• mysaw

Diskbråck i nacken - vad har ni för symtom då?

Hej!

Ni som har diskbråck i nacken/övre delen av kroppen, vilka symtom har ni? Hur fick ni det diagnostiserat?

Tack för svar.

• Svar på tråden Diskbråck i nacken - vad har ni för symtom då?
  • fiaida

Hejsan!

Jag har precis fått mitt diskbråck i nacken konstaterat genom MR. Jag har diskbråck mellan c5-c6 där en nerv även är klämd + fler förändringar/slitage på andra diskar.

Det hela började i december 2009 då jag hade lite verk i nacken och min arm och mina fingrar domnade. Jag besökte läkare och blev vidare skickad till sjukgymnasten där jag var och gjorde olika övningar då de trodde att det var en nerv som var klämd pga muskler eller nåt.. Det blev värre under den här perioden och jag började få väldigt ont ut i armen och jag kunde inte böja huvudet bakåt för då tryckte det på i armen och det gjorde väldigt ont. Domningarna började även sprida sig upp i halva ansiktet, vänster sida, samma sida som armen. Jag pratade med sjukgymnasten om detta men hon kunde mer eller mindre inte svara på detta. Jag avslutade träningen där efter ca 4 månader då det inte blev  bättre utan bara sämre.

Sedan sökte jag upp en kiropraktiker och där blev jag mindre stel i nacken, men jag hade grymma nervsmärtor som hindrade mig att utföra dagliga saker som att sitta, damsuga ect.
    Jag uppsökte även under den här tiden läkaren på vårdcentralen och berättade hur min symtom var och hur ont jag hade och att jag inte mådde bra av detta då jag sov dåligt för att jag hade ont och att jag blev då väldigt lättirriterad m.m. Han skrev då ut Tramadol vilket jag igentligen inte ville ha, men han sa att det inte fanns något annat att ge!!?? Det vet jag nu att det visst finns. Jag tog upp med honom om det inte kunde vara ett diskbråck, men det kunde det absolut inte vara för jag var ju sååå ung.

Till sist gick jag till baka och tjatade till mig en magnetröntgen och detta var nu i december 2010.
    Så nu har jag äntligen fått utskrivet Lyrica och så får vi se om det hjälper, annars blir det operation.

• södertälje

Beror på vilken kota du har bråcket i,själv har jag c5,6,7 +L4 och har smärta i axeln,handleden och domningar i tumme+lillfinger, ryggen krypningar i benet och domningar vid stortån samt ovansidan av foten,vissa dagar olidlig värk medans andra fungerar så där.
    Äter Gapatentin.Arcoxia och använder TENS plattor som man får hyra från sjukgymnasten,tar även Stilnoct till natten för att överhuvudtaget kunna sova.
    Diagnosen fick jag av läkaren på VC,neurologen på sjukhus då dom körde ström i nervbanorna,MR vanlig röntgen,kiropraktikern och sjukgymnasten.Blev erbjuden operation från Spinal center men tacka nej då prognosen var dålig för mig,läkaren sa att antingen blir jag 30% bättre,30% sämre eller 30% ingen skillnad.

Svar på tråden Diskbråck i nacken - vad har ni för symtom då?