• Vissla

Allergi, vems ansvar?

Ponera att ja har ett kalas hemma och det kommer en 8åring på kalaset som vid flera tillfällen ätit mellis osv  hemma hos oss, mitt barn har även ätit där, bland annat knäck under julen.
    Vem ansvar är det att det kommer fram att flickan har en nötallergi? Miit? Barnets? Föräldrarnas?

• Svar på tråden Allergi, vems ansvar?
  • Frontline

Det är väl föräldrarna som har ett ansvar att tala om ett sitt eget barn har allergi, vem annars?

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • flickan85

Det är väl självklart att det är du som förälder som har ansvar att informera att din dotter äär allergisk.

• RosaNapp

Självklart är det ju föräldrarnas ansvar.

• Frontline
    Vissla skrev 2011-01-29 09:17:06 följande:
    Om föräldrarna inte säger något då?
    Det är fortfarande deras ansvar, har dom inte talat om för dig att deras barn har allergi och du ger barnet nått som h*n inte tål så har ju dom brustit i informationen att inte tala om att vårat barn tål inte just den maten...
  • Vissla

Men om föräldrarna inget säger? O ungen inte säger nåt?
    Hur ska man veta att man inte råkar ha ihjäl barnet för att man bjuder på en nöt kaka?

• Vissla
    Vissla skrev 2011-01-29 09:30:47 följande:
    Men om föräldrarna inget säger? O ungen inte säger nåt?
    Hur ska man veta att man inte råkar ha ihjäl barnet för att man bjuder på en nöt kaka?
    en nötkaka
  • Frontline

Fast man kan ju undvika att bjuda på just sådant som man vet att en del kan vara extremt allerigisk emot.
    Har jag haft barn här så har jag frågat om deras barn tål nötter, likaså har folk frågat oss om våra barn tål nötter..

Just nötter är ju känt att vara farligt för dom som inte tål det så det kan man ju undvika hur eller hur, övrigt man äter är väl inte lika farligt eller..

• Vissla
    Frontline skrev 2011-01-29 09:34:46 följande:
    Fast man kan ju undvika att bjuda på just sådant som man vet att en del kan vara extremt allerigisk emot.
    Har jag haft barn här så har jag frågat om deras barn tål nötter, likaså har folk frågat oss om våra barn tål nötter..

Just nötter är ju känt att vara farligt för dom som inte tål det så det kan man ju undvika hur eller hur, övrigt man äter är väl inte lika farligt eller..
    Nu har inte jag några bakverk som innehåller nötter då min far och min dotters faster är nötallergiker. Men man kan väl ändå inte ta förgivet att inga bak ver med nötter kommer att serveras på ett kalas om man inte informerar om en så pass allvarlig allergi.
  • Frontline

Det brukar oftast stå på kakor och bakverk man köper att det kan innehålla spår av nötter, det står ju där bara för att dom själva ska gardera sig mot att nån kan få en allergsik reaktion, det behöver inte finnas men det kan som sagt finnas och då är det likabra att skriva så...

• Tygtiiger

Om jag bjuder till kalas så skriver jag "ange ev allergier" på inbjudan. Om ingen säger något så utgår jag från att de tål allt.

Om ens barn är allergiskt är det ens skyldighet att upplysa andra om det. Det kan inte ligga på barnet, även om många barn är jätteduktiga på att fråga först.

Krupke, we've got problems of our own!
Svar på tråden Allergi, vems ansvar?