• Madde1991

    Provat allt!

    Hej!

    Jag har haft problem med finnar och utslag i 5 års tid, nu och det blir inte bättre. Där jag haft finnar är det nu röda utslag D: HjÄLP! Vad ska jag göra?
    Jag har provat allt man kan tänka sig, såsom Clerasil, ansiktsvatten, mild ansiktsrengöring, stark ansiktsrengöring, nu använder jag en starkarkare sort och då blir ialla fall huden inte lika fet, men utslagen är kvar :( På dagarna använder jag täckstift för att slippa visa alla förskräckliga utslag.
    Någon som har samma problem som jag?
    Jag skulle behöva tips och råd på vad man bör göra, eller om någon vet varför det blir utslag?

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Provat allt!
  • Apotekaren

    Hej!
    Har du provat kräm eller gel som innehåller bensoylperoxid? Exempel är Basiron, Stioxyl och Brevoxyl. Krämen luckrar upp pormaskarna och minskar bakteriernas tillväxt. Man ska alltid börja med den svagaste krämen/gelen och om du inte märker någon effekt efter 4-6 veckor kan du prova en starkare gel.

    Det finns även receptbelagda medel som du kan få hos en läkare, man brukar rekommendera att söka läkare om man som vuxen får akneliknande utslag i större omfattning eller om man får rikligt med varblåsor och/eller stora ömmande knölar.

    Eftersom du haft problem så länge och inte blir av med dem kan det vara dags att prata med en läkare.

    Vänliga hälsningar
    Catharina
    leg apotekare

  • Madde1991

    Jag har provat Basiron också, och den irriterar bara huden ännu mer
    Jag får nog ta kontakt med läkare som du säger.

    Tack för hjälpen!

Svar på tråden Provat allt!