• Eliana

Kan man kombinera D-vitamin med Sana-sol??

Min dotter som fyller 3 år om 2 mån har fått D-vitamin dagligen sedan hon föddes.
    Förr hette det AD-droppar  , anledningen till att dom tog bort A-vitaminen minns jag inte.
    Hennes pappa fick jag höra idag, ger henne Sana-sol naturlkemedel. På deras hemsida står det rekomenderas inte före 3 års ålder och ska inte kombineras med A och D vitamin ?  
    Ska jag rådfråga BVC kanske, vad kan hända om hon nu fått dessa i sig "samtidigt".
    Har hört att B och C - vitaminer kissar man ut överskott av. Men inte av A, D, E och K- vitaminer, utan dom lagras i kroppen vid överskott.

• Svar på tråden Kan man kombinera D-vitamin med Sana-sol??
  • Pickeli

Har BVC rekomnederat att fortsätta så länge med d-dropparna?

Självklart ska man inte ge narurläkemedel där rekomnedationen är så tydlig på förpackningen. Tror dock inte det är någon fara, i synnerhet inte nu på vintern när man behöver extra d-vitamin. Men jag skulle inte ge både och, skulle byta ut den sista mot bra kost istället!

• Eliana
    Pickeli skrev 2011-01-29 15:46:34 följande:
    Har BVC rekomnederat att fortsätta så länge med d-dropparna?

Självklart ska man inte ge narurläkemedel där rekomnedationen är så tydlig på förpackningen. Tror dock inte det är någon fara, i synnerhet inte nu på vintern när man behöver extra d-vitamin. Men jag skulle inte ge både och, skulle byta ut den sista mot bra kost istället!
    det va på nyheterna bla, att alla barn i sverige/norden ska ha D-vitamin-droppar till 18-års ålder. Och min dotter BVC sköterska sa det också
  • Eliana
    Eliana skrev 2011-01-29 15:48:46 följande:
    det va på nyheterna bla, att alla barn i sverige/norden ska ha D-vitamin-droppar till 18-års ålder. Och min dotter BVC sköterska sa det också
    Om jag nu fattade nyheterna korrekt ang att barn ska  ta D-vitamin upp till 18 års ålder. 
    Jag undrar om det kan vara riskabelt att ge henne naturläkemedel när det dessutom står att man inte ska kombinera  SanaSol med bla D-vitamin .
  • Eliana
    Eliana skrev 2011-01-29 16:12:07 följande:
    Om jag nu fattade nyheterna korrekt ang att barn ska  ta D-vitamin upp till 18 års ålder. 
    Jag undrar om det kan vara riskabelt att ge henne naturläkemedel när det dessutom står att man inte ska kombinera  SanaSol med bla D-vitamin .
    överskott av D-vitamin lagars i kroppen och det är D-vitamin i både Sana-sol naturläkemedel och i D-vitamin-dropparna ( iallra högsta grad      )   Frågan är vad lagring i en snart 3 -årings  kropp kan ge för effekt ?  Ska fråga läkare  . Ringde ni 117 och hon kunde inte svara på det utan rekomederade att fråga läkare, för det är trots allt naturLäkemedel :-/
  • Nimbus

Överskott av D-vitamin lagras i levern vilket kan leda till skador.
    Så här står det att läsa i en text:

"Levern innehåller stora lager av de fettlösliga vitaminerna. D-vitaminet räcker i flera månader och A-vitaminet i upp till två år. Eftersom de fettlösliga inte blandar sig så bra med vatten, kan överskott inte släppas ut med urinen. Därför kan kroppen få för mycket av dessa vitaminer (A och D) och drabbas av förgiftningssymptom. Normalt sett händer det aldrig att människor får farliga vitaminmängder med maten. I stället är det ett alltför frikostigt bruk av vitaminpreparat som man orsaka besvär. Därför finns det anledning att följa rekommenderat dagligt intag (RDI) för den som vill komplettera kosten med vitamintabletter."

Vår son ska ta d-vitamin tills han är 5 år, läser man på alla kosttillskott för barn står det att de inte ska intas innan 3 års ålder, detta pga. att barn i Sverige rekommenderas ta d-droppar fram till dess. Därmed proppar vi istället i vår son extra bra nyttig mat så att han får alla vitaminer genom kosten istället.

• Eliana
    Nimbus skrev 2011-01-29 21:40:16 följande:

Överskott av D-vitamin lagras i levern vilket kan leda till skador.
    Så här står det att läsa i en text:

"Levern innehåller stora lager av de fettlösliga vitaminerna. D-vitaminet räcker i flera månader och A-vitaminet i upp till två år. Eftersom de fettlösliga inte blandar sig så bra med vatten, kan överskott inte släppas ut med urinen. Därför kan kroppen få för mycket av dessa vitaminer (A och D) och drabbas av förgiftningssymptom. Normalt sett händer det aldrig att människor får farliga vitaminmängder med maten. I stället är det ett alltför frikostigt bruk av vitaminpreparat som man orsaka besvär. Därför finns det anledning att följa rekommenderat dagligt intag (RDI) för den som vill komplettera kosten med vitamintabletter."

Vår son ska ta d-vitamin tills han är 5 år, läser man på alla kosttillskott för barn står det att de inte ska intas innan 3 års ålder, detta pga. att barn i Sverige rekommenderas ta d-droppar fram till dess. Därmed proppar vi istället i vår son extra bra nyttig mat så att han får alla vitaminer genom kosten istället.

Idag var vi hos läkaren. Jag frågade ang vitaminer och det han ger vår dotter.
    Barn som behöver x-ra tillskott av vitaminer är sjuka barn. D-vitaminer är vad svenska barn behöver och maten idag innehåller tillräckligt med vitaminer, så att exprementera med x-ra tillskott avrådde han från. Så jag fick svar på min fråga
Svar på tråden Kan man kombinera D-vitamin med Sana-sol??