• Anonym (Soffägare)

Reklamation - Garanti???

Vi köpte en soffa med divan för ca 10 000kr för ganska precis ett år sedan nu. Problemet är att den har gått sönder på flera ställen i sömmarna. Själva tyget har på några ställen börjat tråda upp sig. Dessutom har sittytorna tappat massa färg och gått från svart till grått. Ser verkligen hemskt ut... Så nu till min fråga. Vad kan man göra? Vad har jag rätt att göra? Jag har kollat på företagets hemsida men just den här soffan finns inte kvar längre, inte för att jag hade velat ha den igen med tanke på kvalitén men ändå. 

• Svar på tråden Reklamation - Garanti???
  • Anonym (klaga)

Självklart ska du reklamera soffan! Ta många kort på soffan, närbilder av bra kvalitet, ta med kvittot (för det har du väl sparat) och gå till affären och gör en reklamation. Var inte otrevlig utan ha en bra attityd så har du större chans att få kompensation.

Du får nog inte en helt ny soffa men kanske lite pengar i kompensation. För självklart ska en soffa hålla längre tid än ett år.

• Anonym (3 år)

Du har tre år på dig, från inköpsdatum att reklamera. Ring butiken och förklara läget.

• Anonym (Soffägare)

Får man en ny soffa eller bara några tusenlappar emellan? Soffan är obrukbar som det är nu, den ser rent ut sagt förjävlig ut så vi kommer bli tvungna att köpa en ny vilket känns aptrist när vi nyss köpte den här för 10 000...

• Anonym (3 år)

Ni har rätt till kompensation. Sen om det blir en exakt likadan soffa eller pengar kan inte jag svara på. Många affärer har som policy att de först får två-tre chanser att rätta till felet, därefter har du rätt att häva köpet. Denna policy står dock ej i konsumentköplagen.

• Anonym

Du ska reklamera felet/felen inom skälig tid enligt konsumentköplagen. Som skälig tid brukar man räkna inom 2 månader från att man upptäckt felet.
    Sen har butiken lite olika alternativ för att lösa problemet, under förutsättning att det är ett produktionsfel som ligger bakon slitaget och inte onormalt bruk.

Butiken får tex försöka laga soffan, byta ut kuddar/ tyg på soffan eller ersätta dig med en ny soffa. Om n vill och butken godkänner kan n även få häva köpet och få pengarna tillbaka. Hur som helst är det bra om du lämnar en skrftlig reklamation där du också skrver hur du vill att felet avhjälps eller om du vill häva köpet.

Svar på tråden Reklamation - Garanti???