Nattning 5-månadersbebis
Hej,
Jag skulle behöva lite pepp och hjälp. Jag har en liten pojke som snart blir 5 månader, och vi har lite problem med nattningen. Fram tills nu har han oftast somnat vid bröstet och jag har kunnat lägga ner honom utan problem. Sedan har han sovit gott 3-4 timmar, jag har tagit upp och ammat och han har somnat om igen.
Den senaste veckan är han dock ‘vaknare’ på kvällen och somnar inte alltid vid bröstet. Då har jag inte hittat något som funkat för att få honom att somna utan att gråta en massa. Vi har vaggat (har spjälsäng med vyssan-lull tassar), klappat på ryggen och shhh-at, lagt i vagn och ‘vagnat’, burit, sjungit, nynnat...och till slut, efter 30 minuters gråtande och skrikande har jag lagt honom till bröstet och han har somnat direkt.
Grejen är att ‘alla’ säger att han nu borde vara mogen för att somna själv – dvs vi bör lägga honom i spjälsängen, säga godnatt och gå ut. Vissa menar sedan att vi ska låta honom gråta tills han somnar (inte en chans!), andra menar att man ska trösta men absolut inte ta upp honom. Men när han väl börjat gråta är nästan det enda som funkar just att ta upp honom!!!
Hur gör ni här på AP-forumet? Jag kan inte så mycket om AP men det jag vet gillar jag – lyssna på barnet, ha inte så bråttom med att ‘vänja/vänja av’ och mycket kärlek och kroppskontakt.
Jag ammar honom gärna till sömns ett par månader till, men skulle vilja undvika gråtandet...och så vill jag att någon berättar att man KAN fortsätta ta upp honom och att han änDÅ kommer att lära sig att somna själv till slut, även om det tar ett par månader till.
Alla tips och uppmuntran emottages tacksamt...det känns som att jag är överdrivet blödig och jag behöver veta att det finns andra som inte vill låta sina bebisar gråta sig till sömns!!!