Anonym (Funderar) skrev 2011-01-31 11:45:23 följande:
Tack för svaret! Jag har lite följdfrågor! Kommer man till mottagningen och får behandling och åker sedan tillbaka till avdelningen, ibland? För jag är ju på en avdelning men vad jag vet så har ingen fått cyt-behandling (utöver tabletter möjligtvis) på avdelningen. Jag har bara fått rapporterat om patienter på avdelningen som "får cyt-behandling" och undrar väl vad det egentligen innebär. För då har jag antagit att de har varit på mottagningen och fått behandling och sedan lagts in på avdelningen. Men avfallet måste väl vara "kontaminerat" ett tag efter en behandling också?
Jag har inte jobbat där så länge men jag har inte fått någon som helst information om att man ska undvika vissa patienter om man är gravid eller planerar barn. Ingenting. Känner att jag får ta ansvar helt för att ta reda på detta själv. Kanske finns det ett skyddsombud (det ska det väl göra?) men jag är ny och har inte lust att ställa den frågan det första jag gör. Och skulle jag få en patient själv där det står att han eller hon går på behandling så vet jag inte riktigt hur jag ska göra!!! Vet du??

Jag vill inte ta några risker alls! Nu är jag ju inte gravid en men jag skulle inte vilja utsätta mig för risken ens under de kanske två veckorna tills man får bekräftat att man är gravid, om man nu blir det.
Hos oss så fungerar det så att vi ger behandlingar både på avdelningen och på mottagnignen men det finns avdelningar som inte ger behandlingar utan där patienterna vårdas men får behandling på mottagning. Det man ska tänka på är att patienterna utsöndrar cytostatika i all kroppsvätska i 72 timmar. Olika behandlingar utsöndrar olika länge, upp till 72 timmar efter avslutad behandling men för att inte riskera missar så är rekommendationen att utgå från 72 timmar på alla, oavsett vad de fått. De som får cytostatika i tablettform utsöndrar i 72 timmar efter senast tagna tablett.
Det som man ska vara försiktig med (allid, inte bara som gravid) är urin, avföring, kräkningar, svett, blod mm. Dvs alla kroppsvätskor. De är endast farligt när det är varmt eftersom cytostatikan avdunstar ihop med vätska när det är varmt. Om du har en patient som har kateter och får cyt och KAD-påsen måste bytas så ska man ha skyddskläder, handskar och egentligen munskydd. Du ska absolut inte hälla ut varm urin utan låt påsen stå intakt några timmar tills urinen är sval. Sedan kan man hälla ut det. Detta gäller alla, inte bara om man är gravid. Som gravid hade jag inte hanterat kall urin heller iof.
Om du är någonstans där man ger behandlingar och det spills ut cytostatika på golvet, släng något som suger upp vätskan över direkt. Det är när det virvlar upp i luften som vi riskerar att andas in det.
Om man har en patient som fått behandling och man ska göra rent sängen efteråt så ska allt tvättas med tvål/rengöringsmedel och vatten alternativ bara vatten som direkt ska torkas tort. Det får inte självtorka eftersom det då avdunstar upp i luften och vi andas in det. Använd aldrig ytsprit om inte sängen är avtorkat med vatten och torkad torr innan eftersom spriten gör samma sak, avdunstar ihop med cytostatikan upp i luften.
Om du fått spill på dig, tvätta med tvål och vatten, torka tort, därefter sprit.
Ja, hos oss så försöker vi undvika patienter där det inte gått mer än 72 timmar sedan cytostatika givits men har man en patient som fått behandling så är det ingen fara så länge man inte behöver hantera kräkningar, blod, urin mm inom dessa 72 timmar. Efter 72 timmar riskfritt.
Hoppas jag kunde svara på något