• Eja79

Någon som varit i Parga

Vi är en familj som funderar på att åka till Parga i sommar. Någon som varit där? Vi har stora problem med att välja hotell......kollat bland annat på Villa rosa, Hotell Angela, Hotell Bacoli mfl men det är svårt att bestämma sig när man inte vet hur det ser ut där.
    Våra önskemål är frukost, nära till stranden och rena och snygga rum. Någon som har några förslag???

• Svar på tråden Någon som varit i Parga
  • linslus80

Parga är riktigt mysigt! Ett ställe vi gärna återkommer till... Hur gamla är barnen? Det är rätt kuperat i omgivningarna så ett hotell nära stranden är nog inte fel. Det finns en strand i centrum och en liten strax intill. Den största och, enligt min mening, finaste stranden är Valtos och ligger bakom borgen. (ännu finare stränder finns en bit längre bort...) Vill ni ha nära till en fin sandstrand skulle jag rekommendera att bo på den sidan. Personligen tycker jag att stadssidan är mysigast, då jag gillar att strosa inne i staden på kvällarna. Det är en rätt lång och seg backe om man vill promenera från Valtos in till stan men det finns även båtar som går mellan Valtos och piren i stan. 

Vad gäller hotell så kan jag inte svara för hur hotellet är men har för mig att Villa Rosa har väldigt enkla och spartanska rum. Dock är läget helt fantastiskt, alldeles vid stadsstranden, bra restaurang på hotellet, nära till butiker och restauranger, nära till piren om man vill åka på båtutflykt. Jag kan kolla vidare rörande några hotell och återkomma om jag hittar nåt... 

• Eja79

Min dotter kommer vara över året när vi åker så vi har ju med vagn. Vore jättesnällt om du återkom med lite tips på hotell! Låter mysigt med taxibåtar in till parga.

• Tjoflöjt

Parga är mitt favoritställe i Grekland! Jättemysig liten stad, en "riktig" stad och inte ett turisttillhåll! Som linslus skriver så är stan väldigt kuperad, ska ni t.ex. promenera från stan till Valtos måste ni passera borgen och där är det mycket backar och trappor. oCh i själva stan är det också mycket backar och trappor i gränderna.

Jag skulle också bo på stadssidan, kan tänka mig att strandsidan är ganska öde på kvällarna!

Det finns massor av fantastiska utflyktsmål runt Parga, bl.a. floden Acheron (Styx), Necromandion m.m., men det blir nog tyvärr svårt med barnvagn.

Av dom hotell du nämner är nog Bacoli finast.

• linslus80

Hej igen!!

Jag har kollat lite på olika hotell. Börjar med några från Apollo:

Rezi 3+: Lagom promenadavstånd till centrum. Flackt område, vilket är bra om man ska ta sig fram med barnvagn. Enligt ett reseforum jag är med i så verkar det vara ett populärt och trevligt hotell! Nära till klapperstranden och stadsstranden. Nära till riktig mataffär dessutom ;)

Villa Rosa 2+: Läget är helt perfekt vid stadsstranden. Kan inte uttala mig om rummen men ser väldigt enkla ut. Här vill man helt klart en av balkongerna mot stranden! (Området mellan detta hotell och Rezi är flackt.)

Angela 2+: Mysigt att bo precis på stranden, den lilla klapperstensstranden. I samma område som ovanstående hotell. Rummen ser enkla ut...

Sol 4: Ser jättefint ut!! Hade gärna bott här, bästa läget av alla hotell! Alldeles nära hamnpromenaden men ändå inte mitt i smeten. Nära till allt!! Hade gärna bott här själv men tror tyvärr att det kostar därefter... 

Ett Vinghotell:

Bacoli 3+: Tror det ligger en bit upp men ser ju trevligt ut! Har inte riktigt koll på vägen från hotellet ner till stad/strand...

Det var några hotell, samtliga på stadssidan, då jag tycker det är mysigast att bo där. Det beror så klart på vad ni är ute efter. Charmen och livet i staden på kvällen kan jag rekommendera varmt. På Valtos är det nog mer turister, hotell och restauranger vid havet... Det är bara att fråga mig om det är något du undrar om Parga... så lovar jag att försöka svara! Om ni åker dit så tror jag att ni kommer bli förtjusta! Du får säga hur det går, om det blir en resa dit eller inte! :)

Svar på tråden Någon som varit i Parga