoppar man fram lite handlar det om Autism.
    ok ska kolla.
    sonen har ju adhd o inte autism, men värt ett försök.
    måste bara ta mej tid o se över all mat, så vet vad vi ska göra istället :)
  • Klättermusen

Jag tror det är väldigt olika från barn till barn. Vi körde utan gluten, soja och mjölk i 6 månader men märkte inte någon skillnad alls. Det som hjälpt vår son är massor av IBT-träning. Alla barn är olika så jag tror absolut att det finns de som mår mycket bättre av kosten. 

• Skumboll

Gluten har vi inte uteslutit och tänker inte göra heller, men mjölk har sonen varit utan under en lång period utan minsta lilla förbättring. 

♥ Simon ♥
  • salamanca

Kolla med en DAN läkare!
    Gå in på Defeat Autism Now så finns det listor över sådana.
    Man tar även bort soja & socker tex.

Skall börja när jag kört Son-Rise ett tag=) 

• Ad Infinitum I det oändliga
    Klättermusen skrev 2011-01-28 22:37:05 följande:
    Jag tror det är väldigt olika från barn till barn. Vi körde utan gluten, soja och mjölk i 6 månader men märkte inte någon skillnad alls. Det som hjälpt vår son är massor av IBT-träning. Alla barn är olika så jag tror absolut att det finns de som mår mycket bättre av kosten. 
    Jo verkar ju vara så att det är helt olika.
    Man är ju superglad för de mammor som satt med i debatt o hade barn som inte ens pratat tidigare men börjat göra det.
    Men som sagt, det är nog olika o värt ett försök.
    vad är IBT ?
  • ragatan

Att bota autism kanske är att överdriva, men uppenbarligen är det möjligt (för en del) att lindra symptomen på autism med ändringar i kosten.

Jag, och en hel del andra föräldrar, har med kostens hjälp dämpat humörsvängningar och mildrat raseriutbrott genom att utesluta allt raffinerat socker och de flesta snabb kolhydraterna ur kosten på våra barn/ungdomar med diverse kromosomskador.
    Humörsvängningarna upphör inte, och raseriutbrotten försvinner inte helt. Men de blir hanterbara. Och möjligheten att styra det genom något så enkelt som maten istället för mediciner är fantastisk.
    Men det är samma med kromosombarnen, det hjälper inte alla. Och endel måste vara extremt noga med kosten för att få effekt, för andra hjälper det med att ta bort det mest uppenbara som godis, läsk och bakverk.

Alla har vi väl haft diverse olika träningsprogram, provat olika kommunikationsvägar eller testat en oändlig mängd hjälpmedel med varierande resultat. Somligt har varit bra, annat inte. Att ändra kosten är för mej bara ytterligare ett verktyg att skapa en så bra tillvaro för mitt barn som möjligt.

Så länge det inte skadar barnen och så länge vinsten (för både barn och föräldrar) överväger insatsen tycker jag att man kan prova. Om man vill.
    Men man ska nog inte tro att kosten kan lösa alla problem.

• Ekorrfamiljen

Min son har atypisk autism så han är väldigt gosig och kramig mellan varven.. Var det bara de symptomen som skulle försvinna? *måste läsa mer*

Vi äter väldigt lite gluten och mjölk överhuvudtaget men på dagis får han ju vanlig mat. Vore intressant att utesluta helt och se vad som händer, men jag har inga stora förhoppningar.

Eftersom han även har ADHD har vi redan skurit ner på kolhydrater och det däremot tror jag har god effekt på hans humör.

Fem barn!? Det är ju .. typ Afrika!
  • Klättermusen
    Ad Infinitum I det oändliga skrev 2011-01-29 09:48:08 följande:
    Jo verkar ju vara så att det är helt olika.
    Man är ju superglad för de mammor som satt med i debatt o hade barn som inte ens pratat tidigare men börjat göra det.
    Men som sagt, det är nog olika o värt ett försök.
    vad är IBT ?
    Intensiv beteendeterapi. Man bryter ner inlärning i små, små steg och lär in det högintensivt med hjälp av mycket förstärkning (någon annan kan kanske förklara denna metod bättre än jag). För oss har det har varit ett enormt arbete att försöka få träningen att fungera och är det fortfarande. Vår son tycker jättemycket om sin träning idag och han älskar sina assistenter som gör ett fantastiskt jobb så vi kommer att fortsätta på den vägen men jag har full förståelse för att denna metod inte fungerar för andra barn/ familjersituationer. Mig har den nästan tagit död på!  :) 
Svar på tråden Bota autism genom att ta bort mjölk och gluten