Du måste logga in för att svara i en tråd.

• MID

Hypeterios, högt TSH värde. Farligt?

Hej,
    Jag har hypoterios och alltså problem med sköldkörteln. Jag antar att ni som läser, iallfall svarar, på detta vet vad det är och därför behövs säkert ingen närmare förklaring.
    Jag tog senaste blodproverna vid inskrivningen och kommer kolla löpande eftersom jag vet att det skiftade mkt under förra graviditet och amning och då fick jag byta Levaxin dos flera ggr.

Hur som helst så var värden jag tog nu inte så bra och jag fick öka dosen Levaxin från 150 mg till 200 mg. Rätt högt tror jag?

Dom ville även ta extra prover på mig då man ansåg att mitt TSH värde var väldigt högt.
    Är detta farligt? Jag vet att jag n¨nstans läst att de är viktigt att värdena är bra för bebisen och att de kan påverka men hur???
    Vet ngn något om detta?

• Svar på tråden Hypeterios, högt TSH värde. Farligt?
  • Änglatuss

hej!

jag hade bra värden på inskrivning men märkte av att jag fick symtom som jag hade då min fostermamma upptäckte att jag hade struma... så jag bad dom ta prover på mig förra veckan och de visa sig att jag hade för högt jag med,

eller hon snacka nått om att
    T-4 va bra och T-2 va för högt, normalt ska jag eller ah ska man ligga under 4.0 men jag låg på 5.10 de va högt men inte så farligt högt!

Äter 125 mikrogram och har nu fått öka dosen till 150 mikrogram..

Ska ta nya prover vid nästa BM besök om några veckor!!

• C a t

Har du HYPOtyreos eller HYPERtyreos? Levaxin äter man väl mot hypotyreos.... Ring din barnmorska och fråga så att dy slipper undra. Wller så ringer du helt enkelt Thyroideamottagningen på ditt närmaste sjukhus och frågar.

• Änglatuss

man äter levavxin för båda

jag har själv hypertyreos

• MID

Jag (trådstarten) har HYPOterios.

• C a t

Ok. Jag har nämnligen blivit innehavare av en sköldkörtel som skojar till det mest hela tiden. Det började med att jag fick hypERtyreos. Efter några veckor gick det över till hypOtyreos. Väntar just nu på det sista provsvaret.... Skall bli intressant och se vad sköldkörteln har bestämt sig för att hitta på den här gången.

Hur fungerar Levaxin när man har Hyper? Jag trodde att medicinen fungerade så att sköldkörteln producerade mindre hormon.

• lata kocken Johanna

hyper är ju när sködlkörteln producerar för mycket

levaxin är ju syntetiskt tyroideahormon...

• frineur

Man använder ibland Levaxin som tillägg vid hyper om man försöker bota denna med tyreostatika.

Och man brukar höja Levaxindosen till just gravida...

• lata kocken Johanna

jo men då har man ju sett till att sköldkörteln inte kan producera tillräckligt med hormon...

en Hypertyreos behandlas inte med levaxin om den inte redan opererats, cellgiftsbehandlats eller strålats..

Svar på tråden Hypeterios, högt TSH värde. Farligt?