• lisjau

Majsvälling vid magsjuka

Vet inte om någon har varit med om samma sak: vi fick magsjuka för tre veckorsedan och min dotter på snart 9 mån blev kanon dålig. Kräktes vid tre tillfällen men har sen varit lös i magen i tre veckor nu. Vi åkte in två grg då jag var rädd för uttorkning. Vi körde med snäll kost osv osv. Vid ett tillfälle ringde jag sjukvårdsupplysningen. Deras råd: Börja med majsvälling. Sagt och gjort det blev majsvälling. Men ingen bättring. Spydde kaskadspyor tre kvällar i rad och då fick jag npg och vi åkte in igen. Börja med havreällingen igen. Japp, det gjorde vi: Inte kräkts sen två dagar tillbaka. Fortfarande halvdann i magen men inte alls på samma sätt. Så är det någon som varit med om samma sak och varför sa ingen att man inte ska ha majsvälling under magsjuka pga laktosen ....

• Svar på tråden Majsvälling vid magsjuka
  • Kazeer

Vi bytte till majsvälling de första gångerna vår äldste son blev magsjuk och det fungerade bra. Men vid ca 1,5 års ålder fick han öroninflammation och antibiotika och hans mage blev totalknas. Efter den omgången med känslig mage har vi tagit bort välling helt och hållet samt låtit honom äta/dricka laktosfri yoghurt, filmjölk och mjölk under långa tider efter magsjuka. Hans mage blir väldigt känslig mot laktos efter en magsjukeepisod.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • lisjau

hmm, ja jag misstänker detta med min dotter nu också. Funderar på om man skulle ge henne gröt ikväll för att se om hon blir bättre utan vällingen. Dock är vällingen så mysig men det är värt ett försök. är trött på rinnande blöjor och tvätt nu .. tycker så synd om henne också

• Lilly Li

Vår dotters mage klarade inte av majsvälling! Vi blev rekommenderade det första gången hon var magsjuk, resultatet blev att hon blev lös i magen så det kom från två håll. Däremot så för våra kompisars son så blev han tokhård i magen av majsvälling,,, Så barn verkar visst reagera helt olika på den!

• Jojile

Hm.. jag har ingen aning, men däremot vet jag att jag fick rådet att börja med majsvälling eftersom min son blev extremt hård i magen eftersom han fick gå över till ersättning från bröstmjölk ganska tvärt.
    Då sa man att majsvällingen har en förlösande effekt, och därför får man bara byta ut en eller två mål om dagen.
    Men det har kanske ändrats, sonen har ju snart hunnit fylla fem! :)

• lisjau

Låter verkligen som att majsvällingen har olika effekt. Nu har vi kört med mjölkfri kost två dagar och ser redan bättring. Men nu har hon börjat kräkas endast kväll/natt. Tror det är magmunnen som är så irreterad av kräkningarna. Så vi ska till barnmedecin på Tisdag. Fick rådet att ge henne gröt och sen vara uppe en stund vilket vi gjort ikväll. Har även höjt huvudänden på sängen så nu får vi se. Kan inte slappna av bara ... Någon som varit med om liknande efter magsjuka???

Svar på tråden Majsvälling vid magsjuka